نمایش عکس‌های مهدی گوران سواد‌کوهی


نمایشگاه عکس‌های «مهدی گوران سواد‌کوهی» در گالری گلستان برگزار می‌شود.
«آنچه بر ديوار ماند٢» عنوان این نمایشگاه است و تا 13 دی‌ماه ادامه خواهد داشت.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه از ساعت 16 تا 20 به گالری گلستان واقع در دروس، خيابان شهيد كماسايی، شماره ٣٤ مراجعه کنند.

مهدی گوران سواد‌کوهی در بخشی از یادداشت این نمایشگاه می‌گوید:
«عکس‌هایی که خواهید دید ادامه نمایشگاه پیشین‌ام در بهمن ماه 1394 و پیآمد سه دلبستگی‌ام پیاده‌روی، عکاسی و شوق دیدن گوشه‌هایی از محلات مرکزی و قدیمی تهران است.
خوب می‌دانم گرفتن عکس از در و دیوار چه در ایران و چه در دیگر جای‌ها کار تازه‌ای نیست. اینکه کسی این کار را ـ به عنوان یک پروژه ـ یکسره بدست بگیرد و برای آن برنامه‌ریزی کرده و به آن بپردازد تازه بود. و من هم چون پیشه‌ام طراحی گرافیک، تشنه تازگی.
درهمان آغاز کار (1393) هم با خود قراری گذاشتم تا قاب‌بندی را هنگام عکاسی انجام داده از دستکاری دوباره آن پرهیز کنم که تا کنون نیز به آن وفادار مانده‌ام.
یاد گرفتم که درهم‌آمیختگی‌های مناسب نقش، نوشته، رنگ، بافت، سایه و ... بروی دیوار و هر سطحی از بدنه شهر را تنها در بافت‌های قدیمی می‌توان یافت. محلات تازه‌تر اکنون از این بافت خالی شده و نما‌های ناهمگن با یکدیگر جایشان را گرفته‌اند.
این عکس‌ها قاب‌بندی من از دیوارنگاری‌های شهروندانی است که انگیزه‌ای برای بوجود آوردن یک کار هنری نداشته‌اند. بسیاری از آن‌ها از هیچ دانش و آموزش هنری برخوردار نبوده‌اند. کارگر نقاشی که ته مانده رنگ قلم‌مویش را بر روی دیوار مالیده بی‌آنکه بخواهد اثری جالب پدیدآورده است.
در میانه سال 1395کار را رها کردم. نمی خواستم به ورطه "تکرار" بیافتم. تا اینکه چکامه‌ای از سخن‌سرای نامی سعدی در ترانه‌ای شنیدنی مرا به پی‌گرفتن دوباره آن فراخواند.
گر بگویم که مرا با تو سروکاری نیست | در ودیوار گواهی بدهد کاری هست
برآن شدم تا رویکرد انتزاعی (نقاشی مانند شدن اتفاق‌های روی دیوار‌ها) را اینبار با دیگر عناصر درهم آمیزم تا آنرا به "عکس" نزدیک‌تر سازم. برآمدن برچسب های کرکره یک فروشگاه و آمیختن آن با تنه نازک یک درخت بی‌برگ، خوانش تصویری تازه من و دوربینم در برابر آن است. این همان "تکرار" نشدن بود که در پی‌اش بودم...»


 

زمان انتشار: ۱۸:۲۲ ۱۳۹۶/۱۰/۶

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن