فعالیت‌های انجمن‌های صنفی روز به روز کم‌رنگ‌تر می‌شود


امسال بنا بود دوسالانه پوستر ایران برگزار شود، اما رویدادهایی که در چند ماه گذشته اتفاق افتاد، نشان از آن دارد که نباید در انتظار برپایی نمایشگاهی سراسری از آثار طراح گرافیک‌های کشور بود.
آخرین دوسالانه پوستر کشور، سال 83 از سوی انجمن طراحان گرافیک کشور و با همکاری مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همراه با نمایشگاه جنبی گرافیک سه‌ قاره برگزار شد. اما با تغییر و تحولاتی که در طول یک سال گذشته در مدیریت فرهنگی کشور پیش آمد، انجمن طراحان گرافیک آرام آرام از فهرست برپا کنندگان دوسالانه کنار گذاشته شد.
هرچند این اتفاق به شکل رسمی روی نداده است، اما عملکرد دفتر امور تجسمی وزارت ارشاد در طول یک‌سال گذشته به گونه‌‌ای بود که اعضای انجمن طراح گرافیک‌ها همگی از زمان و شیوه برپایی دوسالانه اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند و آن را منوط به جلسه‌ای می‌دانستند که از مدت‌ها قبل بنا بود با حضور مسوولان دولتی برگزار شود.
در نهایت نیز با گذشت زمان، طراح گرافیک‌های عضو هیأت‌مدیره انجمن، برپایی دوسالانه در زمان باقی مانده تا پایان سا‌ل‌جاری را غیرممکن دانستند و از امکان برپایی آن کاملاً ناامید شدند.

صادقی که در طول مدیریت چندماهه خود بر دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، عنوان دبیری یا داوری تمام رویدادهایی که برگزار شده را نیز برای خود محفوظ دانسته است

در چنین شرایطی حبیب‌ا... صادقی، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد از «یک اتفاق خوب برای گرافیک ایران» خبر می‌دهد. منظور صادقی از این خبر، اشاره به برپایی دوسالانه بین‌المللی پوستر جهان اسلام است، آن هم در شرایطی که دوسالانه‌های جهان اسلام که در رشته‌های نقاشی و گرافیک برگزار می‌شوند، هویتی مستقل از رویدادهای داخلی کشور دارند و شیوه انتخاب آثار و گستره‌ای که تحت پوشش قرار می‌دهند کاملاً متفاوت از دوسالانه‌های هنری کشور است.
دوسالانه‌هایی مانند نقاشی، گرافیک، پوستر و ... وقتی در داخل کشور برگزار می‌شوند، قصد دارند آخرین دستاوردهای هنرمندان ایرانی را به نمایش بگذارند. به همین دلیل وقتی دوسالانه‌ای با گستره جغرافیایی وسیع‌تر برگزار می‌شود نمی‌تواند همان رویکرد و کارکردها را دارا باشد.
صادقی که در طول مدیریت چندماهه خود بر دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، عنوان دبیری یا داوری تمام رویدادهایی که برگزار شده را نیز برای خود محفوظ دانسته است در خبر ارسالی از سوی موسسه فرهنگی هنری صبا، گفته: «دومین دوسالانه با تجربه موفقیت‌آمیز دوره اول، نویدبخش یک اتفاق خوب برای پوستر ایران خواهد بود و هنرمندان تجسمی در یک حوزه عظیم فرهنگی، تمدنی و جغرافیایی در این عرصه مشارکت، رقابت، نمایشگر و نماینده آخرین دستاوردها، پیشرفت‌ها و تحولات گرافیک و پوسترسازی در جهان اسلام خواهند بود.»
اشاره صادقی به نقش این دوسالانه در جهان اسلام و اهمیت و اعتبار آن کاملاً صحیح است، اما او جایی به بیراهه می‌رود که این دوسالانه را برای فضای گرافیک داخلی کشور دارای همان کارکرد و نتیجه می‌داند.
رویکرد جدید دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در کم کردن نقش بخش‌های غیردولتی و انجمن‌های صنفی هنرمندان، اتفاقی است که سال‌ها پیش هم روی داد و به همین دلیل چند سال گذشته صرف این شد که با کم کردن حجم کارهای دولت در بخش‌هایی که امکان واگذاری به بخش‌های غیردولتی وجود دارد، انجمن‌های هنری نقش بیشتری در رویدادهای مرتبط با خود پیدا کند. اما در این رویکرد تازه همه‌چیز سرجای اول خود باز می‌گردد و فعالیت‌های انجمن‌های صنفی هنرمندان روز به روز کم‌رنگ‌تر می‌شود.      

لینک به منبع 

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن