۲۰ کاربرد تاثیرگذار رنگ در برندسازی(بخش دوم)


ترجمه: ریحانه دقیقیان


مالک یک رنگ به خصوص‌شدن در برندسازی کار دشواری است. در این مطلب در می‌یابیم که چطور  برندهای موفق در تصاحب یک رنگ توفیق می‌یابند.

تئوری رنگ مرکز طراحی گرافیک به شمار می‌رود که اغلب نادیده گرفته می‌شود. به زبان ساده می‌توان گفت طیف رنگ‌های گرم (مانند قرمز و زرد) جسور، محکم، نشاط بخش و پرانرژی هستند و در مقابل رنگ‌های سرد (مانند آبی و سبز) آرامش و سکون بیشتری را القا می‌کنند.
زمانی که صحبت از رنگ در برند‌سازی به میان می‌آید باید این دو نکته را در نظر گرفت: در زمینه‌ی حسی مهم است که مخاطب با نگاه‌کردن به آن‌چه احساسی را تجربه خواهد کرد، اما به لحاظ کاربردی باید برتری آن به سایر رقبا در زمینه‌ی تجارت نیز بررسی شود.
 با مالکیت صحیح و موفقیت‌آمیز یک رنگ توسط یک برند فضای رقابتی شدید و جلب سریع توجه (حتی در برخی مواقع بدون استفاده از لوگو یا اشاره به نام برند) حاصل خواهد شد. این یعنی استفاده‌ی به‌جا از قدرت رنگ.
بدیهی است که به‌دست آوردن مالکیت کامل یک رنگ کار ساده‌ای نبوده و به طراحی لوگو نیز ختم نمی‌شود، بلکه در کنار انتخاب المان‌های برند و تبلیغات، لازم است برای آن یک برنامه‌ی حرفه‌ای تنظیم شود.
پس از موفقیت در این امر (که به شهرت یک رنگ در میان مردم نیز بستگی دارد) رنگ به وضوح و به سرعت یادآور محصولات ما خواهد شد و بین رقبا تنها برندی خواهیم بود که از آن استفاده می‌کنیم. 
اکنون به برندهای مختلف در جهان و نحوه ی موفقیت بسیار (برخی از) آن‌ها در به‌دست آوردن تملک ده رنگ نگاهی خواهیم داشت.


مثبت، آفتابی و خوش‌بین. زرد پر انرژی و چشم‌گیر است و به دلیل این که در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به سایر رنگ‌ها چشم را متوجه خود می‌سازد اغلب در زمینه‌های فروش و تجارت از آن استفاده می‌شود.

کاترپیلار (Caterpillar)

وسایل نقلیه‌ی کاترپیلار به‌سرعت توسط رنگ‌شان شناسایی می‌شوند

شرکت تولید‌کننده ماشین‌آلات و تجهیزات ساخت و ساز «کاترپیلار» (با وجود این‌که ایجاد تفاوت در این نوع محصولات برای رقابت تقریباً ممکن نیست) توانست طیف رنگ زرد را به عنوان مشخصه‌ی بارز برند خود برگزیند. این رنگ در مثلث واقع در لوگو و بدنه‌ی وسایل نقلیه‌ی این شرکت نیز دیده می‌شود. البته این رنگ مدام بر اثر کار زیاد و شرایط آب و هوا تحلیل می‌رود و این تنها نکته‌ی منفی در بین همه‌ی مزایای آن است.

جی‌سی‌بی (JCB)

به‌یقین رنگ زرد بهترین رنگ برای استفاده در ماشین‌آلات سنگین و خطرناک (برای جلب توجه) است، بنابراین عجیب نیست که شرکت انگلیسی «جی‌سی بامفورد» معروف به «جی‌سی‌بی» هم از آن استفاده کرده است.



سبز به لحاظ احساسی رنگ مثبتی است که نشان از طبیعت، رشد و تولدی دوباره دارد. این رنگ پایداری و ثبات را القا می‌کند. در عین حال حامل حس موفقیت و فراوانی است و در مواقعی می‌تواند معنای رفاه و ثروت را نیز داشته باشد. سبز ترکیب واقعی از معانی است.

جان‌دیر (John Deere)

شرکت دیر برای جدا کردن خود از سایر رقبا از رنگ سبز استفاده کرده است
در جمع رقبایی مانند «کاترپیلار» و «جی‌سی‌بی»، شرکت ماشین‌آلات کشاورزی «جان دیر» نیز هست که توانسته با رنگ سبز شفافی که روی تراکتورهایش (به همراه کمی زرد) استفاده می‌کند به‌سرعت شناخته شود؛ به‌خصوص وقتی که در ترافیک پشت آن‌ها گیر افتاده باشید.

هارودز (Harrods)
هارودز به سراغ سبز تیره‌تری رفت که نشان‌گر برتری و ثروت است.

در سمت دیگر بازار یک سبز تیره با رفاه و برتری سخن می‌گوید. مجموعه‌ی «هارودز» که عرضه کننده‌ی محصولات لوکس و گران‌قیمت است این رنگ را به‌عنوان کلید برنامه‌ی برندسازی خود انتخاب کرده است. این رنگ در کیف، لوگو و سایر محصولات این شرکت استفاده شده که نشان‌دهنده کلاس بالا و کمال است.
 
استارباکس (Starbucks)
رنگ سبز استارباکس به دانشگاه سانفرانسیسکو اشاره دارد.

«استارباکس» در سال 1972 با لوگوی قهوه‌ای رنگ کارش را آغاز کرد. این رنگ به‌خاطر رنگ‌دانه‌های قهوه انتخاب شده بود زیرا تنها محصول آن زمان استارباکس قهوه بود و هنوز فروش فنجان قهوه را شروع نکرده بود. سپس در سال 1987 رنگ قهوه‌ای سیرین دو دُم را به رنگ سبز تغییر دادند. چرا؟ این رنگ به دانشگاه سانفرانسیسکو، جایی که هر سه موسس استارباکس در آن تحصیل کرده بودند، اشاره دارد.

ادامه دارد

برای مشاهده بخش اول کلیک کنید


زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن