تاریخچه تصویری سایت اپل

مترجم: نوشین الله‌دینی
 
 
اولین وب‌سایت دنیا در ششم آگوست ۱۹۹۱ راه‌اندازی شد.خالق سایت یک فیزیکدان بریتانیایی به نام «تیم برنرز-لی» بود که در سازمان تحقیقات اتمی (سرن) فعالیت می‌کرد. متاسفانه وب‌سایت اصلی ازبین رفته و تنها یک کپی از آن متعلق به سال ۱۹۹۲ باقی مانده‌است.
در سال‌های بعد تعداد سایت‌ها به سرعت افزایش یافت به طوری که در پایان سال ۱۹۹۶ بیش از ۲۵۰۰۰۰ وب‌سایت وجود داشت. بعضی ازین پروژه‌ها به سال‌های اولیه‌ی استفاده از اینترنت بازمی‌گردند، مثلا یاهو ( ۱۹۹۴) یا آمازون ( ۱۹۹۵). تنها بخش اندکی از وب‌سایت‌های دوره‌ی قبل از سال ۱۹۹۶ باقی مانده‌اند چراکه در آن زمان موسسه یا سرویسی برای آرشیو این سایت‌ها وجود نداشت. اما درست در سال ۱۹۹۶ با تاسیس بزرگترین کتابخانه دیجیتال « آرشیو اینترنتی » ورق برگشت.
امروزه این آرشیو اینترنتی فرم بصری بیش از ۲۸۶ بیلیون سایت را حفظ کرده‌است،‌که قدیمی‌ترین آن‌ها به سال ۱۹۹۶ بازمی‌گردد. این سرویس برای هرکسی که دوست دارد به تاریخچه‌ی طراحی سایت نگاهی بیندازد خدمت بزرگیست. نکته اینجاست که آرشیو اینترنتی، یک موزه‌ی بادقت طبقه بندی شده نیست که به بازدیدکنندگان یک تصویر جامع از گذشته‌ی طراحی سایت ارائه دهد. بیشتر به آرشیوی پر، از اینترنت شباهت دارد.
ماموریت ما در این مطلب ارائه تاریخچه‌ی طراحی برخی از بزرگترین سایت‌های دنیاست، که به صورت مجزا و بخش‌بندی شده در هر پست ارائه خواهد شد. مطالعه‌ی تغییرات طراحی این سایت‌ها شاید راهگشای کسانی باشد که در این عرصه فعالیت می‌کنند.
 
1997
1998
 
2001
 
 
2009
 
2012
زمان انتشار: ۱۳:۳۱ ۱۳۹۶/۴/۱۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن