شش توصیه شرکت اپل برای طراحی آیکون


ترجمه:ریحانه دقیقیان


چندین اشتباه رایج در طراحی آیکون
وجود دارد که بارها و بارها توسط برنامه‌نویسان تکرار می‌شود. این اشتباهات در بسیاری از نرم‌افزارها/برنامه هایی  دیده می‌شود که در بازبینی برای ورود به اپ‌استور رد می‌شوند. داشتن آیکون بد و ضعیف جزو سه دلیل اصلی برای رد شدن یک برنامه است.
آیکون معمولاً اولین بخش از یک برنامه است که کاربران با آن مواجه می‌شوند. شما باید در میان این شلوغی و رقابت خود را نشان دهید. این‌جا تصویری از برنامه‌هایی که با سرچ کلمه‌ی camera در اپ‌استور نشان داده می‌شود، می‌بینیم. در این میان برنامه‌ی Path  که با حرف «پی» به شکل لنز دوربین درآمده است خود را بیش از دیگران نشان می‌دهد. دو نکته‌ی مهم که هنگام طراحی هم‌زمان باید به آن‌ها توجه داشته باشید زیبایی و بلافاصله دیده شدن است.
 


زمانی که کاربران آیکون برنامه‌ی شما را در اپ‌استور می‌بینند چگونگی آن‌را در ذهن خود متصور می‌شوند و فکر می‌کنند استفاده از این برنامه چقدر می‌تواند برایشان مفرح باشد، چقدر خلاقانه است و چه میزان می‌تواند نیاز آن‌ها را برآورده سازد. اگر آیکون یک برنامه عالی به نظر برسد و با دقت طراحی شده باشد طبیعی است که به نظر می‌رسد خود برنامه نیز با کیفیت بالا طراحی و ساخته شده است. قضاوت‌ها بر پایه‌ی آیکون یک برنامه از این فراتر نیز می‌رود. کاربران با دیدن آیکون برنامه‌ی شما راجع به این‌که چقدر تکنولوژی به کار رفته در این برنامه قوی است، ایمنی برنامه چقدر بالاست، چه مدت ماندگار است و آیا از رقیب خود بهتر است، نیز پیش داوری می‌کنند. بنابراین با توجه به آن‌چه گفته شد بهتر است برای طراحی یک آیکون سرمایه گذاری کنید و وقت و تمرکز لازم را برای آن صرف کنید.
اکنون به این سوال می‌رسیم که چه چیز باعث قوی بودن یک آیکون می‌شود؟ دو چیز: زیبایی و مهم‌تر از آن بلافاصله دیده و شناخته شدن. چطور به این دوکیفیت دست پیدا کنیم؟ شش نکته هست که با رعایت آن‌ها می‌توان یک آیکون زیبا و متمایز از دیگران طراحی کرد.

۱-    توجه خود را روی یک فرم منحصر‌به‌فرد متمرکز نمایید:
چهار آیکونی که در زیر مشاهده می‌کنید بسیار متفاوت هستند. در برخی از آن‌ها از رنگ‌های بسیار یا گرادییِنت استفاده شده ولی همه آن‌ها با یک فرم ساده آغاز شده‌اند. همین امر باعث شده است تا حتی با یک نیم نگاه از فاصله‌ی دور نیز شناخته شوند.



 آیکون‌ها در سایز های بسیار متفاوتی دیده می‌شوند. در اپ‌استور بزرگ هستند، روی صفحه‌ی موبایل (Home Screen) کوچک می‌شوند و در قسمت نوتیفیکیشن‌ها یا گروه‌ها کوچک‌تر هم می‌شوند. وقتی آیکونی را طراحی می‌کنید مطمئن شوید به‌راحتی و بدون آسیب رساندن به تصویر بتوان آن‌را کوچک کرد و در همه‌ی اندازه‌ها نیز خوب و واضح دیده می‌شود.

۲-    رنگ‌ها را با دقت انتخاب کنید:
رنگ‌های محدودی را انتخاب کنید. یک یا دو رنگ کافی است. آیکون‌های بسیار زیبایی وجود دارند که رنگ‌های متنوع زیادی در آن‌ها استفاده شده است، اما به‌سختی می‌توانند نگاه کاربر را به خود جذب کنند.
ادامه دارد...
نویسنده: مارتین لبلنس
منبع
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن