یافتن تعادل ایده‌آل بین رئیس بودن و کارمند بودن


ترجمه: ریحانه دقیقیان


۵ سوال از ۱۰۰ طراح بخش کوچکی از پروژه‌ی یک طراح به نام «یوگنی یرمکاو» است که مصاحبه‌های بسیارکوتاهی را با طراحان مختلف (که اغلب طراح‌گرافیک هستند) انجام می‌دهد.
هریک از این مصاحبه‌ها شامل پنج سؤال و جواب هستند. او از همه طراحان پنج سؤال یکسان پرسیده‌؛ سؤالات مهم، پاسخ‌های کوتاه.
اصل این پروژه بر این اساس بنا شده است: کلمات اضافی و بیهوده، هرچه کمتر، بهتر. هدف، انتقال اطلاعات مفید و تا حد ممکن خلاصه شده به خوانندگان است.
این مصاحبه‌ها به‌صورت اینترنتی و از طریق ایمیل انجام شده‌اند. این پروژه در ماه آوریل سال ۲۰۱۴ آغاز شد و اولین مصاحبه در ۱۳ ماه مه ۲۰۱۴ منتشر شد. مطالعه‌ی این مصاحبه‌ها می‌تواند مفید باشد.



                                                                             
جوردن متکالف (Jordan Metcalf) 
طراح و تصویرگر ساکن جنوب آفریقا       
                                                                                


هنگامی که در این حرفه آغاز به کار کردید با چه مشکلاتی مواجه شدید؟
از نظر من چیزی به‌عنوان مشکل وجود ندارد و آن‌چه ما مشکل می‌خوانیم شرایطی است که در آن انتظار داریم مسائل راحت‌تر، بهتر یا موفقیت‌آمیزتر باشند. فکر می‌کنم در این حرفه توقعی هست که موفقیت آسان و سریع به دست بیاید چون امروزه اینترنت از آثار فوق‌العاده‌ی طراحان معروف و مطرح اشباع شده است. در حالی که این طرز تفکر در واقع نادیده گرفتن انرژی، زمان، تلاش و تجربه‌ی بسیار برای رسیدن به موفقیت مورد نظر است. به عقیده‌ی من مشکلات در حقیقت واقعیت‌هایی هستند که زحمت بیشتری می‌طلبند. 

یک طراح جوان باید چه کار کند تا هیچ‌کس او را استخدام نکند و به او سفارش کار ندهد؟
فکر می‌کنم پاسخ این سوال بسیار واضح است؛ متکبر و تنبل باشید و به حرف هیچ کس گوش ندهید.

آیا نکته‌ای هست که آرزو می‌کردید ای‌کاش از ابتدای فعالیت خود در این حرفه می‌دانستید؟

بله؛ ارزش تمرکز، هوشمندی، ارتباط با دیگران و رشدی که خود فرد آن‌را به دست می‌آورد. دلم برای زمانی که شبکه‌های اجتماعی تازه راه‌اندازی شده بود و مردم به خوبی از آن استفاده می‌کردند، تنگ شده است. من در زمینه‌ی شبکه‌های اجتماعی اطلاعات خاصی ندارم اما می‌توانم ببینم چطور ارزش ملاقات‌های حضوری و درگیر شدن جمعی با کار از بین رفته است و تنها چیزی که دیده می ‌شود آخرین اتود/اثر است. شخصاً نسبت به همه گیر بودن اینترنت بدبین و محتاط هستم، ولی این حقیقت را که اینترنت امروزه جزء جداناپذیر موفقیت محسوب می‌شود، نمی‌توان انکار کرد. مثل این است که نمایشی اجرا شود بدون این‌که تماشاگری داشته باشد؛ اگر اثر خوبی خلق کنی و کسی آن‌را نبیند، آیا این اثر راه به جایی خواهد برد؟



آیا قوانین و قواعد خاصی برای بالا بردن کیفیت کار در حرفه خود دنبال می‌کنید؟
خیلی راحت و زیاد «نه» می‌گویم. من فردی نیستم که صد پروژه را هم‌زمان قبول کنم و تا ساعت ۳ صبح بیدار بمانم و کار کنم که آن‌ها را به سرانجام برسانم. همچنین تلاش می‌کنم روزهای تعطیل و ساعات غیر کاری زیاد کار نکنم، در عوض صبح‌ها زود بیدار می‌شوم که به استودیو بروم و یک روز کاری را به صورت مفید استفاده می‌کنم. با این‌که برای خودم کار می‌کنم ولی مثل یک شغل با آن رفتار می‌کنم، شغلی که از آن لذت می‌برم، ولی با این حال شغل است. برای خود کار کردن، یعنی یافتن یک تعادل ایده‌آل بین رئیس بودن و کارمند بودن. 

آیا کتاب مناسبی برای طراحان جوان سراغ دارید که به آن‌ها معرفی کنید؟
کتاب‌هایی که پر از طراحی‌های دیگران نباشند؛ نه این‌که این‌گونه کتاب‌ها جایگاه و ارزشی نداشته باشند، ولی به نظر من مطالعه -تقریباً هر نوعی از- ادبیات این امکان را به شما می‌دهد که بدانید چه احساسی نسبت به دنیای اطراف خود دارید. فکر می‌کنم مطالعه‌ی کتاب‌های مختلف حس همزاد پنداری و قدرت نقد را تقویت می‌کند که خود باعث خلق آثاری خالصانه و تاثیرگذار می‌شود.



زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن