قصد حذف انجمن گرافیک را نداریم


به گزارش بخش خبری "رنگ" و به نقل از خبر گزاری میراث فرهنگی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است:« علت ملی شدن و حذف مدیریتی انجمن های غیر دولتی برای سرپرستی دوسالانه های تجسمی به تعویق افتادن پی در پی این رویدادهای فرهنگی و کم کردن اختلاف سلیقه ها در برگزاری آن ها است.»
محمد حسین ایمانی خوشخو معاون هنری وزیر فرهنگ و اراشاد اسلامی با تاکید بر این که تغییر مدیریت دوسالانه های تجسمی به ویژه دهمین دوسالانه گرافیک از انجمن های غیر دولتی به دست وزارت ارشاد به معنای حذف و کمرنگ شدن نقش انجمن ها نیست؛ به میراث خبر گفت:« یکی از دلایل به تعویق افتادن دو سالانه های تجسمی این است  که  آنها  به عنوان یک فعالیت ملی کمتر  توجه قرار می گرفتند . متاسفانه  بروز اختلاف سلیقه ها لطماتی را به برگزاری دو سالانه ها وارد می کرد. ما تنها با هنرهای تجسمی این مشکل را داریم که جشنواره هایش استمرار ندارد و دو سال یک بار برگزار می شود و اختلاف نظرهای زیادی هم در امر برپا شدنش وجود دارد . اما اگر همین اختلاف سلیقه ها  جایی جمع شده  و مدیریت و سیاستگذاری شود،دو سالانه ها می توانند به صورت مستمر برگزار شوند. »
وی  سپس با بیان این که تاکنون  هیچ کدام از این دوسالانه ها  متولی خاص و ثابتی نداشته است، درباره نحوه همکاری انجمن ها توضیح داد:« ما در معاونت هنری و مرکز هنرهای تجسمی  با یک بررسی دقیق به این نتیجه رسیدیم که اگر برگزاری  دوسالانه ها را ملی ببینم،  هم می توانیم از همکاری گروه ها و انجمن ها استفاده کنیم و هم آن ها را به صورت منظم برگزار کنیم. براساس این طرح  تولیت خاص  دو سالانه را  یک نهاد  دولتی که مرکز هنرهای تجسمی است، برعهده می گیرد و انجمن ها هم همکاری می کنند. »
ایمانی خوشخو در ادامه ضمن اشاره به این نکته که انجمن های مختلف هنری مانند انجمن گرافیک، گروه هایی ملی هستند،بر نظارت کامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری این نهادهای غیر دولتی، در برگزاری دوسالانه ها مانند سایر جشنواره های هنری مثل  فیلم ، تئاتر و موسیقی فجر تاکید کرد :«وقتی می گوییم ملی در مقایسه با سایر گروه های هنری است. در جشنواره بین المللی فیلم، تئاتر یا موسیقی خانه تئاتر، خانه سینما و خانه موسیقی حضور دارند و در کارهای اجرایی آن همکاری می کنند ولی برگزار کننده جشنواره معاونت سینمایی، مرکز هنرهای نمایشی یا اداره کل موسیقی  است. در عمل هم می بینید که موفق بوده اند و هر کدام از این جشنواره ها هر ساله و به طور منظم  برگزار می شوند و مشکلات دو سالانه ها را نیز ندارند.وقتی می گوییم ملی از این لحاظ است. »
وی ملی کردن دو سالانه ها را به معنای کمرنگ شدن نقش انجمن هایی چون انجمن گرافیک که به عنوان یکی از منسجم ترین گروه های هنری کارنامه خوبی در زمینه های مختلف از جمله برگزاری دو سالانه های پیشین داشته نمی داند:« اگر در برگزاری جشنواره تئاتر و سینمای فجر شما نقش خانه تئاتر یا خانه سینما را کمرنگ می بینید، در این جا هم چنین اتفاقی رخ می دهد. ما تنها با هنرهای تجسمی این مشکل را داریم که جشنواره های تجسمی استمرار ندارد . اختلاف نظرهای زیادی هم در برگزار شدنش وجود دارد. »
اگرچه براساس نظر معاونت هنری، جشنواره های فیلم، تئاتر و سینما به صورت منظم برگزار می شود اما خانه تئاتر، سینما و موسیقی هیچ وظیفه اجرایی ندارند و تنها در برخی از موارد به عنوان مشاور و هماهنگ کننده موارد جزیی در برگزاری این رویدادهای فرهنگی دخالت می کنند.
چندی پیش خبری مبنی بر استعفای امرالله فرهادی، دبیر نهمین دوسالانه پوستر انتشار یافت. فرهادی دلیل استعفای خود را حذف انجمن صنفی طراحان گرافیک توسط مرکز هنرهای تجسمی و تغییر زمان پیشنهادی دوسالانه از مهر به آذرماه اعلام کرده بود . طراح گرافیک ها تغییر مدیریتی پی در پی مرکز هنرهای تجسمی و اعمال سلیقه مدیران را علت حذف انجمن از برگزاری دو سالانه گرافیک می دانند.اما معاونت هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با رد این نظر بر همکاری مستقیم انجمن ها در برگزاری بینال ها تاکید می کند:« این  دوره از برگزاری دو سالانه با حضور طراح گرافیک ها و هنرمندان برگزار می شود . ارشاد سیاست گذاری می کند و دبیرخانه در ارشاد آغاز به کار می کند.انجمن گرافیک و سایر انجمن ها به عنوان مجری مسئولیت می پذیرند  تا با هماهنگی مرکز هنرهای تجسمی، دوسالانه  برگزار شود. هدف اصلی هم برگزاری بهتر  دو سالانه ها و به تعوبق نیافتدن آنهاست تا  حمایت های مالی بیشتری را جذب کنند. »
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن