تهران در سینما به روایت امیرعلی نجومیان


بازنمایی شهر و نسبت آن با زندگی و هویت انسان پدیده‌ای مدرن است. در قرن نوزدهم، شهر نخستین و ماندگارترین دل‌مشغولی هنرمندان عکاس و فیلم‌ساز شد و سینماگران با به تصویر کشیدن شهر در پی نمایش هویت شخصیت‌های فیلم‌هایشان، مناسبات آن‌ها با یکدیگر و با شهر بودند. شهر فضایی شد که خاطره و تاریخ انسان‌ها را مجسم می‌کرد، ایده‌ال‌ها و ترس‌های آنها را در آرمان‌شهرها و ویران‌شهرها به نمایش می‌گذاشت، اشتیاق آن‌ها به یکدیگر را بر می‌انگیخت یا در میان شلوغی و غوغا، احساس تنهایی انسان‌ها را به خوبی بیان می‌کرد.
در این دوره آموزشی، پس از بحث درباره نسبت میان شهر و سینما، به یاری رویکردهای نشانه‌شناسی، مطالعات فرهنگی و تحلیل گفتمان، به چند فیلم مهم داستانی و مستند درباره تهران می‌پردازیم تا دلالت‌های این شهر را بشناسیم و نشان دهیم که چگونه بازنمایی تهران در سینمای ایران پیوندی ریشه‌دار با گفتمان‌های دوران متفاوت دارد. تهران پایتخت ایران است، خشت و آینه، گزارش، طهران/تهران تنها چند نمونه از فیلم‌هایی هستند که در این دوره تحلیل خواهند شد.
جلسه‌ها روزهای یک‌شنبه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در مدرسه بهاران برگزار می‌شود. این دوره پنج هفته‌ای از تاریخ ۳۱ خرداد آغاز می‌شود.
علاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره‌های ۸۸۸۹۵۴۸۸-۸۸۸۹۵۴۵۸- ۸۸۹۴۶۴۰۹ - ۸۸۸۰۳۶۶۸ تماس بگیرند یا به آدرس خیابان ولی‌عصر، بالاتر از زرتشت، روبه‌روی پمپ بنزین، کوچه نوربخش، پلاک ۲۱ مراجعه کنند.



زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن