تئوری رنگ‌‌


تیم ترجمه: سمن نورخلج

زمانی که به مدرسه می رفتید را به خاطر بیاورید. زمانی که نهایت آزادی خلاقیتتان انتخاب یک رنگ از جعبه‌ی ۶۴ رنگی مداد شمعی‌های کاریولا بود.
مسلماً به عنوان یک طراح در عصر دیجیتال مجبور نیستید به رنگ‌،جوهر یا سایر رنگدانه‌ها بسنده کنید،اگرچه چیزهای بسیاری هستند که از طریق فاین آرت درمورد رنگ‌ها میتوان یاد گرفت.در حقیقت چشم انسان میلیون‌ها رنگ مختلف را می‌تواند ببیند اما گاهی اوقات انتخاب تنها دو،سه رنگ از این میلیون‌ها رنگ عملی دلهره‌آور به نظر می‌رسد.
این به آن علت است که انتخاب رنگ‌ برای طراحی همزمان عملی شدیداً‌ درونی و علمی است.پس طراحانی که تنها میخواهند یک مجموعه رنگ زیبا به نظر برسد یا مشتری را راضی کند کجا رها می‌شوند؟ خواه ناخواه موثرترین انتخاب رنگ‌ها براساس چیزی بیشتر از اولویت‌های شخصی صورت می‌گیرند.زیرا رنگ‌ها توانایی غیرمعمولی در تاثیر روی حالت،احساسات و دیدگاه‌ها دارند؛ آگاهانه یا ناخودآگاه باعث پذیرفتن مفاهیم فرهنگی و شخصی یا جلب توجه می‌شوند.
چالش طراحان و بازیاب‌ها برقراری تعادل میان نقش‌های پیچیده‌ای که رنگ‌ها در ایجاد یک طرح جذاب و تاثیرگذار ایفا میکنند،است.و اینجا درک پایه‌ای تئوری رنگ‌ به کار می‌آید.تئوری سنتی رنگ میتواند به شما کمک کند دریابید کدام رنگ‌ها کنارهم به کار می‌آیند و ترکیبات مختلف آنها چه تاثیری بر طراحیتان میگذارد.
و تمامی این‌ها از چرخه‌ی رنگ‌ها شروع می‌شود.


اصول اولیه: درک رنگ

چرخهٰ‌ی رنگ
احتمالاً آن را در زنگ هنر مدرسه دیده‌اید یا حداقل با فرم خلاصه‌شده‌ی آن آشنایید:قرمز،زرد و آبی رنگ‌های اصلی‌اند.ما با چرخه‌ی ۱۲رنگ قدیمی سر و کار داریم که نقاشان یا سایر هنرمندان گاهی از آن استفاده می‌کنند.این چرخه روشی ساده و بصری برای فهم روابط بین رنگ‌هاست.

چرخه‌ی رنگ درمورد ترکیب‌کردن رنگ‌هاست.اگر رنگ‌های اصلی یا پایه‌ای قرمز،زرد و آبی را با یکدیگر ترکیب کنید رنگ‌های ثانویه‌ی (یا فرعی) چرخه یعنی نارنجی،سبز و بنفش را به دست می‌آورید و با ترکیب آنها با رنگ‌های اصلی به مرحله‌ی سوم چرخه یعنی رنگ‌های ثالثیه خواهید رسید که شامل قرمز-نارنجی،زرد-نارنجی،زرد-سبز،آبی-سبز،آبی-بنفش و قرمز-بنفش می باشد.
همچنین رنگ‌های اصلی و فرعی (به اضافه‌ی نیلی) بخشی از طیف مرئی نور یا همان « رنگ‌های رنگین‌کمان» هستند.در زمان کودکی بسیار ترتیب آنها را حفظ کرده‌اید: بنفش،نیلی،آبی،سبز،زرد،نارنجی،قرمز
این روش فهم رنگ‌ها با نام مدل کاهشی نیز شناخته می‌شود که شامل ترکیب موارد رنگی مثل رنگ‌ نقاشی یا جوهر است.هردو روش چرخه‌ی رنگ قدیمی و سیستم رنگ CMYK که در تجهیزات چاپ استفاده میشوند در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند.این مدل مقابل مدل افزایشی که شامل ترکیب نور‌های رنگی‌ (رنگ‌هایی که روی صفحه‌ی کامپیوتر یا تلویزیون میبینید) است،قرار میگیرد و از رنگ‌های اصلی متفاوتی یعنی قرمز،سبز و آبی استفاده می‌کند که تحت عنوان RGB نیز شناخته می‌شوند.
ما،اینجا نسخه‌ی چرخه‌ی رنگ خودمان را داریم.هر رنگی که انتخاب کنید توسط یک مقدار هگزادسیمال ( یا کد هگز یعنی یک ترکیب ۶تایی از اعداد و حروف که با علامت#شروع می‌شوند) شناخته می‌شود که در بسیاری از نرم‌افزار‌های طراحی برای تعیین یک رنگ مشخص در طراحی وب استفاده می‌شوند.


ضوابط رنگ‌ها
بگذارید قبل از آنکه به چگونگی استفاده از چرخه‌ی رنگ برای ساخت پالت‌های رنگ طرح‌هایتان بپردازیم،نگاه مختصری به برخی ضوابط و قوانین مربوط به رنگ‌ها بیندازیم تا با انواع مختلف رنگ‌ها که زمان کار به آنها برمی‌خورید را بررسی کنیم:
●    Hue : مترادف «رنگ» یا نام یک رنگ خاص؛ به طور سنتی به یکی از ۱۲ رنگ چرخه اشاره دارد.
●    Shade (سایه) : رنگ (hue) ـی که با سیاه تاریک شده باشد.
●    Tone (توناژ) : رنگ (hue) ـی که با خاکستری کدر شده باشد.
●    Tint (سایه رنگ) : رنگ (hue) ـی که با سفید روشن شده باشد.
●   Saturation‌ (غلظت رنگ) : شدت یا خلوص رنگ (هرچه رنگ به سمت خاکستری می‌رود غلظت آن کمتر می‌شود)
●    Value (ارزش) : میزان تاریک یا روشن بودن یک رنگ


ادامه دارد...
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن