۶نکته برای طراحی اعلان‌ها و بیلبوردها


نویسنده: کری کازنس | مترجم: ریحانه دقیقیان


اگر سفارش بعدی که به شما شده این است: «طراحی یک اعلان برای یک رویداد که بتوان آن را روی بیلبوردهای بزرگ در سرتاسر شهر و روی تابلوهای متوسط در فضاهای باز به نمایش گذاشت»، و از الان دچار اضطراب شده‌اید، نگران نباشید! طراحی تابلوهای بزرگ تفاوت چندانی با سایر پروژه ها ندارد.
بزرگ‌ترین تفاوت آن با سایر پروژه‌ها اندازه‌ی آن است. قرار است این پروژه در سایزی بسیار بزرگ‌تر از پروژه‌های دیگرتان چاپ شود. سایر نکاتی که هنگام طراحی یک تابلوی اعلان باید به آنها توجه کنید مکان ارائه آن، رنگ، تایپوگرافی، کنتراست و سطحی که قرار است اثر بر روی آن چاپ شود، هستند. در نظر گرفتن هر یک از این موارد در حین طراحی می‌تواند منجر به خلق اثر بهتری شود.

به سایز آن فکر کنید
در اکثر مواقع تابلوی شما در میان تابلوهایی و بناهایی قرار می‌گیرد که بسیار بزرگ‌تر از آن چه که فکر می‌کردید هستند.  این‌طور به قضیه نگاه کنید: اندازه‌ی یک کارت ویزیت استاندارد ۳.۵ اینچ در ۲اینچ، سایز یک پوستر استداندارد ۲۴ اینچ در ۱۸اینچ و بیلبوردهای غول آسا (که در بزرگ‌راهها نصب می‌شوند) ۱۴فوت در ۴۸فوت می‌باشد.
اندازه‌ی اثر می‌تواند در سختی پروژه تاثیر به سزایی داشته باشد. ولی بیشتر فاکتورهای کار سایز بزرگ با کارهای سایز کوچک مشترک هستند. (طراحی خوب در هر قالبی یک طراحی خوب است.)
تصور نکنید که پروژه‌ی سایز بزرگ تفاوت چندانی با کار بر روی بوم دارد. مهم است که افکار و ایده‌های خود را متناسب با سایز اثر پیش ببرید. تابلوها باید از فاصله دور توسط مردم و در عرض چند ثانیه خوانده و فهمیده شوند. بنابراین برای تاثیر‌گذاری بیشتر همه چیز باید بزرگ و ساده باشد.

محل نصب تابلو را در نظر بگیرید
اطلاع داشتن از محل نصب پروژه نیز به اندازه دانستن اندازه‌ی آن حائز اهمیت است. زمانی که جواب درستی در مورد محل نصب از سفارش‌کننده دریافت نمی‌کنید می‌توانید به مکان‌های معمول و عمومی فکر کنید.
آیا طراحی شما در آسمان (با پس زمینه‌ی آسمان) جلوه خواهد داشت، مانند بیلبورد؛ یا روی زمین، مانند علائم کف حیات؛ یا بر روی وسیله‌ی نقلیه‌ی در حال حرکت، مانند تبلیغات روی ماشین‌ها؛ آیا در مکان‌های داخلی به نمایش در خواهد آمد؟
سپس در مورد رنگ پس زمینه‌ی این مکان اطلاع کسب کنید. این امر باعث می‌شود تا بتوانید رنگ‌هایی را انتخاب کنید که با محیط اطراف تابلو ایجاد کنتراست می‌کنند.
محل نصب اثر نقش‌های دیگری نیز در طراحی آن ایفا می‌کند. ممکن قوانین خاصی در انتشار عمومی پیام‌های نوشتاری یا تصویری توسط علائم و تابلوها برای آن مکان وضع شده باشند. همیشه پیش از این‌که کار طراحی خود را پیش ببرید آگاهی لازم را از قواعد و رسوم محل نصب اثر به دست آورید.
اگر قرار باشد یک طراحی یکسان در مکان‌های مختلف به نمایش در‌آید کار دشوارتر خواهد شد. اثر را طوری طراحی کنید که در شلوغ‌ترین مکان‌ها به وضوح و روشنی دیده شود و سپس چند نمونه‌ی مختلف از همان اثر را نیز طراحی کنید.

از رنگ‌ها و فرم‌های بزرگ استفاده کنید
انتخاب رنگ یکی از مهم‌ترین انتخاب‌ها در طراحی علائم و بیلبوردهاست. لازم است این کار را با در نظر گرفتن دو نکته انجام دهید:
•    رنگ هویت سازمانی پروژه
•    کنتراست و وضوح
گاهی یکی از این دو سد راه دیگری می‌شود. عموماً رنگ‌ها در آثار گرافیکی باید شارپ و شفاف باشند. از رنگ‌های کم‌رنگ و سایه‌ها بپرهیزید. به‌سراغ رنگ‌هایی بروید که کنتراست بسیاری را ایجاد می‌کنند، به خصوص میان پس زمینه و تصویر یا نوشتار.
در رابطه با تصویر و فرم‌ها نیز یک المان را انتخاب کرده و آن را در سایز بزرگ اجرا کنید. طراحی شما باید در عرض یک ثانیه توجه افراد را به خود جلب کند و یک تک عنصر ساده کمک شایانی به امر خواهد کرد.
حالا بیایید این فاکتور را با محل نصب پروژه ادغام کنیم. در نظر بگیرید: اثر شما بر روی یک بیلبورد در میان درختان همیشه بهار واقع در کنار اتوبان به نمایش در آمده است. اگر پس زمینه‌ی اثر شما نیز سبز باشد، چقدر برای مخاطب قابل دیدن خواهد بود؟
رنگ‌ها و فرم‌ها را با در نظر گرفتن محیط اطراف انتخاب کنید. یکی از قدیمی‌ترین قوانین آکادمیک طراحی بیلبورد این است: هرگز از پس زمینه‌ی آبی در آن استفاده نکنید. البته این قانون کمی افراطی است ولی استفاده از تصویر خود آسمان در پس زمینه‌ی اثر توصیه نمی‌شود.

پیام و تایپوگرافی ساده
هنگام کار‌کردن با تایپ سعی کنید تا حد امکان آن را ساده نگه دارید. برای نوشته‌هایتان، به غیر از لوگوی شرکت، یک فونت ساده انتخاب کنید. به سراغ  تایپ فیس‌هایی بروید که سان سریف (بدون سریف) و یکدست هستند و قابلیت استورک دادن را نیز دارند.
سپس آن را در ابعاد بزرگ اجرا کنید. به نوشتار ۱۰به ۱۰۰فکر کنید. یعنی جهت دیده‌شدن یک نوشته، به ازای ۱۰۰فوت فاصله‌ی مخاطب باید ارتفاع حروف نوشتار را ۱۰اینچ در نظر بگیرید.
سپس به تعداد کلمات نوشتار توجه کنید. پیام نیز باید به سادگی فونت باشد. برای تأثیر‌گذاری بیشتر، متن یک بیلبورد یا اعلان نباید بیش ۱۵کلمه باشد. فرمول حرفه‌ای و ساده‌ای به نام سه به پنج وجود دارد که دو راهکار برای آن ارائه شده است:
•    متن سه سطری، هر سطر حداکثر پنج کلمه، یا
•    متن پنج سطری، هر سطر حداکثر سه کلمه
اگر کلمات مورد استفاده شما طولانی هستند، از تعداد کلمات فرمول کلی بکاهید.
می‌توان فونت را به صورت بولد یا ایتالیک نیز استفاده نمود. بولد‌کردن حروف، خواندن آن از فواصل دور را آسان‌تر می‌سازد. فقط باید از صحت فواصل حروف اطمینان حاصل کنید تا از فاصله‌ی دور خطای دیداری ایجاد نکنند. حروف ایتالیک کمی مشکل‌ساز بوده و آسایش بصری را بر هم می‌زنند، در علائم و بیلبوردها از آن‌ها استفاده نکنید.

اهمیت کنتراست
کنتراست اهمیت بسیاری در طراحی دارد به خصوص زمانی که تنها چند ثانیه زمان برای جلب توجه مخاطب دارید.
در زمینه‌ی تایپ، سایز و سادگی کلیدهای اصلی هستند، و در رنگ، کنار هم گذاشتن رنگ‌هایی که بیشترین جلوه را به دیگری می‌دهند.
هیچ دو رنگ برتری در میان رنگ‌ها موجود نیست که بتوان آن‌ها را در طراحی بیلبورد استفاده نمود، ولی چند جفت رنگ پیشنهادی وجود دارد که به خوانایی از فاصله‌ی دور سهولت می‌بخشد. (احتمالاً بیشتر ترکیب‌های زیر را در بیلبوردهای اطراف شهر خود خواهید دید):
•    سیاه و سفید
•    سیاه و زرد
•    آبی و سفید
•    آبی و زرد
•    سبز و سفید
•    قرمز و سفید
•    قرمز و زرد
برای ایجاد کنتراست بیشتر بین بیلبورد و محیط پیرامون آن، می‌توانید یک خط مزری را در اطراف اثر خود در نظر بگیرید. یک خط پهن ساده‌ی سفید یا مشکی می‌تواند اعلان شما را تقریباً از هر آن چه که در اطراف آن هست جدا کند. در واقع با این کار میان محیط پیرامون و خود پیام اثر نیز کنتراست ایجاد کرده‌اید.

اثر بر روی چه سطحی پرینت گرفته خواهد شد؟
بخشی از طراحی اثر به این که بر روی چه متریالی پرینت گرفته خواهد بستگی دارد. این امر ممکن است تمامی انتخاب‌های شما در حین طراحی را تحت شعاع قرار دهد. سطوحی که علائم بر روی آن پرینت گرفته می‌شوند بر اساس محل نمایش آن‌ها تقسیم‌بندی شده‌اند: (سطوح داخلی و خارجی)، سطوح محکم و قابل پرینت و سطوح دیجیتال.
اکثر اعلان‌ها و تبلیغات طراحی شده بر روی بنر‌های پلیمری، بیلبوردها (پرینت یا دیجیتال)، سطوح پلاستیکی و فلزی به نمایش در می آیند. اما در مجموع رسانه‌ی اثر بستگی به کاربرد آن دارد.
بلافاصله در مورد این که قرار است اثر شما بر روی چه سطحی چاپ شود سوال بپرسید. قبل از این که غرق در اجرای پروژه شوید، دید کاملی نسبت به آن بیابید. در مورد فرمت فایل و چاپ آن نیز سوال کنید. (شما نمی‌توانید برای چاپ بیلبورد فایل jpg ارائه کنید، ولی ممکن است این فرمت برای نمایش دیجیتال آن لازم باشد.) با دانستن ملزومات اثر برای فرستادن به چاپخانه پیش شروع اثر، می‌توانید از اعصاب خردی و سردردهای پس از چاپ اثر پیش‌گیری کند.

نتیجه‌گیری
لازمه‌ی طراحی علائم و بیلبوردها برای تاثیرگذاری بیشتر سادگی، کنتراست و توجه به اندازه‌هاست. طراحی در سایزهای غول‌آسا نیز مفرح است. شما می‌توانید هر روز با ماشین خود از مقابل آن عبور کرده و آن را به دوستان و اقوام خود نیز نشان دهید.
شیوه‌ی کار‌کردن در سایز بسیار بزرگ تقریباً شبیه به سایر پروژه‌هاست، و اگر این کار برایتان تازگی دارد پیش از شروع سوالات بسیاری از سفارش‌دهنده بپرسید. به عقیده‌ی برخی طراحان، طراحی بیلبورد و اعلان‌های بزرگ آن‌قدر آسان است که مایلند تعداد بسیاری از این نوع سفارش داشته باشند. طراحی بیلبورد ساده است: کافی است کنتراست بالایی داشته باشد، به آسانی خوانده شود، از فاصله‌ی دور دیده شود و توجه مخاطب را در عرض چند ثانیه جلب کند.



درباره ی نویسنده:
کری کازنس طراح و نویسنده امریکایی بیش از ده سال است که در زمینه‌ی رسانه‌ها فعالیت نموده و طراحی صفحات خبری و ورزشی، پوسترها و تبلیغات و پروژه‌های مختلف را نیز عهده دار بوده است.


زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن