تاریخ اجتماعی هنر معاصر ایران در موسسه بهاران



دومین دوره‌ی «تاریخ اجتماعی هنر معاصر ایران» با حضور محمدرضا مریدی، پژوهشگر و از اعضای هیئت علمی دانشگاه، از چهارشنبه بیست و پنجم آذرماه در موسسه بهاران برگزار می‌شود. ‌
محمدرضا مریدی در شرح این کارگاه ده ساعته نوشته است: «برای نگارش تاریخ هنر معاصر نمی‌توان به تاریخ‌نگاری رویدادهای هنر و مطالعه نوع‌شناسانه و سبک‌شناسانه آثار هنری اکتفا کرد؛ بلکه باید به این پرسش پرداخت که نظام‌های قدرت چگونه فراز و فرود جریان‌های هنری را جهت می‌دهند؟ چگونه رویدادهای هنری مانند نمایشگاه‌ها، دوسالانه‌ها و فستیوال‌های هنری توسط نهادهای سیاسی و اجتماعی مورد حمایت قرار می‌گیرند؟ هنرمندان خواسته یا ناخواسته با آفرینش‌گری هنری به بازتولید گفتمان‌های فرهنگی می‌پردازند؟
در این دوره تلاش می‌شود با تحلیل فضای اجتماعی به مطالعه جریان‌های هنری پرداخته شود. فضا به معنی پیکربندی پیچیده‌ای از عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که در تعیین موقعیت‌های هنری -فرم، ژانر، سبک و انتخاب روش، تکنیک و مضمون از سوی هنرمند- مداخله دارد. فضا اجتماعی به معنای نظامی همگون از اندیشه نیست بلکه نظامی از تفاوت‌ها و تنوع‌هاست که هر مولدی اعم از نویسنده و هنرمند، آفرینش‌گری خود را بر اساس استراتژی‌هایی در پیش می‌گیرد که مبتنی بر گزینش و رد پارهای از خط سیرهای فرهنگی و موضع‌گیری‌های سبکی، تکنیکی و مضمونی است. در این دوره با در پیش گرفتن روش‌شناسی تحلیل گفتمان، به تحلیل فضای اجتماعی و تحولات هنری –به‌ویژه نقاشی معاصر ایران-، از آغاز پهلوی اول تا دوران کنونی پرداخته خواهد شد.»



بعضی از سرفصل‌هایی که در این دوره به آن پرداخته خواهد شد:
نظریه‌ها و روش‌ها در تاریخ اجتماعی هنر
گفتمان‌های فرهنگی و تاریخ نگاری هنر معاصر ایران
گفتمان‌های مرکزگرا و جریان‌های هنری ایران
گفتمان‌های حاشیه ای و جریان‌های هنری ایران
کشمکش گفتمانی مرکز ـ حاشیه و تاثیر آن بر فراز و فرود هنر ایران.
اولین دوره‌ی تاریخ اجتماعی هنر معاصر ایران تابستان امسال با حضور جمال عرب‌زاده، محمدرضا مریدی، سعید اسدی و عمران نیکزاد و با این محمورها برگزار شد: تاريخ تحليلی و تاريخ تطبيقی هنرِ، روش‌ها و نظریه‌ها در تاریخ اجتماعی هنر، تاریخ اجتماعی تیاتر، تاریخ اجتماعی عکس، تاریخ اجتماعی نقاشی ایران.
این کارگاه روزهای چهارشنبه ساعت ۵ تا ۷ عصر برگزار می‌شود.
علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام می‌توانند به نشانی خیابان ولیعصر، بالاتر از زرتشت، کوچه نوربخش، پلاک ۲۱ مراجعه کنند؛ یا با شماره تلفن‌های ۸۸۸۹۲۲۲۸ و ۸۸۹۴۴۹۰۶ تماس بگیرند.
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن