ده توصیه برای افراد خلاق (بخش اول)


ترجمه: ریحانه دقیقیان

همه‌ی افراد شاغل می‌دانند که رسیدن روز چهارشنبه به معنای ورود به نیمه‌ی دوم هفته و خبر خوش نزدیک شدن به تعطیلات آخر هفته است. اما فردی به نام کیت راینهارد (Keith Reinhard) رئیس بازنشسته‌ی شرکت بزرگ تبلیغاتی DDB Worldwide، از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۳، چیزی بیش از یک شمارش معکوس از روزهای چهارشنبه ساخت. وی چهارشنبه‌ی هر هفته مطلب کوتاهی که شامل یک توصیه درباره‌ی تبلیغات، تجارت یا زندگی بود، به تمامی کارمندانش در سراسر دنیا به وسیله‌ی فکس ارسال می‌کرد.
راینهارد برای نخستین بار یادداشت‌های ارسالی چهارشنبه‌ها را جمع‌آوری و در کتابی تحت عنوان «هر چهارشنبه» منتشر کرد تا توصیه‌هایش در دنیای گسترده‌ی خارج از شرکت نیز مورد استفاده واقع شود.
زمانی که از راینهارد پرسیده شد کدام یک از این توصیه‌ها بیشتر مورد علاقه‌ی خود او هستند، وی در پاسخ  به ده توصیه‌ی زیر اشاره کرد که پنج توصیه را در این مطلب و پنج توصیه‌ی دیگر را در بخش بعدی با هم می‌خوانیم:


شماره‌ی یک
من با افرادی که می‌گویند حرفه‌ی ما دیگر لذت‌بخش نیست مخالفم.
داشتن ایده لذت بزرگی است. پرداختن به ایده با کمک افرادی که دوستشان دارید و برایشان احترام قائل هستید لذت‌بخش است چرا که همه‌ی اعضای تیم ایده‌پردازی در کامل شدن و به نتیجه رسیدن آن شریک هستند.
فروختن یک ایده لذت‌بخش است. در واقع برای یک فروشنده هر چه موانع در مسیر فروش بیشتر باشد، کار چالش برانگیزتر و لذت‌بخش‌تر خواهد بود.
تماشای پروسه‌ی ایده‌پردازی لذت‌بخش است. چه ایده‌پردازی درباره‌ی بالا بردن سطح عملکرد شرکت خودمان باشد، چه درباره‌ی چیدمان نمایشگاه مشتری باشد، و چه درباره‌ی برنامه‌ای برای حذف یک محصول از سوپرمارکت‌ها باشد؛ دیدن نتیجه‌ی کار لذت‌بخش است.
یک بار «رادیگر راینیک»، مدیرعامل سابق شرکت ما در بانکوک لغتی به زبان تایلندی به من یاد داد که وقتی در جای درستی در جمله استفاده شود معنی «کار و تفریح» را می‌دهد. این کلمه ngan است که «نیان» تلفظ میشود. کلمه‌ای بسیار مناسب برای حرفه‌ی ماست.
مثلا می‌توانیم بگوییم: «بچه‌ها «نیان» رو شروع کنیم؟»


شماره‌ی دو
سال‌هاست که تئوری‌های بسیاری راجع به اینکه چطور به قدرت خلاقیت بالقوه‌ی درونی‌مان دست پیدا کنیم مطرح شده است. ولی به اندازه‌ی کافی به قانون اول خلاقیت اشاره‌ای نشده است:
آماده‌ی احمق به‌نظر رسیدن باش.
اگر از تمسخر افرادی که در واقع با ایده‌های شما خود را در خطر می‌بینند می‌هراسید یا از نیشخند کسانی که خود تنها در راه‌های امن و از پیش آزموده‌شده پا می‌گذارند آزرده می‌شوید، احتمال اینکه بتوانید خلاقانه عمل کنید بسیار کم است.


شماره‌ی سه
گاهی اوقات زمانی که افراد بعد از شکست در شغل یا زندگی شخصی‌شان دچار یأس می‌شوند، دیدگاه خودم در مورد دایره‌وار بودن زندگی را با آنها به اشتراک می‌گذارم؛ دیدگاهی که در زمان نا‌امیدی آن را با خودم مرور کرده و باور می‌کنم که روزهای بهتری در انتظارند. در واقع از تصویر این نظریه در تمام امور، از تاریخچه‌ی شرکت خودمان گرفته تا داستان روزانه و هفتگی و کل زندگی‌مان استفاده می‌کنم.
این یک دیدگاه ساده و خوش‌بینانه به زندگی است که باور کنیم تاریخ مانند یک ترن هوایی (در شهربازی) عمل می‌کند، اگر به سمت پایین حرکت نکند شتاب کافی برای بالا رفتن نخواهد داشت.
حرکت به سمت پایین ممکن است ترسناک باشد، ولی بدون ایجاد شتابی که به واسطه‌ی آن ایجاد می‌شود هیچ حرکت هیجان‌انگیزی به سمت بالا نخواهیم داشت.


شماره‌ی چهار
فعالیت یک شرکت تبلیغاتی شباهت بسیاری به فعالیت یک ارکستر دارد. ارکستر شامل گروهی است که اعضای آن هر کدام استعداد منحصربه‌فردی در تک‌نوازی دارند، ولی فردی که گروه را مدیریت می‌کند انتخاب اعضا را به گونه‌ای انجام می‌دهد که نتیجه‌ی ترکیب استعدادهایشان با یکدیگر منجر به صدایی با شکوه شود؛ صدایی که هیچ‌یک از اعضا به تنهایی قادر به خلق آن نبودند. حس‌وحال اجرای نوازندگان کاملا به ضرب‌آهنگ انتخاب‌شده بستگی دارد.
در یک کار تبلیغاتی مسئولیت انتخاب ضرب‌آهنگ مناسب و انتقال آن به «نوازندگان» به عهده‌ی مدیریت گروه شرکت تبلیغاتی است.
تمپوی مناسب برای شرکت ما چیست؟ «همه با هم با نشاط، حرارت و سرعت دست‌به‌کار شویم.»


شماره‌ی پنج
از من خواسته شده بود تا در جلسه‌ی مهمی سخنم را با چند کلمه در مورد خلاقیت و تاثیرگذاری آن آغاز کنم. من هم چند کلمه نوشتم. در واقع ۳۱ کلمه که کوتاه‌ترین سخنرانی‌ای بود که تابه‌حال داشته‌ام:
«خلاقیت را در هنرمند می‌توان یافت. تأثیرگذاری را در مخاطب می‌توان یافت. بنابراین برای خلاق بودن باید هنر را مطالعه کرد و برای تأثیرگذار بودن باید مخاطب را مطالعه کرد. برای دست‌یابی به هر دو، باید واکنش مخاطب به هنر را مطالعه کرد.»

ادامه دارد
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن