تاريخ اجتماعي هنر معاصر ايران در مدرسه بهاران


این دوره بيست ساعته تاريخ اجتماعي هنر معاصر ايران
شامل:
تاريخ تحليلي و تاريخ تطبيقي هنر
روش‌ها و نظريه‌ها در تاريخ اجتماعي هنر
تاريخ اجتماعي تئاتر
تاريخ اجتماعي عكس
تاريخ اجتماعي نقاشي ايران

با حضور:
- محمد رضا مريدي؛ دكتراي جامعه‌شناسي؛ هيات علمي دانشگاه هنر (مدير دوره تاريخ)
- جمال عرب‌زاده؛ نقاش؛ دكتراي تاريخ هنر؛ هيات علمي دانشگاه هنر
- سعيد اسدي؛ دكتراي تئاتر؛ هيات علمي دانشگاه تهران
-عمران نیک‌زاد؛ کارشناس ارشد عکاسی؛ مدرس دانشگاه هنر
- خدیجه محمدی نامقی؛ کارشناس ارشد عکاسی؛ مدرس دانشگاه علمی-کاربردی



شرح دوره:
براي نگارش تاريخ هنر معاصر نمي‌توان به تاريخ‌نگاري رويدادهاي هنر و مطالعه نوع‌شناسانه و سبك‌شناسانه آثار هنري اكتفا كرد؛ بلكه بايد به اين پرسش پرداخت كه نظام‌هاي قدرت چگونه فراز و فرود جريان‌هاي هنري را جهت مي‌دهند؟ چگونه رويدادهاي هنري مانند نمايشگاه‌ها، دوسالانه‌ها و فستيوال‌هاي هنري توسط نهادهاي سياسي و اجتماعي مورد حمايت قرار مي‌گيرند؟ هنرمندان خواسته يا ناخواسته با آفرينشگري هنري به بازتوليد گفتمان‌هاي فرهنگي مي‌پردازند؟
در اين دوره تلاش مي‌شود با تحليل فضاي اجتماعي به مطالعه جريان‌هاي هنري پرداخته شود. فضا به معني پيكربندي پيچيده‌اي از عوامل اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي است كه در تعيين موقعيت‌هاي هنري (فرم، ژانر، سبك و انتخاب روش، تكنيك و مضمون از سوي هنرمند) مداخله دارد. فضا اجتماعي به معناي نظامي همگون از انديشه نيست بلكه نظامي از تفاوت‌ها و تنوع‌ها است كه هر مولدي اعم از نويسنده و هنرمند، آفرينشگري خود را بر اساس استراتژي‌هايي در پيش مي‌گيرد كه مبتني بر گزينش و رد پاره‌اي از خط سيرهاي فرهنگي و موضع‌گيري‌هاي سبكي، تكنيكي و مضموني است. در اين دوره با در پيش گرفتن روش‌شناسي تحليل گفتمان، به مثابه روش تاريخ نگاري ناپيوسته، به تحليل فضاي اجتماعي ايران و تحولات هنري در دوره‌هاي مختلف پرداخته خواهد شد.
علاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره‌های ۸۸۸۹۵۴۸۸ -۸۸۸۹۵۴۵۸  - ۸۸۹۴۶۴۰۹ - ۸۸۸۰۳۶۶۸ تماس حاصل یا به نشانی خیابان ولیعصر، بالاتر از زرتشت، روبروی پمپ بنزین، کوچه نوربخش، پلاک ۲۱ مراجعه نمایند.
 

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن