گرافیتی ديوارها را ببينيم!


در این برنامه بهنام كامرانی، افسانه كامران و مسعود ناصری سخنرانی خواهند داشت و فيلم مستند «اينجا تهران است»؛ ساخته سعيد حدادي به نمایش در خواهد آمد. گرافيتي معاصر ايران، از سال‌هاي ۲۰۰۶به بعد، با حضور هنرمندان جوان موج جديدي را تجربه كرده و ويژگي‌هاي نوي از خود به نمايش گزارده است. اين هنر خياباني، با وجود مشكلات بسيار، تحت‌تاثير گرافيتي‌ در ديگر كشورها، به نتايج قابل‌توجهي دست يافته و با ضرب‌آهنگ مخصوصي در شهرهاي مختلفي نظير تهران، تبريز، اصفهان، شيراز و ...، رو به گسترش بوده است.
تلقي رسانه بودن از هنر در دورة اخير، همچنين ويژگي اختصاصي آثار گرافيتي – كه با بياني اعتراضي يك پيام يا احساس را در معرض ديد مردم قرار مي‌دهد- تاثير اين هنر را در جامعة شهري بالا برده است. اين در حالي است كه هم‌زمان هنرهاي ديگر نيز نسبت به كنش نهادهاي تاثيرگزار رسمي ايراني، واكنشي مشابه نشان مي‌دهند. از طرفي، ماهيت مخفي هنرمندان گرافيتي، هنر آنها را آزاد و كنترل‌ناپذير نشان مي‌دهد و مخفي شدن آثار آنان زيرِ لايه‌هاي رنگ نهادهاي رسمي، نمايانگر مشابهت عجيب سرنوشت مشترك هنرمندان گرافيتي و آثار آنان است. سرعت توليد و از سويي سرعت از بين بردن آثار، لزوم ثبت و بررسي همزمان اين جريان را يادآور مي‌شود. اين‌كه گرافيتي در دوره‌هاي تاريخ هنر جايگاه جدي نداشته ( و عقايد متفاوتي براي اين منظور وجود دارد) نيز نشان‌دهندة لزوم و اهميت اين بررسي است.
آثار گرافيتي هر روز روي ديوارها و در خيابان‌ها توليد مي‌شود و به نظر مي‌رسد زمان آن فرا رسيده است كه هنرشناسان، متخصصان فرهنگ و علوم انساني از منظرهاي تخصصي خود به اين هنر بپردازند.



موسسه بهاران قصد دارد روز ۲۵ خردادماه، ساعت شش عصر، در اولين نشست از سلسله‌نشست‌هاي عصر هنر، به گرافيتي بپردازد. نمايش مستند «اينجا تهران است»، ساخته سعيد حدادي ـ كه نگاهي ژورناليستي به گرافيتي تهران دارد- و سخنراني بهنام كامراني، افسانه كامران و مسعود ناصري -كه قرار است از سويه‌هاي متفاوتي به گرافيتي بپردازند- از جمله برنامه‌هاي اولین عصر هنر  است.
همچنين كارگاه گرافيتي روزهاي ۲۷ و ۲۸ خرداد از ساعت ۱۰صبح الی ۶ عصر با مديريت عمار عيسي پور و گروهي از دانشجويان و هنرمندان اجرا مي‌شود.
موسسه بهاران در خيابان وليعصر، بالاتر از زرتشت، روبه‌روي پمپ بنزين، كوچه نوربخش، پلاك ۲۱ واقع شده است. علاقه‌مندان مي‌توانند براي اطلاع از جزئيات بيشتر با شماره تلفن‌هاي ۸۸۸۹۲۲۲۸ و ۸۸۹۴۴۹۰۶ تماس بگيرند.
شركت در تمامي نشست‌هاي موسسه بهاران براي علاقه‌مندان، آزاد و رايگان است.
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن