ابر و باد و مه و خورشید و ...


جلسه‌ی انتخابات اعضای هیأت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، در سال جاری در تاریخ چهاردهم آبان ماه به حد نصاب قانونی نرسید.
به گفته هیأت مدیره و مسؤولان فعلی انجمن، این اتفاق مایه‌ی شگفتی آنان شد. چرا که گمان می‌کردند با حضور دو گروه کاندیدا  ـ برای نخستین بار در تاریخ انتخابات انجمن ـ و تبلیغات آن‌ها و هیجانی که بالطبع این رقابت می‌بایست در میان اعضا ایجاد می‌کرد، انتخابات پرشور ی در پیش خواهد بود.
اما چنین نشد.

عکس: آرشیو رنگ

درباره‌ی چرایی این اتفاق، بهترین و منطقی‌ترین تحلیل‌ها ونقدها را می‌شد همان شب در راهروهای خانه‌ی هنرمندان و در بین جمع‌های کوچک چند نفره شنید.
ریشه‌یابی اتفاقاتی که در دوره‌ی اخیر شدت گرفته و رخ می‌نماید، از قبیل کم شدن توان انجمن در گرد هم آوردن اعضا و کمرنگ شدن فعالیت‌های گروهی و در نتیجه ضعیف شدن وجهه‌ی صنفی انجمن که نمود آن را می‌توان در به حد نصاب نرسیدن اغلب نشست‌های اخیر دید، نارضایتی و اعتراض بسیاری از اعضا به نحوه‌ی برگزاری و سیاستگزاری سرو نقره‌ای، پررنگ شدن شایبه‌ی متمرکز و منحصر بودن قدرت تصمیم‌گیری در انجمن و کم اهمیت بودن نظرات اعضا و ...
نقدها و ریشه‌یابی‌هایی که ای کاش فرهنگ محافظه‌کار و پرتعارف ما، مانع از بیان علنی آن‌ها نمی‌شد تا هم چاره‌ی کار را روشن می‌کرد و هم راه بر شِبهه نقدها و آشفته‌گویی‌ها می‌بست.
متاسفانه حتی در بخش نظرخواهی سایت انجمن که به این موضوع اختصاص داده شده نیز کمتر اثری از این سخنان سنجیده که در راهروها شنیدیم، دیده می‌شود.
گذشته از تمام نقدها و حرف و حدیث‌های گفته وناگفته، اغلب اعضای حاضر بر یک نکته اتفاق نظر داشتند: برگزاری انتخابات در نخستین روز کاری  پس از سه روز تعطیلات، یکی از دلایل عمده‌ی عدم حضور بیشتر اعضا بوده است.
در خبر نشست دوم انتخابات هم نکته‌ی دیگری جلب توجه می‌کرد؛ شروع جلسه در ساعت ۴ بعدازظهر!
زمانی که هنوز ساعت کاری شرکت‌ها و ادارات و همچنین ساعت اجرای طرح ترافیک به پایان نرسیده است. به خصوص که در کلان‌شهر تهران اعضای محترم می‌بایست برای حضور به موقع، حدود یک ساعت زودتر به سمت میعادگاه حرکت کنند.
خبری که روز یکشنبه اعلام شد ریسک برگزاری گردهمایی در این ساعت را بالاتر برد: ممنوعیت تردد خودرو در تمامی محدوده‌ی زوج و فرد در تهران در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه.
اما این هم آخر ماجرا نبود.خبر بعدی امروز دوشنبه منتشر شد: تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و تمامی ادارات تهران در روز سه‌شنبه و چهارشنبه.
تمامی مسایل انجمن و عملکرد خودمان به کنار، ابر و باد و مه و خورشید و سایر عوامل نیز گویا علیه انسجام نحیف این صنف لطیف‌الطبع متحد شده‌اند!
هیات مدیره انجمن اما با اعلام برگزاری انتخابات در روز و ساعت اعلام شده‌ی قبلی نشان داد که با عزم جزم به جنگ عوامل تاریخی و جغرافیایی رفته و مصرّ است به هر نحو از گفته‌ی خود کوتاه نیاید.
امیدواریم با به حد نصاب رسیدن این جلسه یک بار دیگر ثابت کنیم مردمی غیرقابل پیش‌بینی، ساختارشکن و فی‌البداهه‌ایم.
می‌خواهیم به حد نصاب برسیم.

شورای سردبیری رنگ

 

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن