چطور میتوانیم یک طراحی خوب را سفارش دهیم؟ و طرح بینظیری که در ذهن داریم را از طراح بخواهیم؟ ... پاسخ شما «بریف طراحی» است.
چه طراح گرافیک باشید و چه سفارشدهنده، ضروریترین عامل موفقیت پروژهی شما یک بریف طراحی کامل است.
در این مقاله چگونگی نوشتن یک بریف مفید و موثر برای طراح و مشتری را با هم میخوانیم.
این مطلب از دیدگاه مشتری نوشته شده است. با این حال برای خوانندهی طراح نیز حاوی بسیار مطالب مهمی است.
بریف طراحی چیست؟
پیش از هر چیز ممکن است بپرسید بریف طراحی چیست. بریف طراحی عنصری حیاتی برای یک پروژهی طراحی به شمار میرود، زیرا حاوی اطلاعاتی است که طراح برای برآورده نمودن انتظارات شما، به آن نیاز دارد.
تمرکز یک بریف در درجهی اول بر روی نتیجه و خروجی کار و اهداف تجاری پروژهی طراحی، میباشد. قرار نیست در بریف به جزئیات ابعاد زیباییشناسی طراحی پرداخته شود ... مسئولیت این امر بر عهدهی طراح گرافیک میباشد.
بریف همچنین به شما (مشتری) کمک میکند تا پیش از آغاز پروژه، به طور دقیق بدانید چه میخواهید.
با دقت در انتخاب طراح گرافیک و نوشتن یک بریف خوب میتوانید کیفیت و مطابقت طراحی با نیازهای خود را تضمین نمایید.
چگونه یک بریف طراحی موثر بنویسیم
اگر به سوالات زیر به ترتیب و با جزئیات پاسخ دهید، نود درصد از بریف شما تکمیل شده است. ده درصد باقیمانده نیز با سوالاتی که طراح پس از خواندن بریف از شما میپرسد تکمیل خواهد شد.
هنگام پاسخ دادند به سوالات زیر، به یاد داشته باشید که پاسخهایتان میبایست تا حد امکان حاوی جزئیات باشند، نه این که در یک سطر به اتمام برسند.
کسب و کار شما چیست؟
نکته: هرگز تصور نکنید که طراح چیزی در مورد شرکت شما میداند. به روشنی و اختصار کار خود را برای او شرح دهید و از استفاده از اصطلاحات تخصصی حرفهی خود پرهیز نمایید.
کار شرکت/موسسه شما چیست؟
تاریخچهی شرکت خود را شرح دهید.
اهداف شما چیست؟ چرا؟
هدف کلی پروژهی طراحی جدیدتان چیست؟
چه اطلاعات و پیامی را میخواهید منتقل کنید؟ چرا؟
آیا می خواهید محصولات بیشتری را به فروش برسانید یا میخواهید در مورد محصولات و خدمات خود اطلاعرسانی کنید؟
وجه تمایز شما با سایر رقبا چیست؟
آیا قصد دارید تشکیلات خود را از نو پایهریزی نمایید یا تنها میخواهید تبلیغات خود را به روزرسانی کنید؟
نکته: لازم است برای بهبود کار طراح گرافیک، وی را در جریان به روزرسانیهای تبلیغاتی گذشتهی خود را نیز قرار دهید.
مخاطب مورد هدف شما کیست؟
مخاطب مورد هدف شما چه قشری از مردم (به لحاظ جامعهشناسی و روانشناسی) هستند؟ برای مثال از نظر سن، جنیست، درآمد، سلیقه، دیدگاه، منش، شغل، جغرافیا و شیوهی زندگی مخاطب خود را دستهبندی نمایید.
نکته: اگر مخاطبین شما شامل چند دسته میشوند، آنها را به ترتیب اولویت شرح دهید.
به چه متون و تصاویری نیاز دارید؟
نکته: اهمیت متون و تصاویر مورد استفاده در طراحی به اندازهی خود طراحی است، و شما باید به روشنی تعیین کنید که چه کسی مسئول تهیهی تصاویر و متون پروژه است. ممکن است لازم باشد به دنبال یک نویسنده یا عکاس حرفهای باشید. میتوانید در این زمینه با طراح خود مشورت نمایید.
چه متنی باید در طراحی استفاده شود؟ چه کسی این متن را تهیه میکند؟
چه تصاویر، عکسها، نمودارهایی باید در طراحی استفاده شوند؟ چه کسی اینها را تهیه میکند؟
مشخصات دقیقتر طراحی چیست؟
قرار است طراحی در چه اندازهای اجرا شود؟
کجا قرار است منتشر شود یا مورد استفاده قرار گیرد؟ بر روی صفحهی وب، کارت ویزیت، اوراق اداری یا وسیلهی نقلیه؟
چه مشخصات دیگری در نظر دارید که به اطلاع طراح برسانید؟
آیا استاندارد یا معیار خاصی در ذهن دارید؟
لازم است با ذکر مثال، چند نمونه از طراحیهایی که به نظر شما موثر یا مرتبط با کار شما هستند را معرفی نمایید، حتی اگر متعلق به رقبای شما باشند. این کار باعث میشود تا میزان و معیاری در ذهن طراح گرافیک شکل بگیرد.
طراح را در جریان ایدههایی که به آنها علاقه ندارید یا دوست ندارید در کارتان دیده شوند بگذارید. این کار باعث میشود تا طراح به روشنی بداند از چه چیزی باید پرهیز نماید.
بودجهی شما چقدر است؟
تعیین بودجه باعث میشود تا وقت ارزشمند طراح و سایر مجموعههای مرتبط با پروژه برای بالاتربردن قیمت تلف نشود.
تعیین بودجه همچنین موجب میشود تا طراح بداند کار کردن بر روی پروژهی شما برای او صرفهی اقتصادی دارد یا خیر. بنابراین طوری قیمتگذاری کنید که برای طراح ارزش صرف انرژی و زمان را داشته باشد.
برنامهی زمانبندی شما به چه صورت است؟
برای طراح مهلت تحویل کامل پروژه را تعیین نمایید، و سعی کنید این محدودیت زمان از نظر منطقی با حجم کار همخوان باشد. لازم است زمان را برای مراحل مختلف پروژهی طراحی مانند مشاوره و پژوهش، شکلگیری محتوا و ایده، اجرا و تحویل را محاسبه نمایید.
نکته: تعجیل در کار طراحی گرافیک بر کیفیت کار تاثیر منفی داشته و در صورتی که در یک پروژهی پیچیدهی طراحی، زمانی برای مرور و ایرادگیری کار در نظر گرفته نشود احتمال بروز خطا در خروجی کار بیشتر خواهد بود. با این حال در برخی موارد ممکن است کار شما فوری باشد، در این صورت صادقانه طراح را در همان گفتوگوی ابتدایی در جریان امر قرار دهید.
نکاتی برای طراحان
به عنوان یک طراح داشتن فرمی مشابه مطلب فوق برای ارائه به مشتری ضروری است، چرا که مشتری همیشه با یک بریف کامل نزد شما نخواهد آمد. از نظر من (نویسنده) استفاده از فرم بالا برای خواننده بلامانع است. داشتن یک فرم بریف آماده هم نشان دهندهی حرفهای بودن شماست و هم موجب صرفهجویی در زمان و هزینهی شما و مشتری میشود.