احیای آثاری که از دسترس و دید خارج شده‌اند


ریحانه‌سادات هاشمی

فواد شریفی فارغ‌التحصیل رشته‌ی گرافیک است. حوزه‌‌ی اصلی کار او چاپ سیلک‌اسکرین است. شریفی ۱۵ اثر از پوسترهای سینمایی دهه‌ی چهل و پنجاه را گردآوری و با تکنیک سیلک‌اسکرین بازتولید کرده است. قرار است این آثار از ۲۴ بهمن‌ماه در گالری طراحان‌آزاد به نمایش دربیایند. گفت‌وگوی رنگ با فواد شریفی را درباره‌ی این نمایشگاه بخوانید.




ایده‌ی برگزاری این نمایشگاه چطور به ذهنتان رسید؟
برای اینکه با ایده‌ی برگزاری این نمایشگاه آشنا بشوید باید کمی درباره‌ی زندگی کاری من اطلاعات داشته باشید. دغدغه‌ی من بازتولید آثار هنری است.
من سعی کردم با تکنیک سیلک‌اسکرین نقاشی‌ها و پوسترها را شبیه اصلشان بازسازی کنم. در مرحله‌ی بعدی همواره علاقه‌مند بودم راهی پیدا کنم تا آثاری که به مرور زمان از دید و دسترس مردم خارج شده‌اند را دوباره احیا کنم، مثل اثری از کار تئاتر شهر «بیژن صفاری» که سال‌هاست دیده نشده. این آثار را با مشکلات بسیار پیدا کردم و با این تکنیک چاپ کردم. درباره‌ی کار جشن هنر شیراز «هوشنگ کاظمی» هم ماجرا به همین شکل است. ایشان اولین دانش‌آموخته‌ی گرافیک ایران است؛ اولین فردی است که برای تحصیل گرافیک به خارج از کشور رفت. ۹۳ سال سن دارد و ساکن استرالیا است. من به سختی و از طریق خانم «ندا کاظمی» دخترشان با ایشان ارتباط گرفتم. ماجرای مشابهی درباره‌ی پوستر سال ۱۳۴۳ «پرویز تناولی» اتفاق افتاده است.
اولین پوستری که برای این نمایشگاه چاپ شد پوستر فیلم سیاه و سفید اثر «سهراب شهید ثالث» است. این فیلم سال ۱۳۵۰ ساخته شد. طراحی پوستر این کار به عهده‌ی آقای «عباس کیارستمی» بود.
همه‌ی این آثار متعلق به دوران پیش از انقلاب است؛ آثار مرتبط با مراسم‌ جشن هنر شیراز، تالار رودکی و کانون پرورش فکری کودکان. البته در آن دوره فیلم‌هایی ساخته می‌شد که در پوسترشان از نمایش برهنگی استفاده می‌شد. در همان دوران «جلال مقدم» یا «مسعود کیمیایی» سراغ ژانر دیگری از فیلم‌سازی رفتند که دیگر در پوسترشان این قبیل مسائل دیده نمی‌شد. در این نمایشگاه پوستر فیلم غزل مسعود کیمیایی با طراحی آقای «مرتضی ممیز» را هم چاپ کرده‌ایم که  در آن دوران چاپ شده اما کسی آن را ندیده است. این پوستر و چند اثر دیگر را آریا کسایی به من داد.

دسترسی به آثار هنرمندان آن دوره سخت نبود؟
در سخت بودن و بزرگی کار نمایشگاه، برای مثال این نکته را بگویم که بنیاد اردشیر محصص هم پوستری از ایشان را که من در نمایشگاه استفاده کرده‌ام ندارند. من می‌خواستم بیشتر از ۱۵ پوستر را به نمایشگاه بیاورم. می‌خواستم آثاری از آقای «آشور بانی‌پال»، «مارکو گریگوریان» یا خانم «لیلی متین دفتری» را نیز داشته باشم اما به هر حال موفق نشدم با بستگان و بازماندگانشان ارتباطی بگیرم.

روند بازتولید آثار به چه صورت بود؟
بعد از مرحله‌ی جمع‌آوری آثار، کار تولید نیز با سختی‌های بسیاری همراه بود. فایل‌هایی که من داشتم بسیار بی‌کیفیت بودند. من مجبور شدم روی تولید آثار زمان بسیاری بگذارم؛ برای مثال کار اردشیر محصص را از اول نقاشی کردیم و بعد این نقاشی تبدیل به سیلک اسکرین شد. مقوایی که کارها را روی آن تولید کرده‌ام نیز بسیار باارزش و حساس هستند. رنگ‌هایی که برای چاپ این آثار استفاده شدند نیز از انواع درجه یک و مرغوب تهیه شده‌اند تا این آثار دست کم صد سال ماندگاری داشته باشند. در نهایت از گالری طراحان آزاد، رزیتا شرف‌جهان
، محسن نبی‌زاده، محمود نبی‌زاده، آریا کسایی، علی کردی، علی معتمدیان و همچنین هاوار قربانی دستیار چاپ تشکر می‌کنم.


زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن