از طراحی جدید لوگوی اچ‌پی (hp) بیاموزیم


نویسنده: کمپل جاف | ترجمه: ریحانه دقیقیان



زمانی که شرکت اچ پی، لپ‌تاپ مدل اسپکتر 13 (Spectre 13)، باریک‌ترین‌ لپ‌تاپ جهان را به بازار عرضه نمود، توجه همگان را به دو دلیل عمده به خود جلب کرد. دلیل اول ضخامت بسیار کم دستگاه (حدود 10 میلی‌متر) و دوم لوگوی جدید آن بود. زمانی که مشتری‌های اچ‌پی در انتظار عرضه‌ی یک لپ‌تاپ شگفت‌انگیز با تکنولوژی جدید بودند تصورش را هم نمی‌کردند که برای این مدل لپ‌تاپ لوگوی جدیدی نیز طراحی شده باشد.
تجدید طراحی یک لوگوی قدیمی، در اغلب موارد با ریسک بسیار بالایی همراه است. عموما مردم به یک لوگوی قدیمی، از لحاظ بصری و احساسی عادت می‌کنند. با این حال تغییر لوگوی اچ‌پی موفقیت‌آمیز بود و مردم خیلی زود به آن علاقه‌مند شده و راجع به تاثیر فوق‌العاده ی آن به گفت‌و‌گو پرداختند.

نگاهی به لوگوی اسپکتر 13

آن چه با نگاهی عمیق‌تر به این لوگو در یافت می‌شود این است که لوگوی مدرن اچ‌پی در واقع طراحی پیچیده‌تر و جذاب‌تر همان لوگوی سابق است.

طراحی مینیمال لوگوی اچ‌پی

همان‌طور که می‌دانید لوگوی اسپکتر 13 به صورت مینیمال طراحی شده است. طراحی مینیمال از جدیدترین علایق طراحان گرافیک محسوب می‌شود. در این شیوه‌ی طراحی تعداد بسیار محدودی از المان‌های طراحی برای انتقال پیام، در اثر باقی می‌مانند. بنابراین تمام رنگ‌ها، خطوط، سمبل‌ها، تصاویر، فرم‌های اضافه و ... بی‌رحمانه از اثر حذف می‌گردند تا ظاهری ساده و در عین حال پیچیده به آن ببخشند.
لوگوی جدید اچ‌پی نیز به این قواعد مینیمال پایبند ماند. چهار نوار باریک در لوگو، نام و پیام آن را به وضوح به مخاطب منتقل می‌کنند. افرادی که با لوگوی پیشین اچ‌پی آشنا هستند می‌توانند با به خاطر آوردن آن، چهار خط لگوی جدید را با نام شرکت تطبیق دهند و به سرعت نام شرکت را به یاد آورند. این امر نشان می‌دهد که برای تبدیل لوگوهای قدیمی به لوگوی‌های مینیمال و مدرن لازم نیست تغییرات اساسی و بزرگ در آن‌ها ایجاد شود. در عوض می‌توان تنها المان‌های اضافه را حذف نمود و کمی پیچیدگی به طراحی اضافه کرد.

لوگو همچنان مورب است

جنبه‌ی قابل توجه دیگر لوگوی جدید، باقی ماندن حالت مورب آن است. شیب لوگو درست مانند حالت لوگوی پیشین است و با هدفی مشخص در لوگوی جدید باقی مانده است. مورب بودن لوگوی اسپکتر 13 مخاطب را به یاد لوگوی قدیمی می‌اندازد تا بتواند به سرعت آن را به خاطر آورده و شناسایی نماید.

مشتری‌های وفادار مخاطب اثر قرار دارند

لوگوی جدید برای مشتری‌های وفادار اچ‌پی طراحی شده است. مخاطب خط تولید لپ‌تاپ‌های اسپکتر افرادی هستند که با قابلیت‌های تکنولوژیکی شرکت آشنایی دارند. آن‌ها به راحتی می‌توانند برند اچ‌پی را از روی چهار خط مورب بشناسند. با این حال برای مشتری‌های جدید، آشنایی با این برند و لوگوی آن کمی زمان‌بر خواهد بود.

نکات آموزنده

در ادامه چند نکته که طراحان لوگو می‌توانند از تجدید طراحی لوگوی اسپکتر 13 بیاموزند را با هم مرور می‌کنیم.

لوگوهایی که تجدید طراحی می‌شوند می‌بایست ساده‌تر و پیچیده‌تر به نظر برسند.

نیازی نیست طراحی قبلی به کلی دگرگون شود.
تنها یک پیچیدگی کوچک و هوشمندانه در المان‌ها می‌تواند برای یک ظاهر جدید کافی باشد.
ترجیحاً از اصول طراحی مینیمال استفاده شود.
تمام المان‌های غیر‌ضروری طراحی از جمله رنگ‌ها و فونت‌ها و ... حذف شوند و تنها آن‌هایی که برای انتقال پیام برند جدید ضروری هستند باقی بمانند. توصیه می‌شود لوگو را با یک فونت و به صورت تک رنگ تجدید طراحی نمایید.
معمولا زمانی که شرکت، پروژه‌ی یک برند جدید را در بازار آغاز می‌کند، نیازمند طراحی مجدد لوگوی آن می‌شود.
بنابراین ابتدا پیام برند را درست بشناسید تا بتوانید در حین تغییر المان‌ها، مفهوم آن را در اثر گنجانده و به مخاطب انتقال دهید.
بدون شک همه‌ی طراحان از این نکات در طراحی مجدد لوگوها استفاده خواهند نمود، چرا که لوگوها مسئولیت خطیر معرفی برند به مخاطب، انتقال پیام و ایجاد یک تاثیر به یاد ماندنی بر روی آن‌ها را بر عهده دارند.






زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن