نگاهی به جشنواره پوستر پایداری؛ آثار جوانها و فقدان هویت ایرانی



این مطلب پیش از این در جام جم آنلاین و در تاریخ 7 مهرماه 86 منتشر شده است

 


 

نمایشگاه پوستر پایداری عصر یکشنبه اول مهر در موزه هنرهای معاصر فلسطین افتتاح شد. در این نمایشگاه ، هنرمندان ، مدرسان رشته گرافیک و طیف گسترده ای از دانشجویان دانشگاه های هنر به عنوان بازدیدکننده حضور داشتند.
آنچه در نگاه نخست می شد در آثار هنرمندان بخصوص جوانان مشاهده کرد استفاده از تکنیک های به روز و به کارگیری مفاهیم معمولی بود.
مصطفی اسداللهی ، هنرمند طراح گرافیک و عضو هیات داوران این نمایشگاه درباره آثار عقیده داشت : امروز جوانان در کار طراحی گرافیک مستعدترند و پشتکار بیشتری از خود نشان می دهند اما باید دقت کنند تا از این پتانسیل بدرستی استفاده کنند. با توجه به حجم آثار ارسالی که چیزی در حدود 1200 اثر بود ، هیات داوران نهایت سعی خود را کرد تا ناب ترین آثار را در این نمایشگاه به معرض نمایش بگذارد. به گفته اسداللهی ، در آثار پوستر برخی هنرمندان جوان ، ایده های نو به چشم می خورد. این در حالی است که گرافیک ، هنری است که با توجه به کاربرد اجتماعی اش این قابلیت را دارد که با مخاطب تماس نزدیک تری برقرار کند. اسداللهی ادامه داد: فراموش نکنیم که گرافیک همواره تلفیقی از تصویر و کلام بوده است و از طریق تصاویر است که می توان به عمق و کنه معنایی یک اثر پی برد. در این نمایشگاه آثار نمادین بسیاری به چشم می خورد مولفه ای که درواقع یکی از ارکان اصلی گرافیک به شمار می رفته است.
در آثار ارائه شده با موضوع پایداری نیز ، روش طراحی پوستر به سمت و سوی نمادپردازی گرایش یافته و به مدد این نمادپردازی است که می توان آثار را تحلیل کرد. در مجموع این طور از گفته های این طراح گرافیک پیشکسوت برمی آید که طراحان گرافیک امروز به واسطه داشتن استعداد و خلاقیت ، از قدرت بیشتری در ارائه اثر برخوردار بوده اند و تنوع موضوعی و استفاده نمادین از باورها و حوادث جهانی گواه این ادعا در آثار جوانان است.
اسداللهی افزود: ما می توانیم خیلی از موضوعاتی را که از طریق رسانه های دیگر نمی توان به آنها پرداخت ، در قالب پوستر به معرض نمایش بگذاریم. به هر حال گرافیک ، زبان تصویر است و با حفظ مشخصه های خود قابلیت انتقال پیامهای هنرمند به مخاطب را دارد.
ابراهیم حقیقی ، هنرمند طراح گرافیک و دیگر عضو هیات انتخاب این نمایشگاه درباره آثار جوانان اعتقاد داشت : من به طور کلی درباره تعدد برگزاری نمایشگاه های پوستر و حضور جوانان اندکی نگرانم.
شاید به این علت که حجم انبوه شرکت کنندگان در این نمایشگاه ها آن طور که باید در آثارشان متجلی نشده است. در واقع نقش کمیت در این میان بیش از کیفیت بوده است به طوری که در نمایشگاه اخیر که با درونمایه پایداری مطرح شد بسختی و بندرت می توان یک اثر قابل توجه یافت.
از اینها گذشته ، هنرمندان جوان امروز بیشتر در اندیشه برد و باخت در این مسابقه ها هستند و کمتر دل به یک موضوع برای ارائه اثر می سپارند هرچند در کار این جوانان ، نمادها و سمبلهایی نیز به چشم می خورد که می تواند در انتقال حس هنرمند و مخاطب موثر باشد. به طور کلی نماد همواره یکی از راهکارهای بیان هنر تجسمی به شمار می رفته است اما امروز نمادی که بتوان از طریق آن به یک تعریف صحیح در حیطه طراحی پوستر دست یافت اندکی دشوار است.
امروز جوانترها با نمادپردازی تمرین و ممارست می کنند اما بهتر این است که درجه پختگی این نمادها را افزایش دهند و نمادهایی را که از ویژگی تازه ای برخوردارند به کار گیرند.
فرزاد ادیبی ، دیگر هنرمند پیشکسوت این نمایشگاه نیز آثاری را که با درونمایه پایداری تصویر شده است دارای کیفیت چشمگیری ندانست و گفت : به طوری که وقتی در جریان داوری آثار قرار گرفتم گاهی با آثار تکراری که پیشتر در جشنواره هایی نظیر پوستر مقاومت و غیره ارائه شده بودند روبه رو شدیم.
در کنار این آثار تکراری نیز ، کارهایی با درونمایه انتزاعی ارائه شده بود که می شد آنها را هر طور که تعبیر می رفت در نمایشگاه به نمایش گذاشت اما ناگفته نماند که در درجه نخست ، نوآوری و خلاقیت در برخی آثار را نمی توان نادیده گرفت. به این معنا که بیشتر هنرمندان جوان سعی کرده بودند پیامهای مستتر در اثر را به مخاطب القاء کنند.
محمود جوادی پور که از قدیمی ترین استادان عرصه گرافیک ایران به شمار می رود نیز یکی از بازدیدکنندگان مراسم افتتاح نمایشگاه پوستر پایداری را تشکیل می داد.وی که سالها پیش همراه هوشنگ کاظمی ، رشته گرافیک را به شکل جدی و آکادمیک وارد کرسی دانشکده هنرهای زیبای تهران کرد در گفتگویی کوتاه آثار پوسترسازان جوان را نسبتا خوب ارزیابی کرد و از پرشدن فاصله میان نسل اول طراحان پوستر با نسل سوم یاد کرد.
وی گفت : در عین حال که جوانان سعی کرده بودند آثار قابل قبولی در نمایشگاه ارائه کنند اما بیشتر آثار به نمایش درآمده ، اقتباسی از کارهای غیرایرانی بود و به بیان صریح تر از داشتن هویت ایرانی بهره چندانی نبرده بود. این در حالی است که گرافیک ایران به اندازه کافی و شایسته قابلیت دارد که منبع الهام هنرمندان جوان محسوب شود. به هر حال انتظار بیشتری از نمایشگاه می رفت. امروز ارتباط ما با کشورهای جهان بیشتر شده است. سابق بر این ، هنرمندان کمتر با گرافیک خارجی آشنایی داشتند.
محمود جوادی پور عمده آثار عرضه شده در نمایشگاه را مبتنی و متکی بر تکنیک دانست تا محتوا و پیام و از نبود المان های ایرانی و بومی در آثار به عنوان یک ضعف یاد کرد.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن