حل مشکلاتی قدیمی!


این مطلب پیشتر در وبسایت انجمن طراحان گرافیک انتشار یافته است

ساعد مشکی

طراحان گرافیک ایران سال‌هاست که درگیر مسایل و مشکلات حروف هستند. چه آن زمان که حروف سربی کنار هم چیده می‌شدند و چه زمانی که کامپیوتر پا به میدان گذاشت و حروف فارسی لباس دیجیتال به تن کردند. طراحی حرفه‌ای را نمی‌توان یافت که با مشقت فراوان، در نرم افزارهای گوناگون، فاصله‌ی حروف و کلمات را با دست تنظیم نکرده باشد، برای قرار گرفتن حرف کاف کنار دیگر حروف مجبور به تغییر زاویه‌ی آن و یا کوتاه کردنش نشده باشد، نقطه‌ها را کوچک و بزرگ و جا به جا نکرده باشد و.... ده ها حاشیه‌ی دیگر که زمان و حوصله‌ی طراح را سر می برد. همه‌ی ما از اجرای ناهنجار حروف نالیده‌ایم و عجب این که در همه‌ی این سال‌ها با وجود آگاهی به این مشکلات، کسی برای اصلاح آن‌ها گامی پیش ننهاده بود.


‎و اما خبری خوش: نرم افزاری مریم پس از دو، سه سالی تلاش، مشکلات رایج را حل و در مجموعه‌ای به نام قلم برتر ارایه کرده است. مهم‌تر از همه این که توجه خود را بر کاربرد آن در نرم افزارهای به روز یعنی مجموعه‌ی ADOBE   متمرکز کرده است.
‎مشکلات ریز و درشتی مانند:
‎شکستگی و اعوجاج منحنی‌های حروف
‎نادیده گرفتن ظرایف
‎نامناسب بودن محل نقطه‌ها و اِعراب
‎ناهمخوانی محل اتصال حروف به همدیگر
‎فاصله‌های نامناسب و ناهمخوان میان حروف : و، ا، ر، د
‎تداخل سرکش کاف با حروف قبل
‎فاصله‌ی نامناسب حروف «ر» و «و» با حروف «ح» و «ی»
‎ناهماهنگی با حروف لاتین از نظر اندازه و مکان جای گیری
‎در قلم برتر حل شده و علاوه بر همه‌ی این ها سعی شده تا خانواده‌ی هر حرف کامل شود و پایه‌های گوناگونی از آن در اختیار طراح قرار گیرد.
‎هم چنین استفاده از قلم نسخ و نستعلیق نیز برای طراح وجود دارد.
اگر چه قلم برتر هنوز مجموعه‌ی کامل و ایده آلی نیست و جای اصلاح و تکمیل شدن دارد، اما با تلاشی که دست‌اندرکاران آن به خرج داده‌اند، اندک مشکلاتش رفع و توانایی‌های بیشتری خواهد یافت. به ویژه کاربران اپل باید امیدوار باشند تا این مجموعه همخوان با سیستم آن ها نیز ارایه شود.
باید به کسانی که برای رفع مشکل چندین ساله ی طراحان گرافیک همت کرده‌اند، دست مریزاد گفت و با بیان نقاط ضعف و اعلام راه حل‌ها،  آن‌ها را برای بهتر شدن یاری کرد. هم چنین باید از همکارانمان، طراحان گرافیکی که در این پروژه سهیم بوده‌اند، سپاسگزاری ویژه‌ای داشته باشیم.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن