۹ روش الهام گرفتن برای طراحی لوگو


تیم ترجمه: سمن نورخلج

به  یک صفحه ی سفید خیره شده‌اید؟ به موارد زیر عمل کنید تا منبع الهام خود را برای طراحی لوگو پیدا کنید.

به تازگی سفارش طراحی از یک مشتری جدید دریافت کرده‌اید اما الان پشت میزتان نشسته و منتظر ایده‌اید.واقعاً انتظار دارید لوگوی طراحی شده به طور کامل و دقیق ناگهان در ذهنتان جرقه بزند؟ مدت‌ها باید انتظار بکشید تا چنین اتفاقی بیفتد و این در حالی است که پیدا کردن ایده برای طرح جدید به سادگی فقط به خودتان بستگی دارد.اگر به ایده‌های مختلفی که در ذهنتان وجود دارد اجازه بدهید که با یکدیگر واکنش نشان دهند،کم کم تبدیل به همان لوگویی میشوند که دنبالش میگشتید.رمز موفقیت در این کار آن است که بدانید از کجا باید شروع به جستجو کنید.

فراتر از آنچه می بینید
تورتان را دور و وسیع پهن کنید.اگر تنها به ۲۰ لوگوی برتر جهان توجه کنید همواره طرحتان شبیه یکی از آنها خواهد بود.مسلماً باید به طرح‌های دیگران هم توجه کنید اما فراتر از آنها یعنی طرح کلی و دنیای پهناور پشت سرش را هم ببینید.هرگاه چیزی به هر دلیلی توجه‌تان را جلب میکند یا برای دیده شدن به شما التماس میکند آن را ببینید و در ذهنتان ذخیره کنید.بگذارید روند طراحیتان را به شما بگوید و زمانی که کار جدیدی را شروع میکنید در تکمیل آن با شما همکاری کند.
در زیر برایتان مکان‌هایی که می توانید در آنها منابعی الهام بخش پیدا کنید را،آورده‌ایم.اما توجه کنید که این لیست هرگز نمیتواند کامل باشد چون الهام گرفتن در هرمکان و از هر چیزی ممکن است.

یک.سایت‌های آنلاین طراحی

به دیدن گالری های لوگو بسنده نکنید.سایت‌های جامع‌تر مثل دریبل را هم ببینید.

اگر یک طراح لوگوی تمام وقت هستید احتمالاً با سایت‌‌های معروفی مثل Logo Gala و Logo Moose آشنایید.جستجویتان را به سایت‌های طراحی گرافیکی،هنر و طراحی جامعی مثل Dribbble و Deviant Artگسترش دهید.به انتهای صفحات جستجویتان بروید و سایت‌هایی که قبل از این ندیده‌اید را کشف کنید.جستجو را محدود کنید تا لوگوهایی که متعلق به یک صنعت یا شرکت‌هایی با اندازه،آرمان و ارزش‌های مشابه هستند،به چشمتان بیاید.

دو.تاریخچه‌ی مشتریتان را غارت کنید
لوگوهای متفاوتی که مشتریتان از ابتدای راه‌اندازی شرکتش تاکنون استفاده کرده را بررسی کنید.میتواند برایشان جالب باشد که به چند دهه قبل بازگردند.شما میتوانید به گذشته برگردید و درصورت تمایل مشتری،وی را به عنوان یک برند موروثی و قدیمی معرفی کنید یا با ایجاد تغییرات بنیادی  لوگوی اصلی را به لوگویی جدید و تاثیرگذار در آینده تبدیل کنید.مزیت این عمل این است که در عین حفظ پیوستگی و تداوم درونی یک تصویر جدید نیز ارایه میدهید.

سه.آینده‌ی مشتریتان را کشف کنید
با مشتری درمورد برنامه‌های آینده‌اش صحبت کنید.برای ۱۲ ماه یا ۵ سال آینده چه چیزی در نظر دارند؟آیا تغییر مسیرشان حتمی است؟ یا محصولات جدیدی تولید خواهند کرد که به طراحی لوگو جهتی ببخشد؟شما باید لوگویی طراحی کنید که در آینده نیز کاربردی باشد زیرا تجارتها در طول زمان تغییر میکنند.

چهار.با یکی از دوستان خود تماس بگیرید
همانطور که به دست آوردن اطلاعات هرچه بیشتر از مشتری نقش مهمی در طراحی دارد،گاهی اوقات نیز هیچ چیز بیشتر از یک جفت چشم جدیدنمی تواند به شما کمک کند.اگر ایده‌هایی دارید که کمابیش پیاده شده اند،آن‌ها را نزد یکی از دوستانتان که ارتباطی با پروژه ندارد ببرید و نظر او را جویا شوید.گاهی اوقات دیدگاه یک سوم شخص میتواند دقیقا همان چیزی باشد که شما نیاز دارید.

پنج.استفاده از نقشه‌ی ذهنی1 و موود بورد2

از تکنیک‌ نقشه‌های ذهنی برای سازمان دهی افکارتان و دست یابی به یک ایده‌ی منسجم استفاده کنید.منبع عکس : Grammer VisArt‌ در پینترست

این گونه ابزارها به شما کمک میکند تا افکارتان را مرتب کنید و تصاویر و ایده‌های متفاوت را با یکدیگر بیامیزید.با کلمات کلیدی و مترادف‌ها بازی کنید و یک گروه از الهامات ناشی از منابع مختلف را در یک موود بورد جمع آوری کنید تا ببینید چگونه با یکدیگر ترکیب میشوند.

شش.در آرشیوتان تور پهن کنید
شما احتمالاً برای هر لوگوی جدید چند دوجین پیش نویس تهیه میکنید تا تصمیم بگیرید کدام یکی را به عنوان طرح اصلی انتخاب کنید.هرگز ایده‌های اولیه را دور نریزید.آنها یک منبع با ارزش را برایتان خواهند ساخت.اینکه از آنها برای این مشتری استفاده نکرده‌اید به این معنی نیست که هیچ‌وقت ازشان استفاده نخواهید کرد.با رجوع به آنها ممکن است دانه‌ای پیدا کنید که با اندکی پرورش بتواند رشد کند و به همان لوگویی که دنبالش میگشتید،تبدیل شود.

هفت.ذهنتان را با تصاویر رندوم منفجر کنید

بورد Creative Bloq را در پینترست چک کنید

در قسمت تصاویر گوگل و  پینترست تصاویر مرتبط و غیرمرتبط را ببینید.نتایج را به موود بوردتان اضافه کنید.از هرکدام رنگ،شکل،کلمه و.. را انتخاب کنید و ببینید چگونه با چیدن آنها کنارهم به نتیجه میرسید.

هشت.پذیرا باقی بمانید
درانتهای روز،الهامات ممکن است در هر مکان و زمانی به ذهنتان خطور کنند.نسبت به ایده‌هایی که در ذهنتان جریان می‌یابند پذیرا باشید.زمانی که چیزی به ذهنتان می‌رسد طرحش را بکشید و بعداً دوباره بررسی‌اش کنید تا ببینید آیا باتوجه به پارامترهای کارتان میتوانید از آن استفاده کنید یا نه.در مراحل ابتدایی طراحی باید به خلاقیتتان اجازه دهید آزادانه بتازد.روی ایده های متفاوت کار کنید،بهترین عناصر هر ایده را انتخاب کرده و مابقی را رها کنید.

نه.یک کار دیگر بکنید
اگر همه چیز را امتحان کردید ولی به نتیجه‌ای نرسیدید،تلاش نکنید و خودتان را تحت فشار قرار ندهید.استراحت کنید و اجازه دهید مغزتان درگیر اتفاقات دیگری شود.به سینما بروید،بازی‌ کامپیوتری انجام دهید،یک غذای خوب درست کنید یا چرت دلچسبی بزنید.شگفت‌آور است که دور شدن از مسئله و  فکر کردن درمورد یک چیز دیگر میتواند دقیقاً به ایده‌ی درست منتهی شود.

 

همانطور که در ابتدای مقاله گفتم،با نشستن و منتظر ایده شدن اتفاقی نخواهد افتاد.هرچه بیشتر دنبالش بگیردید،آسان‌تر پیدایش میکنید.شما چشمتان را تعلیم میدهید تا دریابد چه چیزی به کارش می‌آید،چه چیزی به کارش نمی‌آید و چگونه میتواند آن‌ها را روی طرح‌های تازه متولد شده‌تان پیاده کند.

اگر به دنبال الهام میگردید،همه چیز در اطرافتان است.تنها باید بروید و از خودتان پذیرایی کنید.


1. نقشه ذهنی: نموداری درختی است که برای بیان کردن کلمات، ایده ها، فعالیت‌ها یا موارد دیگر مربوط به یک کلید واژه یا ایده مورد استفاده قرار می گیرد. این نمودار برای تولید، سازماندهی و ساختار دهی ایده‌ها و افکار به کار بسته می‌شود و در حل مسئله، فرایند تصمیم گیری و نوشتن می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.منبع:ویکیپدیای فارسی
2.موود بورد:بردیست برای ثبت ایده‌های مختلف در مورد یک موضوع که شامل عکس،نوشته یا مواد مورد استفاده در یک ترکیب می باشد و برای ایجاد نقشه‌ی فکری و به دست آوردن یک دید کلی و عمومی درمورد موضوع استفاده میشود.
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن