لوگوی به یاد ماندنی مک‌دونالد و داستان تغییر و تحولات آن


نویسنده: چارلز داروین | ترجمه: ریحانه دقیقیان


مکدونالد یک برند بسیار معروف جهانی است که به صورت مداوم بابت عملکرد موفقیت‌آمیز  مجموعه فست‌فودهایش در بیشتر کشورها، در رقابت با اکثر فست‌فودهای دنیا مقام برتر را کسب می‌کند. لوگوی مک‌دونالد به طرز جالب توجهی با علاقه‌ی مردم امریکا به انواع برگرها، سرخ کردنی‌ها و بستنی‌ها همگون شد. داستان لوگوی کنونی مک‌دونالد هم به اندازه‌ی محصولات و خدماتش قابل توجه است.

آشپز تپل چشمک‌زن
مک‌دونالد توسط دو برادر به نام‌های ریچارد و موریس مک‌دونالد در سال 1940 در سانبرنادینو واقع در کالیفرنیا افتتاح شد. در آن زمان غذاهای کبابی و برگرها تنها گزینه ‌های ویژه‌ی مکدونالد بودند. آن‌ها در عرض هشت سال توانستند در آماده‌سازی غذاهای لذیذ در مدت زمان بسیار کم مهارت بسیاری کسب کرده و جهت شناساندن ارائه‌ی بسیار سریع خدماتشان به مردم لوگوی آشپز تپل چشمک‌زن و سریع را طراحی کردند.

«کمان‌های طلایی» به یاد ماندنی
برادران مک‌دونالد در سال 1952 فردی به نام جورج دکستر که طراح نشانه بود را استخدام کردند تا دو کمان بسیار بزرگ طلایی (زرد) رنگ را در هر دو سمت ساختمان به تصویر بکشد. این کمان‌های زرد رنگ از زوایای مایل، به شکل حرف M را دیده می‌شدند. زمانی که در سال 1961 این کمان‌های طلایی تبدیل به لوگوی مک‌دونالد شدند، این مجموعه به فردی به نام ری کراک رسیده بود. جیم شیندلر، کارمند مکدونالد، (در یک مزایده) خط مایلی که از میان دو کمان عبور می‌کند را به آن اضافه نمود تا بیان‌گر حالت سقف مغازه نیز باشد. و به این ترتیب کمان‌های طلایی وارد لوگوی مک‌دونالد شدند.

تغییرات «کمان‌های طلایی»
در دهه‌ی هفتاد کمان‌های طلایی به سرعت شناخته شدند و کمک کردند تا این مجموعه موفق شود توسط لوگوی خود به شهرت برسد. این لوگو از آن زمان تا سال ۲۰۱۰ بارها مورد طراحی مجدد قرار گرفت. بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۲۰۰۶ مشهور‌ترین نوع آن، لوگویی بود که در زمینه‌ی یک مستطیل قرمز قرار داشت و بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۹ رنگ کمان‌های طلایی درخشش بیشتری پیدا کردند. نوع منحصر‌به‌فرد سایه‌دار این کمان‌های طلایی نیز در سال های ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۰ حضور پیدا کرد. 

لوگوی «من عاشقشم»
لوگوی رسمی شرکت مک‌دونالد که شامل «کمان‌های طلایی» و نوشته‌ی «من عاشقشم» می‌باشد در سال 2003 توسط کمپین تبلیغاتی مک‌دونالد با مدیریت فردی به نام هایه طراحی و  منجر به  موفقیت چشمگیری در آلمان، انگلستان، استرالیا و ایالات‌متحده شد. نگه‌داشتن کمان‌های طلایی، اضافه‌کردن جمله‌ای شعاری به آن و ثبت آن به عنوان لوگوی رسمی شرکت از موفقیت‌های بزرگ این کمپین تبلیغاتی به شمار می‌آید. از آن پس لوگوی رسمی این شرکت تبدیل به یکی از به یاد ماندنی‌ترین  لوگوهای تاریخ شد.


 

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن