بالقوه هایی که به انجام می رسد



این مطلب پیش از این در دو هفته نامه تندیس، شماره 107 منتشر شده است.


علی قویتن/ دبیر اجرایی جشنواره
اولین جشنواره "هنر و امنیت" به همت معاونت اجتماعی نیروی انتظامی در چهار حوزه کاریکاتور، تصویرگری، عکاسی و پوستر برگزار میشود.

این اولین باری نیست که جشنواره های هنری از سوی نهادی چون نیروی انتظامی برگزار میشود. به نظر برپایی جشنواره فیلم و عکس پلیس تجربه خوبی در این حوزه به وجود آورده است که حالافعالیتهایی نیز در حوزه تجسمی از این نهاد دیده میشود.
این جشنواره البته به لحاظ موضوعی علاوه بر اینکه مرتبط با وظایف متولی برگزارکننده اش است، مفهومی وسیعتر در حوزههای مختلف دارد که مسلماً با نگاه متفاوت هنرمندان، بیشتر از قبل به ابعاد آن پرداخته میشود; مفهوم امنیت در دو رویکرد جامعه امن و جامعه ناامن.
اینکه اصولاً نهادی با مسئولیتهایی نامرتبط با هنر به این رسانه تأثیرگذار روی میآورد، قابل تحسین است و نشان از تغییر رویکردها در نگاه مسوولان دارد که تا پیش از این حتی تصور آن هم مشکل بود.

علی قویتن، دبیر اجرایی این جشنواره نزدیکی ارتباط هنرمندان با ناجا را مهمترین هدف جشنواره عنوان می کند.

وی در این خصوص میگوید: "اصول کارهای فرهنگی را در معاونت اجتماعی ناجا، بر ارتباط نزدیکتر هنرمندان با این نهاد گذارده ایم و بر همین اساس تصمیم گرفتیم امسال این جشنواره را برگزار کنیم. در واقع میخواهیم نوع نگاه هنرمندان را در خصوص امنیت بدانیم و آنها را در این عرصه شریک کنیم."
به گفته قوی تن، بررسی زاویه دید هنرمندان در خصوص امنیت و به تصویر کشیدن این مقوله از دیگر اهداف این جشنواره است.
"همانطور که همه میدانند هنر در جوامع گذشته، امروز و آینده، همواره حرف اول را می زند و هدایتگر راه انسانهاست و به این وسیله میتوان در بسیاری از مسایل اجتماعی، راهگشای مسایل و معظلات بشر شد."
وی اظهار امیدواری می کند که با برپایی چنین جشنوارهای بتوانند قدمی موثر در راستای رفع معضلات و امنیت اجتماعی بردارند.
قوی تن معتقد است مردم بیشترین بهره را از این جنشواره خواهند برد آن هم به سبب ارتباطی که بین آنها و هنرمندان برقرار خواهد شد و اینکه به بسیاری از سوالهای بدون جواب، پاسخ داده خواهد شد و مردم در بطن این جریان قرار میگیرند.
وی در توضیح این امر میگوید: "این حرکت تازه ای میاشد که امید است در سالهای آینده با فکرهای تازه تری تکمیل و جشنواره پربارتری داشته باشیم. ضمن اینکه آثاری که از سوی هنرمندان به دبیرخانه خواهند رسید میتواند بسیاری از اهداف را روشنتر کند و ما را از نقطه نظرات هنرمندان را در این خصوص آگاه نماید."

مهدی هاشمی/ مدیر هنری جشنواره
مهدی هاشمی
مدیر هنری جشنواره هنر و امنیت نیز در خصوص کیفیت جشنواره میگوید: این نخستین مرتبه است که ارتباط امنیت با مضمونی متفاوت یعنی هنرهای تجسمی مورد توجه و بحث قرار گرفته است و همین نگاه است که جشنواره را جذاب می کند. وی مهمترین هدف جشنواره را نمود عینی هنر در جامعه میداند: مسلماً آنگونه که در مفهوم شعار جشنواره "شما امنیت را چگونه میینید؟" مستتر است، دیدگاه و نگاه هنرمندان بخشهای مختلف تجسمی، به مقوله امنیت نسبت به دیگر لایه های جامعه، متفاوت خواهد بود. لذا تجمیع این نظرات و دیدگاهها در قالب آثار هنری و نقد و بررسی این آثار در آینده، نتایج قابل تعمقی در بر خواهد داشت و امید است که اهداف این واقعه مهم و مؤثر، در سطح جامعه نمود خود را پیدا کند که بالطبع تأثیرات قابل توجه و مهمی در ارتقاء و بهینه سازی امنیت به معنای واقعی خواهد گذاشت.

هاشمی در پاسخ به این سوال که تداوم این جشنواره برای سالهای آتی چگونه ارزیابی می کنید گفت: علی رغم اینکه جشنواره هنر و امنیت برای نخستین بار برگزار میشود و بروز پارهای نواقص جزئی در آن کاملاً منطقی و متصور است، لیکن اهتمام برگزارکنندگان به این بوده است تا پایه و اساس استوار و کارشناسانهای برای آن مهیا نمایند تا انشاءاله در سالهای آتی برگزاری جشنوارهای نام آشنا و پر مخاطب در سطح ملی و چه بسا منطقه ای و بین المللی در مقوله هنر و امنیت داشته باشیم.
هاشمی همچنین در خصوصی معیارهای انتخاب دبیران جشنواره میگوید: "در این چارچوب استفاده از دبیران جوان، شناخته شده، فعال، حرفهای، خوش نام و با تجربه در هر بخش، از اهم شاخصهای مورد توجه بنده به عنوان مدیر هنری جشنواره بوده است."

آریا کسایی/ دبیر بخش پوستر
آریا کسایی
نیز به عنوان دبیر بخش پوستر، ارایه آثار در زمینه اجتماعی را نقطه پیوند نظم و امنیت اجتماعی و طراحی گرافیک میداند.

او معتقد است نهادها و سازمانهایی مثل پلیس و نیروی انتظامی، شهرداری و نهادهای مرتبط با امور محیط زیست بخشی از پیامها، خواسته ها و آموزشهای همگانی خود را به وسیله رسانه مهم و تأثیرگذار پوستر منتقل می کنند. وی ضمن اشاره به اینه در جامعه ما این ارتباط چندان تأثیرگذار عمل نکرده است،میگوید: "نهادها و سازمانها با طراحان حرفهای ارتباط ندارند و پوسترها به لحاظ عدم برخورداری از فرم و ایده مناسب، در این حوزه ها دارای کارکردهای مناسبی نیستند. اما با برگزاری جشنواره هنر و امنیت امیدواریم زمینه خوبی برای برقراری این ارتباط ایجاد شود تا از طریق آن بتوان از ظرفیت فوق العاده هنرهای تجسمی در جهت برقراری نظم و آسایش کمک گرفت."

گفتنی است دبیرخانه اولین جشنواره هنر و امنیت، مدتی است که کار خود را آغاز نموده و هنرمندان تا روز 31 شهریورماه جاری فرصت دارند آثار خود را در دبیرخانه ارسال نمایند. نمایشگاه آثار راه یافته به جشنواره طی روزهای 24 تا 30 مهرماه همزمان با هفته ناجا برپا خواهد شد.
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن