گرافیک موضوع سطح پایینی است. قسمت چهارم




دوست سرماخورده‌ای تعریف می‌کرد که به پزشک رفته و گفته بود: «برایم فلان قرص و آمپول را بنویسید من خوب می‌شوم». شرح سفارش بسیاری از طرح‌های گرافیکی هم همین است. هر‌کسی می‌آید چیزی می‌گوید و می‌خواهد ما بکشیم. خب ما هم خیلی وقت‌ها این کار را کرده‌ایم. بعد هم توجیه‌های آبکی. خب خودش می‌خواهد. امضا نمی‌زنم. نمی‌توانم که از دست‌ش بدهم.
آن یک سفارش‌دهنده را از دست نداده‌ایم اما جایگاه یک طراح گرافیک حرفه‌ای را از کف داده‌ایم. با این کار، به سفارش‌دهنده هم کمک کرده‌ایم نتیجه بگیرد: «طراح گرافیک که کاری نکرد. خودم به او گفتم این را اینجا بگذار و آن را آبی کن...» بعد هم تعرفه‌های انجمن را تمسخر کند. در نهایت هم فکر کند که خودش یک‌پا طراح است. یک تعمیم شتاب‌زده هم در مورد تمام طراحان گرافیک و تمام صنف می‌کند. همه‌شان همین‌اند.
کافی‌ست چند نفرمان در موقعیت‌های مشابه باشیم و همان کار را کنیم، نتیجه می‌شود همان چیزی که اینک شده. اهمیت، شان، جایگاه طراحی‌گرافیک از بین می‌رود. طرح‌های گرافیکی، در ذهن خیلی‌ها تنزل پیدا می‌کنند به یک سری طرح‌های فتوشاپی و معلوم است که چگونه قیمت‌گذاری می‌شود. تعرفه‌ی انجمن حتا بین خیلی از طراحان گرافیک انجمن هم رقم‌های بالایی به نظر می‌رسد.  حقا  و انصافا هم طرحی که چنین فرآیندی را طی کرده باشد هم لزوما طرح ارزش‌مندی نمی‌تواند باشد.

البته این مثالی اغراق‌آمیز است، اما آن‌چه در بسیاری مواقع رخ می‌دهد شکلی از همین اتفاق است.  طبیعی هم هست. اگر آن پزشک هم نسخه‌ی مورد نظر سفارش‌دهنده‌اش را مطابق میل او بنویسد معلوم است که چه سرنوشتی را برای خود رقم خواهد زد. به نظر می‌رسد برای کام‌روایی در بلند مدت، اندکی باید از منافع کوتاه مدت گذشت. باید قید سفارش‌دهنده‌ها و پروژه‌های مضر را زد. برای کام‌روایی حرفه‌ باید سر چیزهایی ایستاد، تخفیف نداد، محکم و مصمم بود ورنه تا زمانی که به میل و خواست غیرمعقول و غیرحرفه‌ای سفارش‌دهنده، تن بدهیم و برای سفارش‌های بیش‌تر تخفیف. آش همان آش است و کاسه همان.
جایی نوشته‌ بود اگر کسی قصد کرده از شما خرید کند، چه تخفیف دهید چه نه، او خواهد خرید. اگر هم نمی‌خواهد با شما معامله کند، چه تخفیف بدهید چه نه، حاضر به معامله نیست. پس تخفیف ندهید. در تخفیف یکی از این دو اتفاق می‌افتد: که بیهوده شائن کار خود را کاسته‌اید و یا حاشیه سود خود را.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن