ترجمه: ریحانه دقیقیان
مالک یک رنگ به خصوصشدن در برندسازی کار دشواری است. در این مطلب در مییابیم که چطور برندهای موفق در تصاحب یک رنگ توفیق مییابند.
تئوری رنگ مرکز طراحی گرافیک به شمار میرود که اغلب نادیده گرفته میشود. به زبان ساده میتوان گفت طیف رنگهای گرم (مانند قرمز و زرد) جسور، محکم، نشاط بخش و پرانرژی هستند و در مقابل رنگهای سرد (مانند آبی و سبز) آرامش و سکون بیشتری را القا میکنند.
زمانی که صحبت از رنگ در برندسازی به میان میآید باید این دو نکته را در نظر گرفت: در زمینهی حسی مهم است که مخاطب با نگاهکردن به آنچه احساسی را تجربه خواهد کرد، اما به لحاظ کاربردی باید برتری آن به سایر رقبا در زمینهی تجارت نیز بررسی شود.
با مالکیت صحیح و موفقیتآمیز یک رنگ توسط یک برند فضای رقابتی شدید و جلب سریع توجه (حتی در برخی مواقع بدون استفاده از لوگو یا اشاره به نام برند) حاصل خواهد شد. این یعنی استفادهی بهجا از قدرت رنگ.
بدیهی است که بهدست آوردن مالکیت کامل یک رنگ کار سادهای نبوده و به طراحی لوگو نیز ختم نمیشود، بلکه در کنار انتخاب المانهای برند و تبلیغات، لازم است برای آن یک برنامهی حرفهای تنظیم شود.
پس از موفقیت در این امر (که به شهرت یک رنگ در میان مردم نیز بستگی دارد) رنگ به وضوح و به سرعت یادآور محصولات ما خواهد شد و بین رقبا تنها برندی خواهیم بود که از آن استفاده میکنیم.
اکنون به برندهای مختلف در جهان و نحوه ی موفقیت بسیار (برخی از) آنها در بهدست آوردن تملک ده رنگ نگاهی خواهیم داشت.