همراهی شیطنت آمیز با قافله




آرش تنهایی



نمایی از نمایشگاه ایمان صفایی در سعد آباد/ عکس: شهاب اشتری

خارجی . شب . خانه هنرمندان

کارت دعوتی آبی نگ را می بینم کنار حوض خانه هنرمندان ، بر می دارم نمایشگاه پوسترهای ایمان صفایی است ، تک رنگ با ترام هایی که ایمان صفایی مدتی است سعی در استفاده از آنها را دارد .
خارجی . روز . دانشکده هنرهای زیبا
باز برای خوردن چای جایی دنج تر از هنرهای زیبا پیدا نکرده ام . موبایلم زنگ می خورد ایمان صفایی است خبر نمایشگاهش را می دهد و شماره دوستی را می خواهد .
خارجی . روز .میدان توحید
هوا به طرز عجیبی گرم و کلافه کننده است با سپیده به سمت خطی های تجریش می رویم راننده تاکسی  اصرار عجیبی دارد انقدر در آفتاب   منتظر می مانیم تا یک نفر تجریش پر شود. با خودم فکر می کنم گناه ماست که انقدر آز کاخ دوریم یا گناه شاهان است که کاخ را  دور از ما  اند و یا گناه ایمان صفایی ؟  راستی جایگاه واقعی پوستر کجاست ؟
خودم را متقاعد می کنم که حتما" دلیلی برای این کار دارد  اما باز فکر می کنم آیا ارزشش را دارد ؟
خارجی.غروب . کاخ سعد آباد
استخر شنای کاخ فریده دیبا را که می بینم دلیل این  را طولانی را می فهمم  اما نمی دانم به این ایده خوب، و این راه طولانی  فحش بدهم یا افرین بگویم ، آفرین می گویم  . کارها در داخل استخر چیده شده اند به داخل استخر وارد می شویم  . برخی از  کارهای ایمان قبلا دیده ام  چند بار می بینم – و دوباره می بینم . به شهاب می گویم چیزی می نویسم و او استقبال می کند .

داخلی .شب . اتاق بهم ریخته ام
چهار پوستر را که بیشتر پسندیده ام  انتخاب کرده ام و نگاه می کنم . نوشتن در باره هر نمایشگاهی همیشه کار سختی است ، در مورد گرافیک سخت تر ،فکر می کنم چطور می توان حق مطلب را ادا کرد ، تملق نکرد و پلی بود میان مخاطبان و یک اثر .
 همیشه واکنش پیش از نقد برایم مهم است  از نمایشگاه راضی بیرون آمده ام ، پس شروع می کنم . ایمان صفایی را سالهاست می شناسم طراحی است پر کار  شاید از پرکارترین طراحان نسل ما به شمار می آید  نمایشگاه آب تنی پوسترهای او را ازسال 86 تا به امروز شامل می شود .
از سالهای دور تر پوسترهای او را دیده ام از اولین پوسترهایش زمانی که در تب و تاب نمایشگاه هنرستان مالک اشتر بود سالها می گذرد  .از آن دوران به خاطر دارم فعال و پر کار بود ، او تصویرگر و طراحی توانمند بود اما بازار و جامعه هنری گرافیک  او را همچون بسیاری از طراحان کار بلد  که تریبون وحمایتی  برای معرفی خود ندارند ، نمی شناخت . در این دوره بود که وارد گروه پاساژ شد  . دبیری نمایشگاه  پوستراول مرتضی ممیز را به عهده گرفت  . بعد ها نیز ایده نمایشگاه نسل 5  را به گروه پاساژ داد نمایشگاهی که حرف و حدیث های زیادی به همراه داشت  و سرانجام به شکل دیگری به اجرا رسید .
پوستر نمایشگاه رامتین زاد/ اثر: ایمان صفایی پوستر نمایشگاه کامبیز و کامران شریف/ اثر: ایمان صفایی

ایمان صفایی در حالی که دیگران اسم هایی شده بودند و بر طبل های پر یا خالی خود می کوبیدند  خواسته و یا نا خواسته آنچنان شناخته  شده نبود و آرام آرام کار خود را انجام می داد ، تجربه می کرد ،  تجربه های متفاوت تصویر سازی ، چاپ دستی و نقاشی در وسعت دید و توانایی های اجرایی او تاثیر مطلوبی گذاشت . بعد از مدتی  اولین بار با پوستر نمایشگاه کامبیز و کامران شریف   روبرو شدم  انتظار نداشتم  طراح این پوستر ایمان باشد . او وارد وادی تایپ شده بود ، تاثیر رضا عابدینی  در این پوستر
محرز بود  اما او توانست در طی پوستر های زیادی که اغلب برای نگارخانه اثر طراحی می کرد  این تاثیر را کمرنگ و کمرنگ تر کند  تا جایی که در پوستر نمایشگاه رامتین زاد  با پوستری تصویر محور  مواجه می شویم ، که از بهترین پوستر های اوست و ردی از دست یا ذهن کسی در آن دیده نمی شود .او اکنون سعی در خلق پوستر هایی تک رنگ دارد، بخشی از این جریان به توان مالی اندک  سفارش دهنده ی فرهنگی بر می گردد ، اما نبود رنگ در هر صورت در آثار و معضلی است که با  جایگزینی پر نمی شود و از چشم نوازی پوستر هایش  می کاهد  نکته دیگر در پوستر های ایمان صفایی ساختار هندسی و مرتبی است که حاصل استفاده او از ترام های مربع و هندسی می باشد که منجر به لحن سرد و رسمی پوستر ها شده است  لیکن همه اینها صفاتی است حاکی از این که او به شیوه شخصی خود در بیان بصری رسیده است .
 اما ایمان صفایی نیز ضعفی را که   جمعی   طراحان هم نسلش  یدک می کشند کمابیش دارد ،   طراحانی که  پوستر را بدون سفارش دهنده  و قائم به ذات و به مثابه یک اثر هنری -fine art  - می بینند و پیام یک پوستر را به راحتی فدای  زیبایی ظاهری و فرمال آن می کنند ، واین در نهایت منجر به پدیده ای   به نام پوستر و یا گرافیک گلخانه ای خواهد شد ، چیزی شبیه بلایی که بر سر سینما و یا تئاترمان آمد . سینما ی جشنواره ای که مخاطبی در داخل ندارد و یا سینمای لاله زاری که حرفی عمیق برای گفتن .   پوستر هایی زیبنده در گالری ها و نمایشگاه ها و بینال ها و پوسترهایی نا زیبا که  چهره غالب شهر را می پوشاند .

پوستر نمایشگاه مجسمه / اثر: ایمان صفایی پوستر نمایشگاه محمد حسین عماد/ اثر: ایمان صفایی

 می گو یم کما بیش  زیرا به هر حال او یک طراح حرفه ای است وحرفه ای بودن  ایجاب می کند  به تبلیغ یا معرفی  محصول و یا هنری که آن را معرفی می کنی  فکر کنی و برایت اهمیت داشته باشد .   اما آنچه  او را  از این مهلکه نجات خواهد داد  ذهن و دستی است  که طراحی  - _ Design می کند او  رسانه ای به نام پوستر را می شناسد و به آن اشراف دارد  و بر آنچه که امروز در منظر دیگران د مده شده  طراحی -Drawing  - تسلط دارد  او هنرمندی است که  علی رغم همراهی شیطنت آمیز  با قافله هم نسلانش در مد ،  اسلوب و نگاه خویش را یافته است  او حرف هایی برای گفتن خواهد داشت  در صورتی  که  داشته های خویش بیش  از پیش تکیه کند .
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن