تئوری رنگ‌‌ (۳)


گروه ترجمه: سمن نورخلج

روانشناسی رنگ‌ها

رنگ‌ها همه‌جا هستند.چه متوجه شویم چه نه رنگ هرروز نقش بزرگی در زندگی ما ایفا می‌کند.چراغ راهنمای زرد یا نارنجی که امروز دیدید،به دلیل مشخصی توجهتان را جلب کرده‌است یا جعبه‌ی برشتوکی که امروز با اینکه کمی گران‌تر از بقیه بود و از سوپرمارکت خریدید احتمالاً به این علت بود که جذب تصاویر بسته‌بندی‌اش شدید.رنگ‌ حتی وارد زبان هم شده‌است..چرا به کسی که خشمگین است میگوییم «قرمز» شده؟ رنگ‌‌ها ارتباط منحصر به فردی با حالات و احساسات ما دارند.
اما همه‌ی افراد به‌طور یکسان درمورد رنگ‌ها فکر نمیکنند یا آن‌ها را تجربه نمی‌کنند.معانی یا نماد‌هایی که ما از رنگ‌های مختلف می‌شناسیم بسیار تحت تاثیر فرهنگ و گروه‌های اجتماعی‌ای که به وسیله‌ی آنها شناسایی می‌شویم هستند.بیایید نگاهی به معانی رایج رنگ‌های پایه‌ در فرهنگ غرب بیندازیم:

نمادشناسی رنگ‌ها


قرمز: این رنگ میتواند بسته به موقعیت‌های متفاوتی که در آنها قرار دارد،مفاهیم متعددی به خود بگیرد.چون قرمز در آتش وجود دارد میتواند نشان‌دهنده‌ی گرما یا خطر باشد.چون رنگ خون قرمز است رنگی سرزنده و پرانرژی است و همچنین با رخداد‌های مربوط به دل و برخی اوقات خشونت هم ارتباط دارد.
معانی دیگر: در برخی فرهنگ‌های شرقی قرمز نمایانگر اقبال خوب و کامیابی است و عروس‌ها در روز عروسی لباس قرمز میپوشند.درجهان قرمز در جنبش‌های سیاسی حضور دارد و سمبل انقلاب است.
تجارت: قرمز معنی استحکام،اعتماد به نفس و قدرت می‌دهد و رنگی است که کاملاً دیده‌ می‌شود.



نارنجی: نارنجی نیز رنگ آتش است و گرمای قرمز را با سرور و خوشی زرد ترکیب می‌کند و رنگی که نمایانگر فعالیت،انرژی و خوش‌بینی است،به دست می‌آید.همچنین بابرداشت محصول یا فصل پاییز نیز ارتباط دارد.



معانی دیگر:
در هند رنگ زعفرانی،رنگ زردی که سایه‌ای از نارنجی دارد،مقدس است.در ژاپن نارنجی نمایانگر عشق است.

تجارت: نارنحی نشان‌دهنده‌ی جوانی و سرزندگی و خلاقیت است.طلایی که بسته به رنجش نوعی  زرد یا نارنجی تلقی می‌شود،سمبل کیفیت بالا یا تجملات است.



زرد: همانطور که نور خورشید زرد است،زرد معنای خوشحالی،سرور،دوستانه بودن و تازگی بهار را می‌دهد.همچنین در برخی مواقع  علامت خطر یا احتیاط است.بعضی گونه‌های زرد (‌مخصوصاً زرد کم غلظت یا سبزفام) ممکن است بیمارگونه و ناخوش‌آیند به نظر برسند.در گذشته زرد درمعنای بیماری و قرنطینه کردن به کار برده می‌شده است.



معانی دیگر:
در برخی فرهنگ‌های شرقی و آسیایی زرد نشان اشرافی‌گری یا سطح بالا بوده است.در قسمت‌هایی از آفریقا و آمریکای لاتین نیز زرد رنگ سنتی سوگواری‌ می‌باشد.

تجارت: زرد خالص/روشن نقش مهمی در جلب توجه دارد اما از نظر بصری اگر به دقت استفاده نشود در دید مزاحمت ایجاد می‌کند یا سخت دیده می‌شود.(برای مثال نوشته‌های سفید روی بک‌گراند زرد روشن یا برعکس)

سبز: سبز رنگ طبیعت،زندگی گیاهی و رشد است.گاهی به معنی سلامتی،تازگی یا کیفیت صد‌درصد طبیعی نیز استفاده می‌شود.سبز تیره نماینده‌ی ثروت (یا هرچیزی که به پول مربوط باشد) و پایداری‌ست.
معانی دیگر: در فرهنگ‌های اسلامی سبز رنگ مقدسی‌ست.همچنین نماینده‌ی کشور ایرلند،روز سنت پاتریک و شبدر ۴ پر خوش شانسی است.
تجارت: برند‌ها و محصولاتی که می‌خواهند خود را «سبز» معرفی کنند (به معنی طبیعی،سالم،پایدار،دوستدار محیط‌ زیست،ارگانیک و ..) از رنگ‌های الهام‌گرفته از طبیعت مانند سبز و قهوه‌ای استفاده می‌کنند.



آبی: آبی رنگ دریا و آسمان است.گاهی معنی صلح‌آمیز و پاکیزگی نیز می‌دهد.مقابل رنگ‌های پرانرژی و گرم،آبی رنگ آرامش بخشی است و در بعضی مواقع ناراحتی و افسردگی را نشان می‌دهد.



معانی دیگر:
درسنت‌ فرهنگ‌های خاورمیانه،آبی رنگ محافظت دربرابر پلیدی‌ست و به علت ارتباطش با آسمان در فرهنگ‌های بسیاری سمبل جاودانگی و یا روحانیت است.

تجارت: آبی بسیار کاربردی‌ست و یکی از تطبیق‌پذیرترین رنگ‌هاست.معمولاً به عنوان قابل‌اعتماد‌بودن،امنیت و پایداری استفاده می‌شود.آبی تیره یا نیروی‌دریایی انتخاب محبوبی برای مفاهیم شرکتي و سازمانی است زیرا القا کننده‌ی حس جدیت،محافظه‌کاری و کیفیت تخصصی‌ست.



بنفش و ارغوانی: رنگ بنفش با مفاهیم اشرافی‌گری،برتری،شرافت و نجابت درارتباط است.همچنین میتواند به معنای ارتباطات مذهبی یا روحانی و عرفانی باشد.

معانی دیگر: در بسیاری از فرهنگ‌های سراسر جهان،بنفش نماینده‌ی نجابت یا ثروت است با این حال در تایلند و بخش‌هایی از  آمریکای جنوبی نشان‌دهنده‌ی سوگواری‌ است.
تجارت: رنج‌های تیره‌ی بنفش سمبل تجملی‌بودن و توانگری‌ است در حالی که رنج‌های روشن‌تر در محصولات زنانه یا بچه‌گانه به کار می‌رود.



سیاه: مانند قرمز،سیاه هم معانی بسیاری (‌بعضی وقت‌ها متضاد) دارد.میتواند نشان‌دهنده‌ی قدرت،تجمل،پیچیدگی و انحصاری‌بودن است.از طرفی دیگر سمبل مرگ،پلیدی یا رمز و راز است.در پوشاک رنگ سیاه در مواقع تشریفاتی یا سوگواری و اندوه استفاده می‌شود.
معانی دیگر: در برخی فرهنگ‌های آسیایی و آمریکای لاتین رنگی مردانه‌است.در مصر،سیاه به معنی تولد دوباره است.در اکثر فرهنگ‌ها این رنگ نشانگر جادو،خرافه، بدشانسی یا به طور مشابه به معنی غیرقابل توضیح و ناشناخته است.
تجارت: سیاه آنقدر به‌طور گسترده استفاده می‌شود که تقریبا رنگی خنثی است ولی درعین حال باتوجه به حیطه‌ی کار میتواند معانی ذکرشده را بدهد.بسیاری از طراحی‌ها سیاه و سفیداند که این روش سنجیده‌ای برای صرفه جویی در هزینه‌ی پرینت رنگی است.رنگ‌ها همواره کنار سیاه روشن‌تر و شدیدتر به نظر می‌رسند.



سفید: همانطور که نور و برف سفیدند،رنگ سفید نشان‌دهنده‌ی خلوص،معصومیت،خوبی یا کمال است ( همچنین رنگیست که به طور سنتی عروس‌ها به تن می‌کنند.) و گاهی درمعنای پاکی و استریل بودن هم استفاده می‌شود.

معانی دیگر: در چین،سفید رنگ سوگواری‌است.در بسیاری از فرهنگ‌ها نشان‌دهنده‌ی صلح و آرامش است و پرچم سفید نیز سمبل جهانی آتش‌بس یا تسلیم‌ می‌باشد.
تجارت: سفید گاهی اوقات نمایانگر سادگی،پاکیزگی یا مدرن بودن است.طراحانی که به دنبال زیبایی‌های مینیمال میگردند به‌طور متناوب از سفید استفاده می‌کنند.




ادامه دارد...
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن