تئوری رنگ‌‌ (۴)


تیم ترجمه: سمن نورخلج

رنگ در طراحی

افزودن رنگ به طرح کمی بیشتر از انتخاب چند رنگ و پاشیدن مساوی آنها به صفحه است.اعمال تاثیر گذار رنگ در طراحی،ارتباط زیادی با مفهوم تعادل دارد.هرچه از رنگ‌های بیشتری استفاده کنید ایجاد تعادل سخت‌تر میشود.
یکی از راه‌های آسان کردن اینکار تقسیم رنگ‌های انتخاب شده به رنگ‌های غالب و تاکیدی است.رنگ غالب،رنگی است که بیشتر از بقیه دیده می‌شود و بیشترین استفاده را در طرحتان دارد درحالی که رنگ‌(های) تاکیدی رنگ اصلی را تکمیل و متعادل میکنند.توجه به چگونگی تعامل این رنگ‌ها - میزان کنتراست،قابلیت خوانده شدن زمانی که متن وجود دارد،تاثیر بر دیده شدن رنگ‌های مجاور ،حسی که یک ترکیب رنگ ایجاد می‌کند و غیره- به شما کمک میکند تا برای اهداف طرحتان یک پالت دقیق تنظیم کنید.
یکی ازقواعد کاربردی برای استفاده از یک پالت سه رنگ تحت عنوان ۶۰-۳۰-۱۰ شناخته شده‌است.این روش بیشتر در طراحی داخلی کاربرد دارد اما میتوان در طراحی وب یا پروژه‌های چاپی هم از آن استفاده کرد.برای استفاده از این روش کافیست ۶۰٪ رنگ کل را به رنگ غالب اختصاص دهید و دو رنگ تاکیدی دیگر را با درصد ۳۰ و ۱۰ استفاده کنید.برای درک بهتر یک مرد که کت و شلوار به تن دارد را درنظر بگیرید.کت و شلوار او ۶۰ درصد،پیراهنش ۳۰ درصد و کراوات او ۱۰ درصد تصویر را تشکیل میدهند.
راه دیگر ساده و متعادل نگاه داشتن پالتتان این است که از سایه‌ و سایه‌رنگ(رنگ‌های روشن‌تر و تیره‌تر از رنگ انتخابیتان) استفاده کنید.با این روش میتوانید گستره‌ی انتخاب رنگ‌هایتان را بدون رنگاوارنگ کردن طرح افزایش دهید.



رنگ در بازاریابی و تجارت

تشخیص برند‌ها به شدت به رنگ وابسته‌ است.کافیست به کوکاکولا،فیسبوک یا استارباکس فکر کنید.به سادگی می‌توانید رنگ‌های استفاده شده در طراحی‌شان را بگویید.
یک تحقیق در دانشگاه وینیپگ تحت عنوان «تاثیر شدید رنگ در بازاریابی» نشان داد که قضاوت اولیه‌ی مردم درمورد محصولات به مقدار زیادی بر اساس رنگ آنها انجام می‌شود (بین ۶۰-۹۰ درصد ارزیابی -که تنها ۹۰ ثانیه طول می‌کشد-براساس رنگ انجام می‌شود)این بدان معنیست که انتخاب رنگ در طراحی تنها برای زیبایی نیست،بلکه یک تصمیم مهم تجاری است و همه چیز،از احساس مصرف‌کننده تا فروش محصول را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
البته برای انتخاب رنگ‌بندی لوگو یا برندتان لزوما مجبور نیستید یکی از روش‌های سنتی،سمبولیک یا کلیشه‌ای را انتخاب کنید.زمانی که صحبت از رنگ می‌شود هیچ روند محفوظ از خطا یا قوانین غیرقابل تغییری وجود ندارد.آنچه اهمیت دارد آن است که رنگ و شیوه‌ی استفاده‌اش در طراحی با خصوصیات برند و بازاریابی تناسب داشته‌ باشد.می‌توانید سایت BrandColors را چک کنید.این سایت یک راهنمای بصری برای رنگ‌هایی که برندهای قابل توجه جهان استفاده کرده‌اند،گردآوری نموده است.(کد رنگ‌ها نیز موجود است)



RGB یا سیستم رنگی CMYK؟

هنگامی که پروژه‌ای که باید چاپ شود را در کامپیوتر میبینید،مانیتور شما نمیتواند دقیقا همان رنگ‌هایی که چاپ می‌شوند را نمایش دهد.آنچه «میبینید» همان چیزی‌ نیست که «خواهید دید».زیرا صفحه‌های نمایش دیجیتال و چاپگرها از دو سیستم رنگی متفاوت استفاده می‌کنند : RGB و CMYK
RGB نقطه‌های نور کوچک قرمز،سبز و آبی است که با یکدیگر ترکیب می‌شوند تا رنگ‌های مرئی را روی صفحه‌ی نمایش نشان دهد،درحالی که CMYK مخفف جوهر فیروزه‌ای (Cyan)،بنفش (Magenta)،زرد (Yellow) و سیاه (Black) است که دستگاه‌های چاپگر با یکدیگر مخلوط می‌کنند تا چاپ رنگی انجام شود.سیستم RGB طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها را پشتیبانی می‌کند بنابراین ارزشی ندارد که طراح برای استفاده از رنگ‌های متنوع‌تر درابتدا پروژه‌ی چاپش را با سیستم RGB انجام دهد و بعد آن را به CMYK تبدیل کند.



به خاطر همین تفاوت‌ها،زمانی که طراحان با هر دو سیستم کار می‌کنند نیاز به یک نتیجه‌ی پایدار و نامتغیر دارند.برای مثال زمانی که لوگویی را طراحی می‌کنید که هم در وب سایت و هم روی کارت قرار است نمایش داده شود.
در اینجا سیستم رنگ پنتون (Pantone Matching System) به کمکتان می‌آید.رنگ‌ها می‌توانند برای نمایش در وب و چاپ ( همانطور که برای سطوح مختلف چاپ تطبیق داده می‌شوند) برای ایجاد یک شمای واحد تطبیق داده شوند.سیستم رنگ پنتون همکاری برای طراح،مشتری و چاپگر را آسان می‌کند و این اطمینان را می‌دهد که محصول نهایی مطابق خواسته باشد.


رنگ: درکش کنید،با آن کشف کنید و عاشقش شوید!

افرادی هستند که مواردی مانند تئوری رنگ‌ و روانشناسی یا علم اعصاب رنگ را به طور تخصصی مطالعه می‌کنند.این‌ها موارد پیچیده‌ای‌اند که در تقاطع علم و هنر قرار گرفته‌اند اما پویایی آنچه که طراحی را جذاب و آنرا به ابزاری موثر در بازار تبدیل میکند همین امر است.

با این‌همه این راهنما تنها ذره‌ای آن چیزی بود که واقعا وجود دارد.امیدواریم که به شما در انتخاب موثر و مطلع رنگ‌ها در پروژه‌های شخصی و حرفه‌ای‌تان کمک کرده باشد.

پایان..

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن