اشک‌ریزان



عنوان: اشک‌ریزان
طراح: مجید عباسی
سال تولد: 1344
سال طراحی: 1393
تکنیک: دیجیتال


درباره‌ی اثر:

پوستر، «اشک‌ریزان»، به‌مناسبت بیست‌وپنجمین سالگرد بمباران شیمیایی حلبچه توسط ارتش عراق طراحی شده است.
«لاکریموزا» کلمه‌ایست لاتین؛ به معنای «اشک‌ریزان».
آهنگسازان مختلف از این عنوان استفاده کرده‌اند؛ از جمله موتزارت در آخرین اثرش به نام «رکوییم». این قطعه یکی از تاثیرگذارترین و غم‌انگیزترین آثار موتزارت است که  آن را در آخرین لحظات زندگی و در بستر مرگ نوشت و توانست تنها هشت خط از آن را کامل کند و این قطعه ناتمام ماند. اندوه و غمی که در این قطعه وجود دارد یکی از نمونه‌های نادر در دنیای موسیقی است.

پنج سال پیش به مناسبت بیست‌وپنجمین سالگرد بمباران شیمیایی حلبچه توسط ارتش عراق در جریان جنگ با ایران، این پوستر را طراحی کردم. در این واقعه که امسال، سی سال از آن می‌گذرد و بزرگ­ترین نسل‌کُشی توسط سلاح شیمیایی شناخته شده است، بین ۳۲۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر کشته و صدها نفر زخمی‌ شدند که بیشتر آنان مردم غیرنظامی کُرد بودند. عواقب این حمله ­ی شیمیایی تا سال­ها بعد، باعث بیماری‌های گوناگون و نقص عضوهای مادرزادی شده است.
احمد ناطقی، لحظه‌ای‌ از این نسل‌کُشی را در عکس خود ثبت کرده است  که در آن،  پدری کودکش را در آغوش گرفته تا از او در برابر گازهای ناشی از انفجار شیمیایی محافظت کند. اندوهی که در این تصویر وجود دارد در تاریخ تصویری و مستند معاصر ایران بی‌سابقه است. این پوستر، اشک‌ریزانی دوباره برای حلبچه است پس از سی سال.

 

درباره‌ی طراح:

مجید عباسی دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی ارتباط تصویری از دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او تاکنون استاد مدعو دانشگاه‌های تهران، هنر، سوره و مدرسه‌ی ارتباط بصری ویژه بوده است. وی عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و اتحادیه بین‌المللی طراحی گرافیک (ای.جی.آی)، عضو مؤسس، سردبیر و مدیر هیئت تحریریه‌ی مجله‌ی طراحی گرافیک «نشان» است. عباسی بنیانگذار و مدیر دیزاین «استودیو دیزاین عباسی» در تهران و تورنتو است.

 

زمان انتشار: ۱۱:۱۲ ۱۳۹۷/۱/۱۹

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن