تئوری رنگ‌‌ (۲)


تیم ترجمه: سمن نورخلج

هارمونی رنگ‌ها

حال که چیزهای بیشتری می‌دانیم بیایید نگاهی به چرخه‌ی رنگ بیندازیم و ببینیم که چگونه به عنوان یک منبع کاربردی انتخاب رنگ‌ برای یک پروژه‌ی طراحی موثر است.
می‌توانیم تعدادی از پالت‌های کلاسیک که نقاشان سال‌ها برای ایجاد ترکیبات متعادل و زیبا از آنها استفاده می‌کردند را بیرون بکشیم.
در بیشتر نرمٰ‌افزارهای طراحی این رنگ‌بندی‌ها باید به یک رنگ غالب - غالب یا به این معنی که چقدر در طراحی ظاهر می‌شود یا به این معنی که چگونه در مقایسه با سایر رنگ‌ها برجسته می‌شود - و یک یا چند رنگ تاکیدی (Accent Color) تقسیم شوند.

۱.Monochromatic (تک رنگ): سایه‌ و توناژهای مختلف یا سایه‌رنگ‌های یک رنگ برای مثال رنجی از آبی‌‌های مختلف روشن و تیره.این گونه رنگ‌بندی‌ها مناسبتر و سنتی‌تر هستند.

۲.Analogous ( متشابه) : رنگ‌هایی که کنارهم در یک چرخه‌ی رنگ هستند.این گونه رنگ‌بندی‌ها برای اعمال در پروژه‌های طراحی تطبیق‌پذیر و آسان اند.

۳. Complementary ( مکمل ) : رنگ‌های مقابل هم روی چرخه‌ی رنگ مثل قرمز و سبز یا آبی و نارنجی.رنگ‌های مکمل کنتراست و شدت بالایی دارند و استفاده از آن‌ها و در عین حال ایجاد تعادل و هارمونی عمل سختی است.( به خصوص در فرم خالصشان که به راحتی در طراحی با یکدیگر تضادی نامطلوب ایجاد میکنند.)

۴.Split-Complementary (مکمل تقسیم‌شده)‌: هررنگی روی چرخه‌ی رنگ به همراه دو رنگ کناری رنگ مکملش.این رنگ‌بندی همچنان کنتراست بصری بالایی دارد و درعین حال نسبت به ترکیب رنگ‌های مکمل مطلوب‌تر است.

۵. Triadic ( سه‌گانه): هر سه رنگی که در چرخه‌ی رنگ به طور مساوی از یکدیگر فاصله داشته باشند.

۶. Tetradic/Double Complementary‌( چهارگانه/ مکمل دوگانه): دو جفت رنگ مکمل.این رنگ‌بندی‌ها بسیار برای چشم جذاب‌اند اما اعمال آن‌ها از یک جفت رنگ مکمل سخت‌تر است.زیرا هرچه تعداد رنگ‌ها بیشتر باشد ایجاد تعادل میان آنها سخت‌تر است.اگر از این رنگ‌بندی‌‌ها استفاده‌ می‌کنید بهتر است یکی از ۴ رنگ را به عنوان رنگ غالب انتخاب کنید و غلظت‌رنگ،مقدار آن و سایر موارد را با آن وفق بدهید. برخی یا همه‌ی رنگ‌های انتخابیتان در قسمت‌های مختلف طراحی مثل بک‌گراند یا نوشته‌ها مناسب‌ترند.


الهام رنگ

علاوه‌بر ترکیباتی که در چرخه‌ی رنگ می‌توان یافت،طبیعت الهامات بی‌شماری از رنگ‌بندی‌‌های هارمونیک تولید می‌کند.همچنین رنگ‌ها براساس دما (رنگ‌های سرد و گرم)،غلظت‌رنگ (رنگ‌های زنده گاهی باطراوت به‌نظر می‌رسند درحالی که رنگ‌های محو آرام به نظر می‌رسند)،موود‌ (روشنایی و شاد‌بودن یا تیره و جدی بودن)‌، تم ( مکان،فصل) و کمیت‌های دیگر میتوانند جفت شوند.
برای کشف رنگ‌بندی‌های مختلف می‌توانید از ابزار‌های آنلاین انتخاب رنگ استفاده کنید.برخی از آنها به شما این امکان را می‌دهند که تصویر مورد نظرتان را برای تولید یک رنگ‌بندی آپلود کنید.سایت‌هایی مثل  Paletton، Adobe Colour CC  و ColorExplorer.
اگر از مرورگر کروم استفاده می‌کنید،میتوانید افزونه‌ی  Eye Dropper را دانلود کنید.این افزونه به شما اجازه می‌دهد رنگ‌ها را مستقیما از وب شناسایی کنید.

پالت‌های رنگ‌شده‌ی روشن و بشاش که از مکان‌های مسافرتی عجیب و غریب الهام گرفته‌شده‌اند.

بررسی دور‌ه‌های تاریخی مختلف و جنبش‌های هنری نیز میتواند تکنیک خوبی برای الهام گرفتن باشد.پالت‌های زیر رنگ‌های گرم و روشن معمول در نقاشی‌های امپرسیونیستی،ترکیبات زنده و غیرمنتظره‌ی پست امپرسیونیستی،رنگ‌های نرم و زمینی که از مشخصه‌های جنبش هنر نو اند و رنگ‌های روشن و برجسته‌ی پاپ‌آرت را نشان می‌دهند.

از چپ به راست :«پشته‌های گندم ( پایان تابستان)‌» اثر کلاود مونه، «شب پرستاره» اثر وینسنت ونگوگ،«خیال» اثر آلفونس موخا،«مرلین» اثر اندی وارهول


ادامه دارد...
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن