همه هنرها سیاسی هستند


آنچه در پی می‌آید ، مقاله‌ایست که از سایت این مرکز برداشت و توسط خانم "محبوبه میرزامحمد" ترجمه شده است. توضیح اینکه این ترجمه را ، پیش‌تر در صفحه گرافیک روزنامه انتخاب منتشر کرده‌ام.
هرگز جنبشی برای تحول اجتماعی وجود نداشته ، بدون آنکه هنر هایی مثل تاتر ، شعر ، موسیقی و گرافیک ، نقش محوری در آن جنبش داشته باشد. مخصوصا پوسترهای سیاسی که یادآور جاودانه و قوی ستیزهای جهانی برای صلح و عدالت هستند. 
برقراری ارتباط ، تشویق ، تحریک و آموزش ، هدف هنر گرافیک است که بشریت را با پیام‌های جسورانه‌اش مورد خطاب قرار می‌دهد.
مرکز مطالعات گرافیک سیاسی ، دارای یک بایگانی آموزشی است که وظیفه اصلی‌اش جمع‌آوری اسناد است . این مرکز ، پوسترهای بین‌المللی را در ارتباط با جنبش‌های تاریخی و معاصر برای صلح و عدالت اجتماعی نمایش می‌دهد.  
این مرکز قصد دارد قدرت هنر گرافیک را برای الهام دادن به مردم برای حرکت‌های اجتماعی و سیاسی بروز دهد . این مرکز فقط یک آرشیو بزرگ نگهداری و نمایش دائمی آثار تجسمی ، برای طیف وسیعی از مخاطبان نیست . بلکه به عنوان یک منبع مورد اعتماد برای هنرمندان ، محققان ، فعالان سیاسی ، دانشجویان، فیلمسازان و نمایشنامه‌نویسان هم هست.
این آرشیو شامل بیش از 35000 پوستر چاپ شده است که براساس سبک‌های بصری و نوع چاپ ، از انقلاب روسیه تاکنون ، دسته‌بندی شده‌اند . این نوع پوسترها کمتر در دانشگاهها ، موزه‌ها و مجموعه‌های عمومی و دولتی ، بصورت یکجا دیده می‌شوند . آنهایی هم که وجود دارند ، به ندرت در دسترس عموم هستند و این نشانه استمرار حرکت این مرکز برای نمایش آثار بصری تاریخی ـ‌اجتماعی است.
همه هنرها سیاسی هستند اما همه هنرها ، آشکارا سیاسی نیستند . پوسترهای سیاسی هم می‌توانند فریاد اعتراض را جلوه‌گر باشند.
این پوسترها همه گونه هستند : بی‌تجربه ، سلطه‌جو ، صیقل‌داده‌شده ، مصنوعی (سوفسطایی)و . . . واضح است که این پوسترهای سیاسی ، نمایشگر عقاید طراحان آنها هستند.
آنها با شیوه‌های مختلفی طراحی و تولید شده‌اند از چاپ افست گرفته تا چاپ سیلک و پوسترهای تک‌رنگ فتوکپی شده .
بر روی تعدادی از این آثار به شیوه پارتیزان‌ها ، نام‌های مستعار فردی یا گروهی حک شده که شاید ما کمتر آنها را بشناسیم .
برخی از این پوسترهای اعتراض‌آمیز که بیشتر با شعارهای مردم هماهنگ بوده ، فورا با مخاطبان عام و خاص ارتباط برقرار می‌کند . مثل همه هنرها ، پوسترهای سیاسی هم ، عواطف و اندیشه جامعه را تحریک می‌کنند تا بتوانند دلسوزی و تعهد را عمق بدهند و خشم آنها را مشتعل کنند ، باعث خنده افراد بشوند یا جنبشی را دامن بزنند و مردم را به اغتشاش و شورش فرابخوانند .
این پوسترها مروج ایده‌آل‌ها ، امیدها و رویاهای میلیون‌ها نفر را ، که جرات کردند تا صدایشان را برای اعتراض بلند کنند ، هستند . اغلب پوسترهای سیاسی ، جنبش‌های مهم برای تغییرات اجتماعی را به حرکت در آورده‌اند .
این مرکز به عنوان یک کانون علمی ، در خدمت تحقیقات پژوهشگران است ، که شامل پوسترهایی از آمریکای مرکزی ، شمالی و جنوبی ، آفریقا ، آسیا ، استرالیا ، اروپا ، خاورمیانه و شوروی سابق است . این پوسترها به لحاظ طراحی و تولید هم تقسیم‌بندی شده‌اند .
گستره تاریخی این مجموعه ، حفاظت و نگهداری سوابق گرافیکی را دشوارتر کرده ، چرا که این بایگانی بایدبرای نسل‌های آینده نگهداری شود . این مرکز اخیرا تصمیم گرفته تا فهرست آثارش را بصورت یک نسخه الکترونیکی منتشر کند و مجوزهای لازم در این باره را هم اخذ کرده است . بدین ترتیب و با این سیستم ، مجموعه آثار بیشتر و راحت‌تر در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت .
در این مرکز علاوه بر پوسترهایی که توسط افراد و سازمان های مختلف اهدا شده ، مجموعه شخصی افرادی باب فیش ، دیوید کنزال ، میشل مک‌کین هم دیده می‌شود .
از دوازده سال پیش تاکنون بسیاری از افراد و سازمان‌ها ، بطور سخاوت‌مندانه‌ای ، از نمایش آثار این مجموعه ، در جاهای گوناگون حمایت کرده‌اند .
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن