باهاوس در ایران


گفتگو: مدرسه ایده


مدرسه ایده، یکی از معتبرترین مدارس هنری تهران در این روزها میزبان هنرمندی سرشناس از کشور آلمان هست. مارکوس وایزبرگ، طراح گرافیک و معاون دانشگاه باهاوس آلمان، چند روزی را با فعالیت‌های مختلفی چون نمایش مجموعه آثار و  سخنرانی درباره مکتب باهاوس در خانه هنرمندان ایران و برگزاری ورکشاپ آموزشی در مدرسه ایده در ایران خواهد بود. این برنامه ها به دعوت مدرسه ایده و مدیریت این مجموعه آرش سلطانعلی انجام شده و قطعا نقطه عطفی است برای معرفی هنر باهاوس و سبک این مدرسه هنری در ایران.

سبک‌ها و تاثیراتی که مدرسه باهاوس در هنر جهان و البته ایران داشته بر هیچکس پوشیده نیست و حضور معاون این دانشگاه، یکی از رویدادهای مهم این روزها است و البته بهانه‌ای برای گفتگو.

دعوت از آقای مارکوس وایزبرگ به چه نحو و با چه هدفی آغاز شد؟
براساس مطالعات و تحقیقات بسیار، مدتها بود که تمایل داشتیم تا با مدرسه باهاوس آلمان به نحوی همکاری کنیم. دلیل انتخاب این مدرسه بخاطر اهمیت و تاثیرگذاری اون در آموزش هنر و سبک های طراحی در دنیا و حتی در ایران بود. سال‌هاست که از تئوری رنگ ایتن برای تدریس اصول رنگ استفاده و در موارد دیگر مثل طراحی‌گرافیک، دکوراسیون و حتی طراحی هم از سبک های مدرسه باهاوس استفاده می‌کنیم.
با این رویکرد و با توجه به اینکه مدرسه ایده در زمینه آموزش هنر یکی از پیشروان نظام آموزشی و هنرهای تجسمی کشور هست، تصمیم گرفتیم تا بعد از این همه سال که از تاثیرگذاری باهاوس در ایران می‌گذرد، دعوت کنیم از آقای مارکوس در ایران.
این کار با هماهنگی روسای دانشگاه باهاوس و معاونت دانشگاه یعنی آقای مارکوس وایزبرگ، که در زمینه طراحی گرافیک یکی از طراحان مشهور در آلمان هستند انجام شد و دعوت مدرسه ایده را برای برگزاری ورکشاپ برای آموزش هنرجویان مدرسه ایده و سخنرانی درباره معرفی مکتب هنری باهاوس پذیرفتند.

آثار این هنرمند که در گالری ایده به نمایش درآمده دارای چه ویژگی‌هایی هست؟
مجموعه‌ای از آثار ایشون به مدت یک‌ماه در گالری ایده نمایش داده می‌شود، در بین این کارها خلاقیت، جسارت و تنوع بسیاری را مشاهده می‌کنید. از ویژگی‌های کارهای ایشان این است که شما در هر اثر تکنیک و خلاقیت خاصی را مشاهده می‌کنید. این مورد جالب است که این هنرمند در هر زمینه‌ای فعالیت کرده و در هر اثر رویکردی جدید را نمایش می‌دهد. برخلاف برخی از طراحان در ایران که خودشان را برای رسیدن به یک سبک یا امضائی خاص محدود می‌کنند.
از نکات مهمی که حتما باید به آن اشاره کنم در مدت زمانی هست که با این هنرمند بزرگ در این چند روز همراه بودم. افتادگی، فروتنی و سادگی در رفتار ایشان بسیار مثال زدنی است. فردی که در یکی از بهترین مدارس دنیا تدریس می‌کند و طراحی شناخته شده در آلمان و جهان است؛ بسیار ساده و در کمال فروتنی با همه صحبت می‌کند و اطلاعات مفیدی را در اختیار همه هنرمندان قرار می‌دهد و این درست برعکس چیزی است که در مورد اغلب طراحان و اساتید در ایران شاهد آن هستیم. گاهی شاهد این هستیم که با غرور و تکبری صحبت می‌کنند که بسیار زننده است در حالیکه این غرورها تنها باعث عقب افتادگی هنر در جامعه می‌شود.
نکته دیگه در این آثار، نگاهی است که این هنرمند به طراحی دارد. زمینه‌های مختلفی از جمله فرهنگی، هنری و حتی تجاری را شما می‌توانید در این پوسترها مشاهده کنید و البته متاسفانه این برخلاف رویکردی هست که اغلب طراحان در ایران دارند. دایما به یک سبک کار‌کردن برای رسیدن به یک جای پا و حتی دوری کردن از طراحی کارهای تجاری در ایران، واقعا موردی نیست که بشود به آن‌ها افتخار کرد و ما امروز شاهد هستیم یکی از معروف‌ترین طراحان آلمان و جهان در هر زمینه‌ای با افتخار کار کرده و در هر اثر آنقدر خلاقیت و تفاوت ایجاد کرده که پیدا کردن نشانی در یک اثر با اثر دیگه که مربوط به یک نفر باشد بسیار مشکل است.

برنامه ورکشاپ آقای مارکوس وایزبرگ در چه زمینه برگزار شده؟
بعد از برگزاری نمایشگاه پوستر ایشان، ورکشاپی با هدف معرفی سبک این هنرمند برای برخی از علاقه‌مندان برگزار کردیم. برای خود من هم خیلی جالب بود که نگاه این هنرمند در اجرا و رسیدن به فرم در یک پروژه طراحی بسیار خاص و خلاقانه بود. هنرجویان حاضر در این ورکشاپ هم بسیار خرسند بودند و از رسیدن به فرم‌هایی جدید که آقای مارکوس با خلاقیت آن‌ها را پیاده می‌کرد بسیار راضی بودند. بخاطر استقبال بسیاری که از ورکشاپ شد، تعدادی از علاقه‌مندان انتخاب شدند و با راهنمایی‌های آقای مارکوس به ایجاد فرم‌هایی خلاقانه و اجرای آن‌ها پرداختند.

مارکوس وایزبرگ درباره ورکشاپ و برنامه‌های آینده‌شان در ایران می‌گوید:
ایده و موضوع ورکشاپ، درباره خلق تصویر شخصی توسط هر هنرمند هست. هر فرد با ایده خودش باید به فرمی دست پیدا کند، آن‌هم بدون هیچ پیش زمینه و یا تفکری خاص. من خیلی تحت تاثیر خلاقیت، ایده پردازی و کیفیت اجرای هنرمندان جوان ایرانی قرار گرفتم و برای من بسیار جالب بود.
با اینکه با تعداد کمی از طراحان ایرانی آشنا هستم اما می‌دانم که کشور شما با پیشینه تاریخی بسیار خوبی که دارد، حتما طراحان معتبر و مهمی را به دنیا عرضه کرده. در آینده نزدیک من امیدوارم که مجدد به ایران برگردم و با رویدادهای مهم هنری که به واسط مدرسه ایده درحال انجام هست، بازهم بتوانم کارهای هنری خوبی را در اینجا صورت دهیم.






 

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن