بدون داده‌ی جدید، خروجی جدید هم نخواهید داشت


ترجمه: ریحانه دقیقیان


۵ سوال از ۱۰۰ طراح بخش کوچکی از پروژه‌ی یک طراح به نام «یوگنی یرمکاو» است که مصاحبه‌های بسیارکوتاهی را با طراحان مختلف (که اغلب طراح‌گرافیک هستند) انجام می‌دهد.
هریک از این مصاحبه‌ها شامل پنج سؤال و جواب هستند. او از همه طراحان پنج سؤال یکسان پرسیده‌؛ سؤالات مهم، پاسخ‌های کوتاه.
اصل این پروژه بر این اساس بنا شده است: کلمات اضافی و بیهوده، هرچه کمتر، بهتر. هدف، انتقال اطلاعات مفید و تا حد ممکن خلاصه شده به خوانندگان است.
این مصاحبه‌ها به‌صورت اینترنتی و از طریق ایمیل انجام شده‌اند. این پروژه در ماه آوریل سال ۲۰۱۴ آغاز شد و اولین مصاحبه در ۱۳ ماه مه ۲۰۱۴ منتشر شد. مطالعه‌ی این مصاحبه‌ها می‌تواند مفید باشد.

 
                                                                             
مدز جیکوب پالسن (MadsJakob Poulsen) 
طراح دانمارکی ساکن نیویورک       
                                                                               


هنگامی که در این حرفه آغاز به کار کردید با چه مشکلاتی مواجه شدید؟
مشکل‌ترین بخش، پیدا کردن جای مناسب برای کار یا کارورزی است. لازم است در این شرایط چند سوال از خود بپرسید: آیا ترجیح می‌دهید یک طراح تازه‌کار در گوشه‌ای از یک جای معروف و بزرگ باشید؟ یا این‌که در یک جای کوچک‌تر به عنوان نیروی تازه‌نفس فعالیت کنید که همزمان مسئولیت بپذیرید و کسب تجربه کنید؟ کجا می توان روابط بهتری را تجربه نمود؟ پیدا کردن جای مناسب در شروع کار بسیار دشوار است؛ و لازمه‌ی آن، نه تنها داشتن یک آلبوم نمونه کار خوب بلکه داشتن تعامل اجتماعی مناسب نیز هست؛ و همین قدم‌های اول می‌توانند سرنوشت کاری شما را به‌عنوان یک طراح رقم بزنند.

یک طراح جوان باید چه کار کند تا هیچ‌کس او را استخدام نکند و به او سفارش کار ندهد؟

رزومه‌ی خلاقانه‌ای برای من ارسال کنید که بیش از این‌که برای مناسب بودن محتوای آن زمان گذاشته باشید، برای طراحی و چسب زدن تکه‌هایش وقت گذاشته‌اید. واقعاً پکر می‌شوم، وقتی مجبور شوم چنین رزومه‌ار را چند ثانیه پس از دریافت، دور بیاندازم.

آیا نکته‌ای هست که آرزو می‌کردید ای‌کاش از ابتدای فعالیت خود در این حرفه می‌دانستید؟

بله: چگونه درمورد یک طراحی صحبت کردن و ارائه‌ی یک ایده‌ی خلاقانه و هم‌زمان حل مشکلاتی که برای سفارش‌دهنده حائز اهمیت هستند. در مورد راه‌کارهای حل مساله با سفارش‌دهنده به توافق برسید تا در ادامه‌ی طراحی، آزادی لازم را داشته باشید. در مورد جزئیات درخشش رنگی و سبک و سنگینی حروف با مشتری بحث نکنید. اهمیت کار را زیر سوال نبرید و ارزش و قیمت آن‌را حفظ نمایید.



آیا قوانین و قواعد خاصی را برای بالا بردن کیفیت کار در حرفه خود دنبال می‌کنید؟

فعالیت‌های خارج از کار داشته باشید، شب‌ها و آخر هفته‌ها بیرون بروید، غذاهای غیر معمول بخورید، به رقص نورها خیره شوید، به سینما بروید، مغازه‌های عجیب و غریب پیدا کنید و به طبیعت بروید. تمام شب پای طراحی ننشینید، در این صورت تمام عمرتان کاری جز طراحی انجام نداده‌اید. اگر داده‌ی جدیدی به شما وارد نشود خروجی جدیدی هم نخواهید داشت.

آیا کتاب مناسبی برای طراحان جوان سراغ دارید که به آن‌ها معرفی کنید؟

من در گذشته مرتب کتاب‌های طراحی می‌خریدم، آن‌ها را روی تپه‌ی کتاب‌های طراحی قبلی می‌ریختم و هرگز مطالعه‌شان نمی‌کردم. بنابراین از خرید کتاب‌های طراحی دست کشیدم و کتاب کیمیاگر پائولو کوئیلو را مطالعه کردم و بسیار لذت بردم. تمام آثار دیوید سدارس طنزهای قوی دارند. البته یکی از بهترین معادن ایده برای من پوسترهای خیابانی در مورد کنسرت‌ها، رویدادها، بندهای موسیقی، طراح مد و... است که رنگ، نحوه‌ی استفاده از فونت‌ها و تصاویر در آن‌ها غوغا می‌کنند.
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن