۷ راه بیان ایده و نقد خلاقانه

مترجم: نوشین الله‌دینی
 
۷ روش برای نقدی خلاقانه و دوستانه‌تر
سال‌ها پیش برای دوستی کار می‌کردم، که هر‌وقت تیم خلاقیت ما دورهم جمع می‌شد تا ایده‌ها را شیر کند، بر روی چیزی که اسمش را «تمرین هدف‌گیری» گذاشته بود، تاکید می‌کرد. به این صورت که یک نفر ایده را ارائه می‌داد، و از بقیه ما انتظار می‌رفت که به هر جمله‌ی او واکنشی تند نشان دهیم. مدیر فکر می‌کرد تکنیک «‌بزن بکش»‌اش اعضای گروه را قوی‌تر می‌سازد-‌اما در ازایش ما زود یاد گرفتیم که ایده‌ها را برای خودمان نگه داریم یا آن‌ها را خیلی کمرنگ جلوه دهیم.
احتمالا تیم شما یک همچین کسی که با اسلحه به نقد نزدیک شود را ندارد، اما یک دقیقه وقت بگذارید تا بفهمید که چگونه در محیط کارتان ایده‌ها شیر و آزموده می‌شوند.
آیا اشتراک ایده یک تجربه‌ی مثبت، جریان آزاد و متمرکز است؟ یا نقدهای اعضای تیم اغلب به جنگ کلمات تبدیل می‌شوند؟ یا حتی رنگ و بوی قتل عام به خود می‌گیرند!؟
یک محیط کار صمیمی و بدون مهار عالیست برای کارهای خلاقانه، اما فیدبک‌های خارج از چهارچوب معمولا به ترس، دعوا و حتی ناکامی پروژه منجر می‌شود. اگر اعضای تیم شما هنگام پرزنت کردن ایده ها بحث میکنند و یکدیگر را دچار مشکل می‌کنند، سعی کنید روش صحیح نقد را جایگزین کنید.
اینجا به ارائه‌ی یک الگوی نقد خلاق می‌پردازیم که همچنان قابل اعتماد است و کاربرد دارد:
چطور اعضای تیم خلاقیت می‌توانند بدون ساکت کردن دیگری نقد خود را بیان کنند:
 
1. ارائه دهنده باید برای معرفی ایده‌اش به بیان مشکلاتی و مسائلی که وجود دارد بپردازد و پس از آن بیان کند که چگونه ایده‌اش تمام این مسائل را پوشش می‌دهد  و چطور می‌تواند مشکلات را حل کند.
 
2. ارائه دهنده با استفاده از بریف خلاقیت و المان‌های موجود در برند خلاصه‌ای موجز و روشن را فراهم می‌کند، و اینکه ایده چطور دربرگیرنده‌ی این مسائل خواهد بود را شرح می‌دهد. در کنار مسائل بالقوه و موانع، بر روی هدف، شنونده، زیبایی شناسی و ویژگی‌ها تمرکز می‌کند. 
 
3. وقتی در حال مرور کلی ایده هستید، این امتیاز برای وی وجود دارد که بدون قطع شدن حرفش، سوال یا کامنتی نظرش را به اشتراک بگذارد. اعضای تیم ساکت می‌مانند و از حرکت چشمی، عطسه یا هر عملی که مخالفت را برساند جلوگیری می‌کنند. فقط به سادگی گوش می‌دهند، یادداشت بر‌می‌دارند و لیستی از سوال‌ها، نگرانی‌ها و پیشنهاداتشان را تهیه می‌کنند.
 
4. وقتی ارائه به پایان رسید، سوال‌ها شروع می‌شوند. فقط سوال-‌بدون هر کامنتی. در این لحظه این فضا برای اعضا ایجاد می‌شود تا هرگونه ابهامی که درمورد ایده وجود دارد را برطرف کنند. عمیق‌تر وارد جزییات شوند و فرض و گمان‌هایی که قبلا ساخته بودند را کنار بگذارند.
بهترین سوال‌ها آن‌هایی هستند که پایان باز دارند و نیازمند توضیح، تا اینکه فقط جوابشان بله و خیر باشد. سوال‌های ایده‌آل معمولا با چرا، چه کسی، چه طور، چه وقت، کجا، شروع می‌شوند. تاثیر‌گذارترین جواب نیز با زیرا آغاز می‌شود.
 
5. زمانی که سوال‌ها پاسخ داده شد زمینه برای کامنت‌ها و مکالمات باز است.خود ارائه دهنده یا یک تصمیم گیرنده کلیدی یا شخصی دیگر یک محدوده‌ی زمانی برای این بخش تنظیم کند بدین طریق مباحثه آسان‌تر می‌شود. فیدبک‌ها را به موضوع معطوف کنید تا خاص و سازنده باشند. از حملات شخصی به طرف بپرهیزید و روی ایده متمرکز شوید نه روی ارائه دهنده. نقد شما باید با راه حل و پیشنهاد همراه باشد.
 
6. بعد از آن، گروه ایده را در مقابل معیارهای موجود در بریف چک می‌کند و مطمئن می‌شود که به هدف نزدیک شده‌ است.
 
7. در نهایت ارائه دهنده تمام نظرات موافق را جمع‌آوری می‌کند. اقدامات و زمان‌بندی لازم نیز قبل از اتمام جلسه تعیین می‌شود.
 
 
زمان انتشار: ۱۹:۵۶ ۱۳۹۶/۵/۳۰

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن

nima

با سلام و خسته نباشید. تو این متن با توجه به موضوع خوبش حیفه که از یک سری کلمات انگلیسی با حروف فارسی نوشته شده که متن رو از لحاظ ادبی دچار مشکل کرده، کلماتی که به راحتی معادل فارسی دارن و میشه از معادلش استفاده کرد مثلا شیر که میشه از مشارکت استفاده کرد. سعی کنیم فارسی رو حفظ کنیم و پاس بداریم و صحیح و سالم بدیم دست نسل بعد.