باید با گذر زمان تغییر کنم


ترجمه: ریحانه دقیقیان


۵ سوال از ۱۰۰ طراح بخش کوچکی از پروژه‌ی یک طراح به نام «یوگنی یرمکاو» است که مصاحبه‌های بسیارکوتاهی را با طراحان مختلف (که اغلب طراح‌گرافیک هستند) انجام می‌دهد.
هریک از این مصاحبه‌ها شامل پنج سؤال و جواب هستند. او از همه طراحان پنج سؤال یکسان پرسیده‌؛ سؤالات مهم، پاسخ‌های کوتاه.
اصل این پروژه بر این اساس بنا شده است: کلمات اضافی و بیهوده، هرچه کمتر، بهتر. هدف، انتقال اطلاعات مفید و تا حد ممکن خلاصه شده به خوانندگان است.
این مصاحبه‌ها به‌صورت اینترنتی و از طریق ایمیل انجام شده‌اند. این پروژه در ماه آوریل سال ۲۰۱۴ آغاز شد و اولین مصاحبه در ۱۳ ماه مه ۲۰۱۴ منتشر شد. مطالعه‌ی این مصاحبه‌ها می‌تواند مفید باشد.



                                                                             
پرامیس تنگمن (Promise Tangeman)    
طراح‌گرافیک آمریکایی                       
                                                                                  

هنگامی که در این حرفه آغاز به کار کردید با چه مشکلاتی مواجه شدید؟
به‌عنوان یک هنرمند، یادگیری جنبه‌ی تجاری شغلم برایم بسیار دشوار بود. چندان از نظم، اقتصاد، چهارچوب، سازمان، نحوه ی عملکرد و پروسه سر در نمی آوردم، ولی به یادگیری بیشتر آن ها علاقه داشتم چرا که کمک بسیار خوبی برای رسیدن به اهدافم و تکمیل پروژه‌ها بودند. به مرور زمان آموختم که چه‌طور با جنبه‌های مختلف کار کنار بیایم و حتی از آن‌ها لذت ببرم.

یک طراح جوان باید چه کار کند تا هیچ‌کس او را استخدام نکرده و به او سفارش کار ندهد؟
خود را غیر قابل اعتماد نشان دهید. من هرگز حاضر نیستم طراحی را استخدام کنم که ثابت کرده باشد قابل اطمینان نیست. با این ساعات محدود کاری در طول روز و روزهای محدود کاری در هفته، هیچ‌کس آن‌قدر وقت ندارد که بتواند با کسی که دیر سر کار می‌آید، دیر‌تر از آخرین مهلت یک پروژه آن تحویل می دهد، کار را نصفه انجام داده و تحویل نمی دهد، خواب می ماند، داستان دروغی سر هم می کند و در مکالمات بیش از حد قر می زند و... همکاری کند. ما در حرفه‌ای هستیم که باید در آن کار را به سر انجام برسانیم و اگر نمی‌توانید کار را به سرانجام برسانید استعدادتان بی‌مصرف است.

آیا نکته‌ای هست که آرزو می‌کردید ای‌کاش از ابتدای فعالیت خود در این حرفه می‌دانستید؟
بله! زمانی که تازه شروع به کار کرده بودم مانند بیشتر فارغ‌التحصیلان می‌خواستم یک کار فوق‌العاده عالی برای خودم پیدا کنم و مسیری را که برای طی کردن آن ساخته شده بودم آغاز کنم. برای یافتن شغلی دائمی در زمینه‌ی طراحی خود را تحت فشار زیادی قرار دادم. پس از مدتی به این نتیجه رسیدم که زندگی، اینترنت، تکنولوژی، مشاغل، حرفه ها و کسب و کارها مدام در حال تغییر هستند و من مجبور نیستم تا آخر عمرم مشغول یک کار ثابت و مشخص باشم. در واقع این حرفه آن‌قدر گسترده است و دچار تغییرات سریع و فراوان می‌شود که حتی اگر بخواهم هم نمی‌توانم کاری که همیشه انجام می‌دهم را ادامه دهم. فهمیدم که من هم باید با گذر زمان تغییر کنم، خود را تطبیق دهم و حتی ممکن است در زمان‌های مختلف در طول زندگی‌ام کارهای متفاوتی انجام دهم.



آیا قوانین و قواعد خاصی را برای بالا بردن کیفیت کار در حرفه خود دنبال می‌کنید؟

تقسیم کردن پروژه‌های بزرگ به قسمت های کوچک‌تر، نوشتن آن‌ها، تعیین زمان مشخص برای به انجام رساندن لیست کارها، برای من جواب می‌دهد. گاهی اوقات برخی پروژه‌ها اضطراب زیادی را به من وارد می‌کنند، بنابراین آن‌ها را به قسمت‌های کوچک تقسیم می‌کنم تا همه چیز برایم انجام شدنی‌تر به نظر برسد. گاهی اوقات با تعیین زمان مشخص برای انجام یک کار، خود را به چالش می‌کشم. تایمر را روشن می‌کنم و تا زمانی که بوق نزده کار می‌کنم!

آیا کتاب مناسبی برای طراحان جوان سراغ دارید که به آن‌ها معرفی کنید؟

این کتاب‌ها بیشتر در زمینه‌ی تجارت و برند هستند ولی برای من بسیار بسیار مفید واقع شدند. کتاب «دوباره کاری توسط 37 سیگنال، «زَگ» اثر مارتی نومیر، «دختر رئیس» اثر سوفیا آموروس، «امروز ما ثروتمندیم» اثر تیم سندرز و «قبایل» اثر سث گادین.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن