نگاهی به پوستر جشنواره تئاتر فجر


پوستر بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر/ اثر: سید محمد فدوی
پوستر بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر
اثر: سید محمد فدوی
پوستربیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر توسط "سیدمحمد فدوی" طراحی شد.

این پوستر بر زمینه سفید بارنگ‌های سرخ، سیاه، زرد و سفید طراحی شده است.

این پوستر شامل طرح صورت انسان به شکل "استیلیزه" شده با یک برش منحنی برای فراهم کردن فضای لازم برای نوستن جمله " بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر " است .

این جمله با رنگ سرخ و حروف چاپی نسخ به زبان فارسی و خط استاندارد انگلیسی نوشته‌شده، شعار جشنواره در کنار پوستر با استفاده از طرح دوره‌های پیشین، زیر نوشته نقش بسته است .

همچنین در پایین پوستر و فضای سفید زیر طرح صورت‌ها، نشانه‌ی نهادهای پشتیبان جشنواره تئاتر فجر درج شده است .

طرح این پوستر از سادگی بی‌غل و غشی برخورداراست و نشان می‌دهد که طراح تلاش کرده تا با سادگی مفهوم را در کمترین زمان ارایه کند و به‌این ترتیب پوستر درانجام وظیفه خود موفق کند .

سادگی و انتقال سریع مفهوم یکی ازاصول اصلی طراحی پوستر است، اما این اصل درصورتی کارایی خواهد داشت که طرح در ارتباط با مفهوم قرار داشته باشد.

طرح صورت‌های موجود دراین پوستر نیز صورت نیم رخ انسان است که با رنگ نژادهای مختلف ترسیم شده است. این‌طرح بر بین‌المللی بودن این رخ‌داد تاکید می کند، اما با بیان این مفهوم به نظر می‌رسد طراح پوسترتلاشی برای پیوند دادن بین هنر نمایش و چهره‌های طرح شده نکرده است .

به عبارت دیگر نیم رخ استیلیزه شده چهره انسان بر هنر تئاتر متمرکز نیست، در حالی که پوستر جشنواره تئاتر فجر می‌بایست براساس نام و عنوان این جشنواره به عنوان درون مایه اساسی خود تاکید کند.

طرحی که برای پوستر بیست و پنجمین جشنواره تئاتر فجر ترسیم شده است تنها به‌واسطه نوشته بیانگر برگزاری جشنواره تئاتر است و به راحتی می‌توان این نوشته را تعویض کرد و از این طرح به‌عنوان یک پوستر دیگر استفاده کرد و برای مثال از آن برای تبلیغ یک شرکت ارتباطی مانند شرکت‌های فعال در حوزه ارتباطات بیسیم و موبایل استفاده کرد .

این شیوه طراحی در عرصه هنرهای تجسمی، به "طراحی حاضری" معروف است و در این شیوه هنرمند تعدادی طرح ساده و کلی آماده می‌کند که به خودی خود معرف هیچ اندیشه‌ای نیست و هرگاه سفارشی دریافت کرد، با نوشتن جملات مربوط به سفارش طرح خود را ارایه می‌کند .

چنین روندی در طراحی ازاین جهت در هنر گرافیک رواج یافت که بسیاری از مراکز و حرفه‌های کوچک محتاج انجام تبلیغ برای فعالیت خود بودند اما قادر به تامین هزینه‌های مورد نظر طراح گرافیک‌های مجرب نبودند. بنابراین برخی طراح گرافیک‌ها با ارایه طرح‌های حاضری و سری کاری با هزینه ناچیز نظر این گونه مشتریان را تامین کردند.

هنرمند طراح در واقع دراین شیوه کاری مانند خط مونتاژ صنایع عمل می‌کند و می‌تواند به شکل انبوه به تولید پوستر اقدام کند .

مشکلی دیگری که این شیوه طراحی پوستر ایجاد می‌کند، در تهی شدن طرح از مفهوم خاص موضوع پوستر و محدود کردن حس زیبایی شناسی مخاطب است .

در واقع کارکرد این نوع از طراحی پوستر مانند برخی از برنامه‌های تلویزیونی است که همواره متهم به‌کاهش سطح توقع و سواد عمومی‌جامعه می‌شوند.

دراین شیوه طراحی هنرمد فرصت و مجالی برای پرداخت به مفاهمی اساسی مطرح در سفارش خود ندارد و برای نمونه در پوستر بیست و پنجمین جشنواره تئاتر فجر، شعار جشنواره یعنی جمله "تئاتر برای همه" تنها دربالای پوستر و نشانه دوره‌های پیشین‌این جشنواره باحروف بسیارریز دیده می‌شود و از نقشی حاشیه‌ای برخوردار شده است .

پوستر یک جشنواره به‌عنوان رابط بصری مخاطب و جشنواره عمل می‌کند و به گونه‌ای نقش پرچم آن را دارد ، بنابراین این احساس در نزد مخاطبین تقویت می‌شود که; این جشنواره اهمیت چندانی برای شعار خود قایل نشده‌است ! همچنین طرح صورت‌های استیلیزه شده این پوستر ارتباطی با شعار تئاتر برای همه برقرار نمی‌کند، زیرا با رنگ نژادهای مختلف که به نوعی نشانه‌ی برقراری ارتباط بین‌المللی و رفع تبعیض طبقاتی در جامعه است در خصوص دیدن و استفاده از هنر نمایش ندارد.

مشخص است که هنرمندان طراح گرافیک مجازند بر اساس سفارش خود و سبک مورد علاقه‌شان از شیوه‌های مختلفی مانند استفاده از طرح‌های استیلیزه شده سود برند، اماآنچه موجب تفاوت سطح کیفی طرح‌های ارایه شده طراحان می‌شود نحوه‌ی برخورد با موضوع است.

لینک به منبع

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن