دهمین دوسالانه به روایت امراله فرهادی



امراله فرهادی؛ دبیر و سخنگوی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران با ارسال نامه ای به مجله الکترونیکی "رنگ" توضیحاتی را در ارتباط با آنچه را که پرداختن غیر منصفانه و تحریف حقایق در مسائل دهمین دوسالانه ی پوستر تهران عنوان کرده است، ارائه کرد.
متن این نامه  بدین شرح است:

در چند هفته گذشته خبرها و گپ و گفت های مختلفی در باب " دهمین دوسالانه جهانی پوستر تهران" در   رسانه های گوناگون آمده است که برخی از آنها روشن کننده دیدگاه های طراحان محترم گرافیک ایران بوده، اما برخی دیگر متاسفانه به گونه ای بی انصافانه تحریف حقایق است .
بنابراین اینجانب هم بواسطه مسئولیت هایم در انجمن (عضو هیئت مدیره، دبیر و سخنگو) و هم به عنوان کسی که از برپایی اولین دوسالانه (1368) تا تاسیس انجمن (1376)، تاکنون با اعتقاد راسخ، در خدمت انجمن و جامعه طراحان گرافیک ایران بوده ام وظیفه خود می دانم که این جامعه شریف و اعضاء محترم انجمن را به حقایق آگاه سازم .

1) – چند ماهی پس از برگزاری موفقیت آمیز نهمین دوسالانه جهانی پوستر تهران و نهمین دوسالانه ملی طراحی گرافیک ایران در خرداد 1386 (که اینجانب دبیر آن بودم)، در جلسه ای با حضور رئیس محترم دوسالانه –   مدیر کل محترم دفتر امور هنرهای تجسمی و بیش از 14 نفر از اعضاء محترم شورای سیاست گذاری، عملکرد دوسالانه یاد شده مورد بررسی قرار گرفت . در این جلسه ضمن تقدیر از انجمن مقرر شد که موسسه توسعه هنرهای تجسمی سریعاً نسبت به تسویه حسابهای دوسالانه نهم، و برگزاری به موقع دوسالانه دهم در اردیبهشت خرداد 1388 جلسات شورائی آن را تشکیل دهد .


2) –  اولین جلسه این شورا علیرغم مکاتبات و یادآوریهای مکرر با کمی تاخیر در تاریخ 23/10/86 و   2جلسه بعدی آن در تاریخ های 30/10 و 7/11/86 در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد و ضمن بررسی عملکرد دوسالانه های قبلی به تبیین و تدوین جامع و کامل اهداف، سیاست ها، رویکردها و . . . دوسالانه دهم پرداخت که نتایج تعیین کننده ای نیز دربرداشت .

اسامی اعضاء شورای سیاستگذاری و طرح و برنامه که غالباً در این 3 جلسه حضور فعال داشتند به ترتیب حروف الفبا عبارتند از :
آیدین آغداشلو – سید محمد احصائی – مصطفی اسد الهی – مهرداد احمدی شیخانی  - فرزاد ادیبی – پیمان بانی شرکاء – مجید بلوچ – کوروش پارسا نژاد – صداقت جباری – ابراهیم حقیقی – حسین خسرو جردی – علی دوراندیش – مسعود سپهر – قباد شیوا – ترانه صاحب – رضا عابدینی – منوچهر عبداله زاده – مجید عباسی – بهرام کلهرنیا – شهرام گلپریان – دکتر مصطفی گودرزی – فرشید مثقالی – بهروز متین صفت – فرخ محجوبی – ساعد مشکی – علیرضا مصطفی زاده – فتح اله مرزبان – ایرج میرزا علیخانی – محمد میر علایی – مسعود نجابتی.
ریاست این شورا را آقای حبیب اله صادقی (مدیر کل وقت) به عهده داشتند که جمع بندی صورتجلسه آن طی نامه ی شماره: 2562/86 مورخ 15/5/87  به ایشان و طی نامه های شماره 2811/87 مورخ 8/4/87 و 2842/87 مورخ 15/5/87 به آقای دکتر محمود شالوئی  ( مدیر کل جدید ) ارسال گردید .
علاوه بر تعیین اهداف، سیاست ها و برنامه های دوسالانه دهم، اعضای شورا در جلسه سوم با اکثریت آراء ، آقای فرشید مثقالی را به عنوان رئیس و اینجانب را به عنوان دبیر دهمین دوسالانه برگزیدند .

3) – اولین جلسه دوسالانه دهم پس از تصدی مدیریت جدید درتاریخ 25/10/87 در موزه هنرهای معاصر تهران با حضور آقایان؛ غلامعلی طاهری (مشاور مدیر کل )، دکتر سید محمد خزائی، حمید شریفی، قباد شیوا،  علی وزیریان، مسعود سپهر و اینجانب برگزار شد که متاسفانه حاصلی جز تند خوئی برخی از حاضرین و نکوهش انجمن در بر نداشت . . .!

4) – جلسات دوم و سوم در تاریخ های 17/1و24/1/88 با حضور همان افراد و اضافه شدن آقایان؛ دکتر مصطفی گودرزی، سیاهکارزاده (رئیس موسسه توسعه هنرهای تجسمی)، زنده روح کرمانی (مدیر اجرائی)، بهرام کلهرنیا و مجید عباسی برگزار شد .

در جلسه دوم که مهربانانه تر! برگزار شد ، علاوه بر بحث و تبادل نظر پیرامون برنامه های دوسالانه دهم قرار شد اعضاء شورا پیشنهادات خود را برای معرفی رئیس و دبیر در جلسه بعد ارائه دهند، تا بر اساس آئین نامه تدوین شده، انتخاب نهایی توسط مدیر کل صورت پذیرد .
در جلسه سوم، نمایندگان انجمن ( آقایان ؛کلهرنیا، سپهر، عباسی و اینجانب ) متفقاً بر این نکته که ما نمایندگان انجمن بوده و دلیل حضورمان در این جلسات نیز به همین منظور است، بر گذاردن نام انجمن در فراخوان و تایید انجمن مجامع بین المللی طراحان گرافیک (ایکوگرادا) تاکید گردید. همچنین با طرح نتایج جلسات شورا در  سال 1386( که صورتجلسات آن طی نامه رسمی ارائه شده بود ) ، و احترام به نظرات آن شورا، آقای فرشید مثقالی به عنوان رئیس و اینجانب به عنوان دبیر از جانب انجمن پیشنهاد گردید .
لازم به ذکر است که درآئین نامه بر پائی دوسالانه ها، همکاری و مشارکت انجمن ها یکی از اجزاء شاخص مفاد آن بوده که به صراحت در آن قید شده است.
در این جلسه آقایان قباد شیوا به عنوان رئیس و دکتر مصطفی گودرزی و دکتر محمد خزائی نیز به عنوان دبیر از سوی اعضاء دیگر شورا پیشنهاد شدند .
هفته بعد نمایندگان انجمن به واسطه برگزاری "هفته گرافیک" و حضور در سخنرانی های آن نتوانستند در جلسه شورا شرکت کنند تا اینکه در خبرهای روز سه شنبه 8 اردیبهشت اعلام شد؛ "در آخرین جلسه شورای علمی و برنامه ریزی دهمین دوسالانه بین المللی پوستر تهران" طبق آئین نامه برگزاری دوسالانه ها از میان معرفی شدگان آقای دکتر محمد خزائی به عنوان دبیر دوسالانه از سوی شورا انتخاب و توسط مدیر کل دفتر امور هنرهای تجسمی منصوب شده اند .
کمی بعد تر انتصاب آقای قباد شیوا نیز در رسانه ها اعلام شد .
انجمن در نامه شماره 3239/88 مورخ 19/2/88 اعتراض خود را نسبت به عدم رای گیری و هرگونه انتخاب در جلسات شورا صراحتاً اعلام و از مدیر کل تقاضای اصلاح خبر یاد شده را نمود .

نا گفته نماند که پس از آن دیگر هیچ دعوتی از نمایندگان انجمن برای شرکت در جلسات شورا (تنظیم فراخوان، انتخاب هیئت های انتخاب و داوری و . . .) صورت نگرفت. تا اینکه پس از چند هفته، در فراخوان دوسالانه برای اولین بار در برخی از سایت و خبرگزاریها رویت شد که متاسفانه علیرغم عدم حضور نمایندگان انجمن در هیچکدام از جلسات بعدی، کماکان نام آنان به عنوان اعضاء شورای سیاستگذاری درج شده و هیچ نام و نشانی از انجمن هم در آن نیست .
به همین لحاظ 3 نفر نمایندگان انجمن (مسعود سپهر، مجیدعباسی و اینجانب) در تاریخ 27/4/88 با ذکر مفصل دلایل انصراف، استعفای خود را کتباً در یک جلسه حضوری به آقای دکتر محمود شالوئی تسلیم و درخواست نمودیم نسبت به حذف نامهایمان در فراخوان ها و اخبار رسانه ای دوسالانه دستور دهند .
شاخص ترین دلایل انصراف نمایندگان انجمن، همانگونه که در جلسات حضوری هم بیان شد به شرح زیر است :
- حذف نام انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران از فراخوان
- عدم رعایت استانداردهای حرفه ای در برگزاری دوسالانه بین المللی مانند مشخص نبودن زمان – مکان –   هیئت داوران و . . .
- عدم رعایت موازین و شأن حرفه ای با اعلام نام طراحان گرافیک در شورا و هیئت های انتخاب و داوری بدون هماهنگی با آنان از جمله نمایندگان انجمن .

امید است که جامعه شریف طراحان گرافیک ایران و اعضاء محترم انجمن با این شفاف سازی (که همگی مستند بر مدارک موجود در انجمن است) و دقت کافی بتوانند گفته ها و شنیده های گوناگون را در کنار هم گذارده و در قضاوت خود همانگونه که به حق و درست است عمل کنند .

                                                                                                                 امراله فرهادی
پنجشنبه 22 مرداد 88
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن