طراحی رایگان و واکنش‌ها


بعد از اکران چندباره بیلبوردهای یک مرکز چاپ در سطح شهر تهران که در آن به واژه «طراحی رایگان» اشاره شده بود و البته اطلاع‌رسانی مجله رنگ در این زمینه؛ بالاخره واکنش‌های اعتراضی آغاز شد.
در اولین واکنش «علیرضا اردوبادی» علاوه بر نامه‌نگاری با رییس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در یادداشتی نوشته است:
«سالیان سال و تا به امروز، آژانس‌های تبلیغاتی رسانه‌دار، فرهنگ تولید آگهی‌های مجانی برای مشتریان را اشاعه دادند، بدون اینکه کوچکترین ارزشی برای طراحان قائل باشند. هرچند در سال‌های اخیر این موضوع کمی از حالت بحرانی خارج شده بود اما چه کسانی در این آژانس‌ها فعالیت می‌کردند؟ آیا ارتباطی بین اعضای انجمن و افرادی که این فرهنگ غلط را راه می‌انداختند وجود دارد؟ یا فقط سو استفاده دلالان است؟ هر آنچه که هست، برای بسیاری از طراحان که روزگاری به انجمن اعتماد داشتند یا هنوز اعتماد دارند، سوالی بزرگ وجود دارد که بی‌پاسخ مانده است: "نقش انجمن صنفی طراحان گرافیک" به عنوان "انجمن صنفی" در احقاق حقوق اعضایش چیست؟ چرا در این همه سال‌ها با رسانه‌ها و قدرتی که دارد، کلامی به زبان نگشوده؟ چرا برای تغییر این فرهنگ هیچ قدمی برنداشته؟ چرا به جز تعیین تعرفه، هیچ قدم تاثیرگذاری که اعضایش آن را دوست داشته باشند و در سایه آن احساس "حمایت" کنند، بر نداشته است‌؟ آیا این سکوت خود، دامن زدن و تشویق شرکت‌ها به ادامه این کار نیست‌؟ حتی گروه‌های کوچکی متشکل از هنرمندان جوان تشکیل شد که دستِ کم بتوانند برای صنف خود کاری کنند که نقششان تا به‌ امروز بی‌تاثیر هم نبوده ولی آنها خودشان، مستقلاً این کار را کرده‌اند، در حالیکه این وظیفه انجمن بوده و هست که کمپینی در جهت حمایت از اعضایش راه بیندازد. واقعا دلیل پرداخت حق عضویت به انجمن چیست؟ این حداقل کاری است که یک "انجمن" می‌تواند انجام دهد.»

در ادامه این نامه‌نگاری‌ها دیروز انجمن صنفی طراحان گرافیک با انتشار اطلاعیه‌ای واکنش نشان داد که متن اطلاعیه در زیر می‌آید:

«اعضای محترم انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران به اطلاع می‌رساند؛
تبلیغات غیراصولی و ضد صنف طراحان گرافیک که توسط موسسه «چاپ آقا» صورت گرفته است، از طرف هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک مردود و غیرقانونی است و انجمن در حال پیگیری برخورد رسانه‌ای و قانونی با این رفتار است.
»

در ادامه مجله رنگ ترجیح داد گفتگویی را با مدیریت این مرکز چاپ انجام دهد که آقای «امینیان» مدیریت این مرکز چاپ، ترجیح دادند به صورت حضوری گفتگویی داشته باشند.
به زودی گفتگویی در این زمینه با مدیر این مرکز چاپ منتشر خواهد شد.

 

 

زمان انتشار: ۱۴:۱۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن