مطالعه باعث می‌شود باهوش‌تر به‌ نظر برسید



ترجمه: ریحانه دقیقیان


۵ سوال از ۱۰۰ طراح بخش کوچکی از پروژه‌ی یک طراح به نام «یوگنی یرمکاو» است که مصاحبه‌های بسیارکوتاهی را با طراحان مختلف (که اغلب طراح‌گرافیک هستند) انجام می‌دهد.
هریک از این مصاحبه‌ها شامل پنج سؤال و جواب هستند. او از همه طراحان پنج سؤال یکسان پرسیده‌؛ سؤالات مهم، پاسخ‌های کوتاه.
اصل این پروژه بر این اساس بنا شده است: کلمات اضافی و بیهوده، هرچه کمتر، بهتر. هدف، انتقال اطلاعات مفید و تا حد ممکن خلاصه شده به خوانندگان است.
این مصاحبه‌ها به‌صورت اینترنتی و از طریق ایمیل انجام شده‌اند. این پروژه در ماه آوریل سال ۲۰۱۴ آغاز شد و اولین مصاحبه در ۱۳ ماه مه ۲۰۱۴ منتشر شد. مطالعه‌ی این مصاحبه‌ها می‌تواند مفید باشد.




                                                                             
مایکل بروت  (Michael Bierut) 
هنرمند 58 ساله‌ی آمریکایی. طراح، مدرس و منتقد گرافیک                     
                                                                                  


هنگامی که در این حرفه آغاز به کار کردید با چه مشکلاتی مواجه شدید؟
مشکل من این بود که با خودم درگیر بودم و به خودم آسیب می‌زدم. در ابتدا بسیار نادان و بی‌تجربه بودم و به‌طرز ساده‌لوحانه‌ای تصور می‌کردم هر مشکلی در طراحی لزوماً به طراحی مربوط است و می‌تواند با چیزهای که در دانشگاه هنر آموخته‌ام مانند ترکیب‌بندی، تناسب، کنتراست و... حل شود. این در حالی است که همه‌ی مشکلاتی که در طراحی به‌وجود می‌آیند مربوط به چیز دیگری هستند: دنیای واقعی. فکر می‌کنم چیزی حدود پنج سال طول کشید تا آموختم جالب‌ترین چیزی که در طراحی وجود دارد مشکلاتی است که در مسیر آن به‌وجود می‌آیند نه راه‌کارهای آن‌ها.

یک طراح جوان باید چه کار کند تا هیچ کس او را استخدام نکرده و به او سفارش کار ندهد؟

هر کس معیارهای مخصوص به خودش را دارد، ولی اگر می‌خواهید مطمئن شوید که توسط هیچ‌کس استخدام نخواهید شد، باید بی‌ادب باشید، صادق نباشید و در نوشتارتان غلط‌های املایی زیادی داشته باشید.

آیا نکته‌ای هست که آرزو می‌کردید ای‌کاش از ابتدای فعالیت خود در این حرفه می‌دانستید؟
آرزو می‌کردم ای‌کاش می‌دانستم که باید بیشتر گوش بدهم و کمتر صحبت کنم.



آیا قوانین و قواعد خاصی را برای بالا بردن کیفیت کار در حرفه خود دنبال می‌کنید؟
حدود 32 سال پیش دفترچه‌ای را انتخاب کرده و همه‌جا همراهم می‌بردم. این کار عادت همیشگی من شد. هر روز صبح مسافت سه مایل را آهسته می‌دوم و در همین زمان برنامه‌های روزم را در ذهن مرور می‌کنم؛ و آخرین نکته این که هرگز در تعطیلات آخر هفته سر کار نمی‌روم.

آیا کتاب مناسبی برای طراحان جوان سراغ دارید که به آن‌ها معرفی کنید؟
«اندیشه‌هایی در طراحی» اثر پل رند، کتابی است کوتاه، ماندنی، با نوشتاری روان و قیمتی مناسب برای طراحان جوان. به غیر از این کتاب باید هر چه‌قدر که می‌توانید در زمینه‌های مختلف کتاب بخوانید. جالب است بدانید بارها در پاسخ این سوال که «از کجا این را می دانستی»؟ گفته‌ام «در کتابی خوانده بودم». سه کتاب آخری که خوانده‌ام درباره‌ی اصلاحات شیوه آموزش و تحصیلات، فیلم‌سازی در جنگ جهانی دوم و نویسندگی طنز بوده است. شاید خواندن باعث باهوش شدن شما نشود ولی به یقین باعث می‌شود باهوش‌تر به نظر برسید.
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن