تایپوگرافی فارسی، هنری با امضای ایرانی


علیرضا وکیلی ورجوی


«هفته‌ی طراحی میلان»، رویدادی هنری است که هرساله به دیزاین و آثار طراحی و پروژه‌های خلاقانه می پردازد و در بخشی با عنوان هفته‌ی طراحی شرقی، با اهدافی فرهنگی و اقتصادی، تعامل بین هنر شرق و غرب را دنبال می‌کند. رویداد هفته‌ی طراحی شرقی، هفته‌ی دوم مهرماه امسال در شهر تورین ایتالیا برگزار شد. برگزارکنندکان این رویداد امسال مایل بودند در کنار برنامه‌های متنوع خود، به معرفی طراحی گرافیک ایران بپردازند. این درخواست از طریق نماینده‌ی Sarpi Bridge در ایران (پایگاه اطلاع‌رسانی گزارشگر طراحی صنعتی)، منتقل و تمایل آن‌ها برای نمایش پوسترهای تایپوگرافی طراحان گرافیک ایران مطرح شد. به پیشنهاد تعدادی از دوستان و طراحان گرافیک، مسئولیت انتخاب طراحان و گردآوری آثار آنها به بنده محول شد. به این ترتیب از نام طراحان گرافیکی که در زمینه‌ی پوستر تایپوگرافی فعال هستند، فهرستی تهیه شد. پس از بررسی‌های نهایی، ۳۰ طراح انتخاب و کارهای تایپوگرافی آنها گردآوری شد که شامل هنرمندانی از چهار نسل طراحی گرافیک ایران بودند. اساتید و طراحان گرافیک حاضر در نمایشگاه به ترتیب سال تولد عبارت بودند از: قباد شیوا، ابراهیم حقیقی، علیرضا مصطفی‌زاده ابراهیمی، ساعد مشکی، مجید عباسی، کوروش پارسانژاد، فرزاد ادیبی، بیژن صیفوری، مهدی محمدی، اونیش امین‌الهی، علیرضا وکیلی ورجوی، پریسا تشکری، کسری عابدینی، دامون خانجان‌زاده، بهراد جوانبخت، کوروش جدی، مریم عنایتی، لیلا میری، آرمین مهدوی، احسان رضوانی، امیرحسین قوچی بیک، مجید کاشانی، مهدی سعیدی، مهدی مهدیان، رضا باباجانی، امید نعم‌الحبیب، عمارعیسی پور طوطی‌زاد، مهدی فاتحی، محمد اردلانی، مسعود آقایی و ائلمان تقی‌دوست.

این مجموعه به همت گزارشگر طراحی صنعتی، استودیو طراحی AVV و با تأیید انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران به نمایشگاه هفته‌ی طراحی میلان ارسال شد. هم‌زمان با گردآوری آثار، با پیگیری‌های آقای حبیب هادی‌زاده مقدم، کاتالوگ نمایشگاه با حمایت هنرستان هنرهای زیبای پسران و مؤسسه‌ی آموزش عالی میرعماد چاپ و به ایتالیا و طراحان حاضر در نمایشگاه ارسال شد.
به گفته‌ی خانم «آنا ماریا سالی‌ناری» مدیر برگزاری هفته‌ی طراحی شرقی، استقبال خوبی از آثار ارائه‌شده‌ی طراحان گرافیک ایران گردید. کتاب نمایشگاه و مجموعه‌ی کامل‌تری که در کتاب به نمایش درآمده بود نیز مورد توجه و تحسین بازدیدکنندگان قرار گرفت.
در انتخاب طراحان و پوسترهای تایپوگرافی برای این نمایشگاه، با توجه به زمان بسیار محدودی که در اختیار داشتم، ملاکم حرفه‌ای بودن طراح و داشتن حداقل 5 پوستر تایپوگرافی بود. در انتخاب طراحان از مشاوره‌ی دوستانی که پیش‌تر عهده‌دار دبیری نمایشگاه‌هایی از این جنس بودند، بهره بردم و این فهرست شامل اکثر طراحانی بود که پوسترهای تایپوگرافی متفاوتی را طراحی و منظری نو در آثار خود از تایپ و نوشتار ایرانی ارائه کرده‌ بودند. در فهرست نهایی تعدادی از طراحان مطرح گرافیک ایران و برخی جوانان پرکار، حضور نداشتند که این امر صرفاً به دلیل عدم دسترسی به این دوستان، عدم پاس‌خگویی ایشان در زمان پیش‌بینی شده و یا انصراف خود طراحان از حضور در نمایشگاه بود. برای مثال تماس‌های متعدد من و دوستان دیگر با آقای رضا عابدینی، به دلیل هم‌زمانی این رویداد با دوسالانه‌ی زنبور طلایی مسکو و حضور آقای عابدینی در هیئت داوری این رویداد، بی‌نتیجه ماند و با وجود اینکه آقای عابدینی در هفته‌ی طراحی شرقی درباره‌ی تحولات طراحی گرافیک در ایران و اهمیت آن به سخنرانی پرداختند، نتوانستیم آثار ایشان را در مجموعه داشته باشیم.
به عقیده‌ی من حضور در این نمایشگاه ها و استمرار آن، قطعاً ثمرات مثبتی برای گرافیک ایران دارد. البته وقتی می‌گویم نتایج مثبت، تنها به حضور طراحی گرافیک ایران در خارج از کشور فکر نمی‌کنم. این مجموعه، یک ماه بعد از نمایشگاه تورین ایتالیا، با همراهی مؤسسه آموزش عالی میرعماد در شهر قزوین به نمایش درآمد. بهمن‌ماه قرار است آثار در ساری به معرض دید گذاشته شوند و مقرر شده تا پایان امسال هم همین نمایشگاه در تهران برگزار شود. بنابراین هم در خارج از ایران و هم در داخل ایران، استقبال خوبی از نمایشگاه شد. این اتفاق ضرورت این امر را یادآوری می کند که به موازات معرفی کامل‌تری از گرافیک ایران در خارج از کشور، شهرستان‌ها و طراحان جوان و خلاق آنها نیز تمایل و نیاز مبرم به چنین رویدادهایی دارند. برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست می‌تواند در داخل و خارج از کشور به شناساندن تایپوگرافی ایرانی، به‌عنوان شاخصه‌ی بارز طراحی گرافیک ایران، کمک کند. ایران در میان کشورهای منطقه از طراحی گرافیک کاملاً متمایزی برخوردار است و به واسطه‌ی بهره‌گیری از حروف مشترک در نوشتار (عربی- فارسی) این تمایز چشم‌گیر تر است. بنابراین پوستر مبتنی بر تایپ فارسی، در حقیقت امضای ایرانی دارد و می‌تواند طراحی گرافیک ایران را به ‌خوبی به جهان بشناساند.
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن