لباس چشم نواز کتاب


پایین بودن شمارگان کتاب در کشور ما و پایین بودن میزان‏مطالعه رابطه مستقیمى با پایین آمدن فروش کتاب دارد.
جلد کتاب به عنوان اولین رابط بیننده که مى‏تواند خواننده‏احتمالى آن باشد و نویسنده، عامل مهمى در تصمیم‏گیرى مخاطب‏براى خرید کتاب است. بنابراین طبیعى است که هم ناشر و هم‏نویسنده به کمک طراح، از جلد براى بالا بردن فروش کتاب بهره‏ببرند.

وظیفه جلد، جذب مخاطب خاص
رضا هاشمى‏نژاد، مدیر مسئول نشر افق، عنصر زیبایى‏شناسى‏و جذابیت را از عوامل مهم و موثر در جذب مخاطب خاص نام‏مى‏برد و در توضیح »مخاطب خاص« مى‏گوید: وظیفه جلد این است‏که مخاطب خاص خود را جذب کند. مثلاً کتاب‏هاى کودک و نوجوان‏باید براى همان رده سنى جذاب باشد. البته از آنجا که پدر و مادرباید براى خرید کتاب هزینه کنند جلد باید مورد توجه آنها نیز قرارگیرد. وى از عناصر مهم جلد کتاب که در جذب مخاطب تاثیر داردبه اسم، فونت توضیحات پشت جلد و عطف کتاب اشاره مى‏کند ومى‏گوید: جذابیت این عناصر، ویترین کتابفروشى‏ها را نیز متفاوت‏مى‏کند که موجب رونق فروش کتاب نیز مى‏شود.
اما کارکرد طرح جلد تنها جاذبه بصرى نیست بلکه به عنوان‏منبع اطلاع‏رسانى در مورد محتواى کتاب نیز به حساب مى‏آید: درشرایطى که مخاطب براى چند ثانیه فرصت دارد، جلد کتاب باید به‏او اطلاع دهد که آن کتاب همان است که مى‏خواهد. هاشمى‏بى‏توجهى برخى ناشران به اطلاع‏رسانى از طریق جلد را ضعف‏بزرگى مى‏داند و معتقد است در صورت توجه به این موضوع فروش‏کتاب نیز بیشتر خواهد شد. تعدادى از ناشران در طراحى جلد ازیونى‏فرم استفاده مى‏کنند و نشر افق نیز یکى از آنهاست. مدیر این‏انتشارات در مورد فایده استفاده از یونى‏فرم مى‏گوید: اگر خواننده ازیکى از کتاب‏ها خوشش بیاید با بقیه هم ارتباط برقرار مى‏کند.
آشنایى‏زایى نتیجه استفاده از این روش است که از یک جنبه‏موجب رونق کار ناشران تازه وارد نیز مى‏شود زیرا اطلاع‏رسانى‏بصرى مى‏کند و مخاطب با دیدن المان‏هاى ثابت آن ناشر، آن را بازمى‏شناسد. اما این شیوه معایبى نیز دارد: اگر مخاطب با یکى ازکتاب‏ها ارتباط برقرار نکند دیگر سراغ کتاب‏هاى دیگر نیز نمى‏رود.این مشکل فقط به مخاطب محدود نمى‏شود و طراحان را نیزدربرمى‏گیرد: وقتى تعداد کتاب‏ها زیاد مى‏شود، طراح نیز محدودمى‏شود و دست طراح بسته مى‏شود. به نظر مى‏رسد راه حل این‏مشکل حفظ کردن چند عنصر ثابت و ایجاد تغییر در تنوع درطراحى جلد باشد.

جلد خوب براى کتاب خوب
ابراهیم حقیقى، طراح گرافیک برجسته کشورمان، جلد را جزو ذات‏کتاب مى‏داند و مى‏گوید: کتاب خوب باید جلد خوب داشته باشد.
وى طراحى خوب و بها دادن به جلد کتاب را تنها راه جذب‏مخاطب و فروش کتاب نمى‏داند و به بالا بردن سطح فرهنگ‏عمومى و ترویج کتابخوانى اشاره مى‏کند. حقیقى مدرسه و آموزش‏در دوران تحصیل را بهترین راه رسیدن به این هدف مى‏داند.

یونى‏فرم پنهان
سید شهاب طباطبایى، طراح انتشارات پیام آزادگان است که‏یونى‏فرم این انتشارات را طراحى کرده است و به تازگى به دلیل‏طراحى جلد کتاب »داستان ناتمام« از طرف بنیاد حفظ آثار وارزش‏هاى دفاع مقدس مورد تقدیر قرار گرفته است. وى که در نشرساقى نیز استفاده از یونى‏فرم را تجربه کرده است این روش را درجذب مخاطب مهم مى‏داند: با طرح جلد ثابت موافقم اما باید المان‏متغیر داشته باشد. مخاطب هم به یونى فرم نگاه مى‏کند. طباطبایى‏معتقد است مخاطبان ناشرانى که از طراحان حرفه‏اى کمک‏مى‏گیرند نیز درک بالایى دارند و به جلد بیشتر اهمیت مى‏دهند. به‏عقیده او، سبک طرح جلد نشان‏دهنده آن است که چه کسى کتاب راطراحى کرده و یک یونى‏فرم پنهان به حساب مى‏آید. طباطبایى‏ظاهر جذاب کتاب را در فروش آن بسیار بااهمیت مى‏داند و مى‏گوید:معمولاً وقتى ظاهر کتاب خوب باشد، داخلش هم خوب است.

اول خرید، بعد مطالعه
داوود رمضان شیرازى بازرس شرکت تعاونى اتحادیه ناشران وکتابفروشان در اهمیت زیبایى کتاب در فروش آن مى‏گوید: وقتى‏کتاب زیبا باشد خریدار بیشتر خوشش مى‏آید و براى خرید آن زودترآمادگى پیدا مى‏کند.
با توجه به اینکه کتاب اول خریدارى و بعد خوانده مى‏شود، طرح‏جلد، حروفچینى و چاپ آن، همگى در انتخاب مخاطب براى اقدام‏به خرید موثر هستند.

جذابیت، لازمه زندگى
تنها ناشران و طراحان به جلد کتاب اهمیت نمى‏دهند بلکه این‏موضوع براى نویسندگان نیز مهم است. سمیرا اصلان‏پور یکى ازآن دسته نویسندگانى است که به این مساله بسیار بها مى‏دهد ومى‏گوید: خود من نسبت به طرح جلد حساسیت دارم و معتقدم‏طراحى باید با هماهنگى با نویسنده انجام شود. وى با اشاره به‏اینکه گاهى طرح جلدها مطابق با شرایط روز نیست مى‏گوید: بعضى‏جلدها انگار مال 20 سال پیش است و این فکر را به ذهن‏مى‏رساند که شاید این کتاب، جدید نباشد. اصلان‏پور معتقد است‏که اگر کتاب واقعاً یک کالاى فرهنگى باشد، طرح جلد آن تاثیربسیار زیادى روى فروش مى‏گذارد اما با توجه به اینکه در کشور ماشمارگان کتاب بسیار پایین است این موضوع نیز کمتر به چشم‏مى‏خورد: اینکه اسم نویسنده کجاى جلد نوشته شود. اسم چندکلمه‏اى باشد. رنگ در تناسب با موضوع باشد. حروفچینى، نوع‏کاغذ، جلد، قطع کتاب و... همگى در جذب مخاطب و فروش کتاب‏تاثیر دارد. وى آراستگى و جذابیت در حد اعتدال را از لازمه‏ هاى‏زندگى هر فردى مى‏داند که در مورد مطالعه نیز مصداق پیدا مى‏کندو بها دادن به ظاهر را با اهمیت مى‏سازد.

لینک به منبع

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن