۲۰ کاربرد تاثیرگذار رنگ در برندسازی



ترجمه: ریحانه دقیقیان


مالک یک رنگ به خصوص‌شدن در برندسازی کار دشواری است. در این مطلب در می‌یابیم که چطور  برندهای موفق در تصاحب یک رنگ توفیق می‌یابند.

تئوری رنگ مرکز طراحی گرافیک به شمار می‌رود که اغلب نادیده گرفته می‌شود. به زبان ساده می‌توان گفت طیف رنگ‌های گرم (مانند قرمز و زرد) جسور، محکم، نشاط بخش و پرانرژی هستند و در مقابل رنگ‌های سرد (مانند آبی و سبز) آرامش و سکون بیشتری را القا می‌کنند.
زمانی که صحبت از رنگ در برند‌سازی به میان می‌آید باید این دو نکته را در نظر گرفت: در زمینه‌ی حسی مهم است که مخاطب با نگاه‌کردن به آن‌چه احساسی را تجربه خواهد کرد، اما به لحاظ کاربردی باید برتری آن به سایر رقبا در زمینه‌ی تجارت نیز بررسی شود.
 با مالکیت صحیح و موفقیت‌آمیز یک رنگ توسط یک برند فضای رقابتی شدید و جلب سریع توجه (حتی در برخی مواقع بدون استفاده از لوگو یا اشاره به نام برند) حاصل خواهد شد. این یعنی استفاده‌ی به‌جا از قدرت رنگ.
بدیهی است که به‌دست آوردن مالکیت کامل یک رنگ کار ساده‌ای نبوده و به طراحی لوگو نیز ختم نمی‌شود، بلکه در کنار انتخاب المان‌های برند و تبلیغات، لازم است برای آن یک برنامه‌ی حرفه‌ای تنظیم شود.
پس از موفقیت در این امر (که به شهرت یک رنگ در میان مردم نیز بستگی دارد) رنگ به وضوح و به سرعت یادآور محصولات ما خواهد شد و بین رقبا تنها برندی خواهیم بود که از آن استفاده می‌کنیم. 
اکنون به برندهای مختلف در جهان و نحوه ی موفقیت بسیار (برخی از) آن‌ها در به‌دست آوردن تملک ده رنگ نگاهی خواهیم داشت.


همان‌طور که همه می‌دانند رنگی است که به‌دست آوردن مالکیت آن بسیار دشوار است، به خصوص رنگ خام آن. قرمز رنگ خشم و خطر است و همزمان یادآور عشق و گرماست. و از آن جایی که از نظر علمی نیز ثابت شده است، این رنگ باعث بالا رفتن ضربان قلب و فشار خون می‌شود، بنابراین استفاده گسترده از آن انتخاب هوشمندانه ایست.

کوکا کولا (Coca-Cola)
کوکا کولا رنگ قرمز را تبدیل به امضای خود کرده است.

دو برند توانستند رنگ قرمز را نشان خود قرار دهند (که البته برند اول در سراسر دنیا شناخته شده است). اکنون قرمز جزء جداناپزیر کوکا کولا شده است. اخیراً بسته‌بندی‌ها و تبلیغات بسیاری از استفاده از رنگ قرمز پایه (خام) با تزئینات سفید پرهیز می‌کنند.

تارگت (Target)

تارگت با انتخاب رنگ قرمز جدال با نشان آبی رنگ شرکت والمارت را آغاز نمود.

در همین زمان دومین سوپرمارکت زنجیزه‌ی بزرگ در آمریکا در مقابل رنگ آبی رقیبش والمارت، اقیانوسی از رنگ قرمز را در سراسر فروشگاه‌هایش، در لوگو و تبلیغات و ... به‌راه انداخت. رنگ قرمز علامت تجاری تارگت را یادآور می‌شود. استفاده از این رنگ برای سایر سوپرمارکت ها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

وُدافون (Vodafone)
حضور رنگ قرمز در لوگوی وُدافون حاکی از ارتباط و پختگی در این برند است.

لوگوی وُدافون در سال ۱۹۹۷ توسط شرکت Saatchi & Saatchi طراحی شد که در آن یکی از بارزترین سمبل‌های سخنورنی و ارتباطات کلامی استفاده شده است. در این لوگو قرمز نشان‌گر صدا، صحبت و عشق است. این سنبل قرمز بر روی پس زمینه‌ی نقره‌ای رنگی قرار گرفته است که القا کننده‌ی تکامل و تعالی است. در شرکت آمار و رتبه‌بندی نام‌های تجاری جهانی،  برند وُدافون گرانبهاترین برند انگلستان با ارزش ۳۶ بیلیون دلار اعلام شده است.


شفاف، مفرح، دوستانه و سرشار از بازیگوشی و تمایلات کودکانه است و سه برند بسیار متفاوت ادعای مالکیت آن را دارند.

نارنجی (Orange)
شرکت موبایل نارنجی این رنگ را برداشت و به سرعت به مسیر خود ادامه داد.

هیچ شروعی بهتر از انتخاب رنگ و نام یکسان برای یک برند، جهت راه‌اندازی آن نیست. تعداد بسیار اندکی از شرکت‌های مخابراتی و ارتباطی وجود دارند که آنقدر احمق باشند که نارنجیِ نارنجی را برای خود امتحان کنند.

هُم دیپات (Home Depot)

تمامی طرح‌های این برند به رنگ نارنجی می‌باشند.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم دپات وقع در ایالات متحده هستند و سر‌تا‌سر آن‌ها با یک رنگ واحد پوشانده شده است. این برند از رنگ نارنجی برای تبلیغات، نامه نگاری‌ها و یا هر کار دیگری که با این سازمان مرتبط باشد استفاده می‌کند و به زیبایی این رنگ را از آن خود کرده است.

گروه ایزی (easyGroup)

ایزی‌جت هر‌جا که بتواند رنگ نارنجی می‌پاشد.

و اما شرکت مورد علاقه‌ی همگان، اقیانوس دیگری از نارنجی، که همه‌چیز از خطوط هواپیمایی گرفته تا ماشین‌های اجاره و هتل‌ها و سایر سازمان‌های زیرشاخه‌اش را با رنگ نارنجی پوشش داده است. همچنین تنها شرکتی است که نارنجی بدون نارنجی را امتحان کرد. (اشاره به شرکت موبایل نارنجی)



ادامه دارد...
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن