درباره ی دهمین دوسالانه ی جهانی پوستر تهران - مسعود سپهر



مسعود سپهر


از حدود تابستان سال گذشته تا بهار امسال، جلسات متعددی در دفتر اداره کل هنرهای تجسمی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،  به منظور برنامه ریزی و بررسی امور اجرایی دهمین دوسالانه ی گرافیک ایران و نیز دوسالانه ی جهانی پوستر تهران تشکیل شد. شورای سیاستگذاری دوسالانه گرافیک طی این جلسات  شکل گرفت، که در آن نمایندگان انجمن صنفی طراحان گرافیک و تعدادی دیگر از کارشناسانِ اداره کل هنرهای تجسمی شرکت داشتند. در آبان گذشته برنامه ها، خط مشی ها و مسئولین بخشهای مختلف دوسالانه به طور کلی تعیین شدند. ولی در چند ماه اخیر اداره کل هنرهای تجسمی به صورتی یک طرفه تصمیم گرفت که اجرا و سازماندهی دوسالانه را خود عهده دار شود. از این رو قسمتهای مهمی از تصمیمات سال گذشته ی شورا نظیر همراه بودن بخش گرافیک ایران یا بخش ملی و بخش بین المللی پوستر لغو شد و فقط بخش بین المللی پوستر باقی ماند، رئیس دوسالانه و دبیر اجرائی آن نیز بدون توجه و علیرغم توصیه های سال گذشته ی شورا، از نو منصوب و اعلام شدند. انجمن طراحان گرافیک به عنوان عضو سازمانی از شورا کنار گذاشته شد و از همکارانی که به نمایندگی از طرف انجمن در شورا حضور داشتند خواسته شد تا به صورت اشخاص حقیقی در جلسات شورا شرکت کنند. طبعاً موضوع اخیر برای اینجانب و دیگر نمایندگان انجمن در شورا امکان نپذیر نبود، و از این رو در چندین جلسه ی شورا پیش از فراخوان دیگر شرکت نکردیم. اینجانب به اتفاق چند نماینده ی دیگر انجمن استعفای خود رادر تیرماه به اطلاع رئیس شورای سیاستگزاری  رساندیم، تا از درج نام خود در فراخوان دوسالانه در سایتهای مختلف از جمله پایگاه اطلاع رسانی رسمی دوسالانه به عنوان عضو شورا بعد از آن خودداری شود.

انجمن طراحان گرافیک علیرغم خدمات درخشانی که در برگزاری چندین دوسالانه ی ملی و بین المللی به اداره کل هنرهای تجسمی ارائه کرده و علیرغم نقش مهمی که در شناساندن و عرضه آثار گرافیک ایران به علاقه مندان داخل کشور و آنسوی مرزهای ایران داشته است، در دهمین دوسالانه (جهانی) توسط اداره کل کنار گذاشته شده است. این موضوع هر چند به طور مقطعی و در کوتاه مدت شیرین به نظر نمی رسد، ولی نباید فراموش کنیم که برای انجمن صنفی طراحان گرافیک برگزاری دوسالانه های ملی و جهانی، نمایشگاههای داخلی و مسابقات همگی وسایلی هستند برای رسیدن به هدفی که بسیار گفته و تکرار شده است: ارتقای کمی و تعالی کیفی گرافیک ایران. ارتقای کمی به معنای ترغیب و تشویق جامعه از استفاده ی بیشتر و گسترده تر از تخصص مفید طراحی گرافیک در کلیه ی ارکان و شئونات اجتماعی است و تعالی کیفی به معنای بهتر و خلاقانه تر شدن آثار طراحان گرافیک ایران است، که فقط بخشی از آن به صورت عرضه شدن در فضاهای نمایشگاهی و رقابتی سالم و حرفه ای تحقق می پذیرد. امید است با آزاد شدن بخش قابل توجهی از نیروی سرشار و داوطلبانه اعضای انجمن از درگیری با اجرا و برگزاری دوسالانه، برای انجمن فرصتی بیشتر فراهم شود تا در جهت آرزوی همیشگی خود، یعنی ارتقا و تعالی گرافیک ایران به کار آموزش، سازماندهی و ساماندهی بهتر این حرفه بپردازد.
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن