۲۰ کاربرد تاثیرگذار رنگ در برندسازی(بخش پایانی)


ترجمه: ریحانه دقیقیان


مالک یک رنگ به خصوص‌شدن در برندسازی کار دشواری است. در این مطلب در می‌یابیم که چطور  برندهای موفق در تصاحب یک رنگ توفیق می‌یابند.
تئوری رنگ مرکز طراحی گرافیک به شمار می‌رود که اغلب نادیده گرفته می‌شود. به زبان ساده می‌توان گفت طیف رنگ‌های گرم (مانند قرمز و زرد) جسور، محکم، نشاط بخش و پرانرژی هستند و در مقابل رنگ‌های سرد (مانند آبی و سبز) آرامش و سکون بیشتری را القا می‌کنند.
زمانی که صحبت از رنگ در برند‌سازی به میان می‌آید باید این دو نکته را در نظر گرفت: در زمینه‌ی حسی مهم است که مخاطب با نگاه‌کردن به آن‌چه احساسی را تجربه خواهد کرد، اما به لحاظ کاربردی باید برتری آن به سایر رقبا در زمینه‌ی تجارت نیز بررسی شود.
 با مالکیت صحیح و موفقیت‌آمیز یک رنگ توسط یک برند فضای رقابتی شدید و جلب سریع توجه (حتی در برخی مواقع بدون استفاده از لوگو یا اشاره به نام برند) حاصل خواهد شد. این یعنی استفاده‌ی به‌جا از قدرت رنگ.
بدیهی است که به‌دست آوردن مالکیت کامل یک رنگ کار ساده‌ای نبوده و به طراحی لوگو نیز ختم نمی‌شود، بلکه در کنار انتخاب المان‌های برند و تبلیغات، لازم است برای آن یک برنامه‌ی حرفه‌ای تنظیم شود.
پس از موفقیت در این امر (که به شهرت یک رنگ در میان مردم نیز بستگی دارد) رنگ به وضوح و به سرعت یادآور محصولات ما خواهد شد و بین رقبا تنها برندی خواهیم بود که از آن استفاده می‌کنیم. 
اکنون به برندهای مختلف در جهان و نحوه ی موفقیت بسیار (برخی از) آن‌ها در به‌دست آوردن تملک ده رنگ نگاهی خواهیم داشت.



این که دقیقاً از کدام صورتی استفاده کنیم، تفاوت بسیاری در تأثیرگذاری آن بر مخاطب دارد. صورتی‌های کم‌رنگ عموماً بسیار دخترانه هستند در حالی‌که صورتی چرک حالتی احساساتی و غم‌انگیز دارد. استفاده از هر دوی این‌ها در همه جا به‌صورت کلیشه درآمده بنابراین ثبت آن در اذهان به عنوان رنگ یک برند تقریباً غیر ممکن است.


تی‌موبایل (T-Mobile)
تی‌موبایل از رنگ صورتی برای جلب نگاه مخاطب استفاده کرد.



این رنگ صورتی داغ و با طراوت سرشار از انرژی جوانی و احساس شادمانی است که باعث فروش بالای محصولات زیبا و گران قیمت آن به بانوان می‌شود. البته در بعضی از قسمت‌های برند استفاده از میزان کمی رنگ روشن جذاب نیز استفاده شده است. رنگ سرخابی چشم‌گیر این برند از سال ۲۰۰۰ به‌عنوان مشخصه‌ی آن شناخته شده و مانند برند نارنجی در سرتاسر محصولات و فروشگاه‌های آن دیده می‌شود. Lastminute.com نیز از رنگ جذابی مشابه همین رنگ در برند خود استفاده کرده است. رنگ سرخابی چشم‌گیر این برند از سال ۲۰۰۰ به عنوان مشخصه‌ی آن شناخته شده است.



شرکت‌های بسیاری از رنگ مشکی به‌عنوان پایه‌ی اصلی برند خود استفاده می‌کنند. این رنگ بیان‌گر جسارت و قدرت بوده و با تأثیر کلاسیک خود احساس تکامل و اطمینان را با خود به ارمغان می‌آورد. به همین دلیل در محصولاتی که کمی گران قیمت‌تر هستند استفاده می‌شود.

هتل شکلات (Hotel Chocolat)
فروشگاه‌ها، بسته‌بندی‌ها و برند خود را با رنگ مشکی پوشش داده است.




شرکت انگلیسی هتل شکلات با استفاده از رنگ مشکی (تیره‌ترین رنگ شکلات تلخ) در بسته‌بندی و برند خود نمونه‌ای بارز از موفقیت در استفاده از این رنگ است.



گینس (Guinness)

تبلیغات گینس به خوبی رنگ نوشیدنی‌های مشکی را به یاد می‌آورد.



گینس از رنگی که یکی از منحصر به‌فردترین شخصیت‌ها را دارد استفاده کرده و در تبلیغات برند خود، خوبی آن را فریاد می‌زند: "هیچ چیز حقیقی‌تر از این مشکی نیست. «گینس» در روز سنت پاتریک، الواط شهر را به رویداد «شهر را به رنگ مشکی در‌آورید» دعوت کرد. این محصول ایرلندی با استفاده‌ی لیبرال از مشکی و سفید، به‌خصوص با تبلیغ به یاد ماندنی‌اش، با یک تیر دو نشان زد.




سادگی و خلوص همراهان همیشگی سفید هستند و شفافیت و روشنایی آن (در لوگو) بلافاصله چشم را به خود جلب می‌کند. محصولات مرتبط با نوزادان و بهداشت، به وفور از آن استفاده می‌کنند. بنابراین رقابت در مالک این رنگ شدن بسیار سخت است.

اپل (Apple)

اپل از رنگ سفید استفاده کرد تا احساس خلوص و کمال را در مخاطب برانگیزد.


رنگ سفید از یک محدوده بسیار دور است و آن هم محدوده ی تکنولوژی و کامپیوتر است. اما در شهر  کوپرتینو (شهری که شرکت اپل در آن واقع شده است) به‌صورت یک‌جا و به بهترین نحو از آن استفاده شده است. استفاده از این رنگ، لطافت و سادگی را در بسته‌بندی و خلوص و صداقت در لوگوی آن به نمایش می‌گذارد (که این امر با حذف خطوط رنگین کمانی راه راه میسر شد). آیفون‌ها و آیپدهای اپل در رنگ به یاد ماندنی سفید تولید می‌شوند. تبلیغ فرد تک رنگ با هدفون سفید گویای ماندگاری این رنگ به عنوان یک برند در اذهان است.







زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن