چرا دوست داریم از لوگوی جدید گوگل متنفر باشیم؟(۲)


ترجمه:ریحانه دقیقیان


نظر حرفه‌ای‌ها در مورد لوگوی جدید گوگل چیست؟

مارتین هِیز، کارگردان هنری در Elmwood: «به نظر من کمی ناراحت کننده است که آن لوگوی عجیب و نامنظم قدیمی با این لوگوی خنثی و آرام جدید جایگزین شده است.»
جان هویت، کارگردان هنری در Moving Brands: «کمی کودکانه است. اما خوب لوگوی قدیمی هم کودکانه بود.»
توبایس فرر- جونس، خالق فونت Frere-Jones: «می‌توان گفت کار موفقی است. می‌بینم که حرف e مانند لوگوی قبلی به صورت کج گذاشته شده است و حدس می‌زنم احتمالاً این کار را در جهت تداعی حس تداوم انجام داده باشند. اما پایه‌ی لوگوی قدیمی خوشنویسی بود و هر منحنی آن حول محور یک خط تقارن کج، ایجاد شده بود. به‌دلیل صاف و ایستا بودن همه‌ی حروف، کج بودن حرف e به گونه‌ای یک حرکت اجباری به نظر می‌رسد.»
اینا سالتز، متخصص و استاد تایپوگرافی در CCNY: «این چیزی جز یک فاجعه نیست، کودکانه و ساده‌لوحانه به‌نظر می‌رسد و به خمیر بازی شبیه است.»
پل مانکهوم، کارگردان دیجیتالی در آژانس Kettle: «گوگل اکنون تبدیل به یک نام آشنا در میان مردم شده است ولی آیا وقتی می‌خواهند به گوگل اشاره کنند باید راجع به حروف الفبا صحبت کنند؟»




نظر ما در مورد لوگوی جدید گوگل چیست؟
بدیهی است که گوگل از سال 1999 به صورت مداوم در زندگی ما حضور داشته است. در واقع تصور زندگی بدون گوگل برای بیشتر مردم غیر ممکن است. شاید دلیل این همه هیاهو برای لوگوی جدید گوگل نیز همین باشد. لوگوی قدیمی گوگل از حروف سریف‌دار استفاده کرده بود. این تایپ‌فیس قدیمی یادآور چاپ و حروف چینی است. به‌علاوه اهل فن معتقدند تایپ‌فیس های سریف‌دار اصیل‌تر هستند. از طرف دیگر لوگوی جدید گوگل یک فونت سفارشی بدون سریف که product sans نام دارد را نشان می‌دهد. فونت به‌نظر سرزنده و مفرح می‌آید. واضح است که این لوگو جذابیت «اصیل‌تر بودن» خود را از دست داده است.
لوگوی جدید گوگل رنگ‌های شاخص پیشین را نگه داشته است اما حالت بزرگ‌سال بودن خود را از دست داده است. سارا لارسون نویسنده‌ی یک مقاله‌ی منتشر شده در newyorker.com گفته است رنگ‌هایی که در لوگوگوی گوگل (حرف G چند رنگ) استفاده شده‌اند در واقع یادآور سیب زمینی سرخ شد‌های مک‌دونالد، فونت Comic Sans و آهن‌رباهای کودکانه‌ی روی یخچال‌ها هستند. این نویسنده در ادامه لوگوی جدید گوگل را یک اثر مسخره می‌داند که تنها یک G معمولی، دو حرف o که چشم‌های جغد را تداعی می‌کنند، یک g بچگانه، یک l بی روح و یک e بی نمک را نشان می‌دهد.



از سال ۱۹۹۸ که این شرکت تاسیس شده است تا به امروز این ششمین باری است که گوگل در طراحی لوگوی خود بازنگری می‌کند. بیشتر تغییراتی که در گذشته متوجه لوگوی گوگل می‌شد، لطیف‌تر و جزئی‌تر بودند و مردم راحت‌تر آن‌ها را می‌پذیرفتند. با این وجود تغییر اخیر این برند با مخالفت و جبهه‌گیری شدیدی مواجه شد. با بازخورد نامطلوب جهانی که در این مورد دیده می‌شود می‌توان گفت گوگل در شناخت روحیات کاربرانش ناموفق بوده است.
مهم نیست که لوگوی جدید گوگل را دوست داشته یا از آن متنفر باشیم، مهم این است که بدانیم بازنگری در طراحی یک برند اهمیت به‌سزایی در کسب و کار آن دارد. عمل بازنگری و تجدید طراحی، یک قرارداد جدید در دنیای برند است. برای همه‌ی ما جالب است که بدانیم با این لوگوی جدید، چه تغییراتی در آینده‌ی گوگل رخ خواهد داد.

بخش اول

منبع

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن