زمان کم و میزان مناسبی از آدرنالین، برای یک طراحی فوق‌العاده



ترجمه: ریحانه دقیقیان


۵ سوال از ۱۰۰ طراح بخش کوچکی از پروژه‌ی یک طراح به نام «یوگنی یرمکاو» است که مصاحبه‌های بسیارکوتاهی را با طراحان مختلف (که اغلب طراح‌گرافیک هستند) انجام می‌دهد.
هریک از این مصاحبه‌ها شامل پنج سؤال و جواب هستند. او از همه طراحان پنج سؤال یکسان پرسیده‌؛ سؤالات مهم، پاسخ‌های کوتاه.
اصل این پروژه بر این اساس بنا شده است: کلمات اضافی و بیهوده، هرچه کمتر، بهتر. هدف، انتقال اطلاعات مفید و تا حد ممکن خلاصه شده به خوانندگان است.
این مصاحبه‌ها به‌صورت اینترنتی و از طریق ایمیل انجام شده‌اند. این پروژه در ماه آوریل سال ۲۰۱۴ آغاز شد و اولین مصاحبه در ۱۳ ماه مه ۲۰۱۴ منتشر شد. مطالعه‌ی این مصاحبه‌ها می‌تواند مفید باشد.

 
                                                                             
ماتیو بولونیا (Matteo Bolognar) 
طراح‌گرافیک ایتالیایی       
                                                                                  

هنگامی که در این حرفه آغاز به کار کردید با چه مشکلاتی مواجه شدید؟
من در ابتدای کار بسیار خوش شانس بودم. زمانی که نوزده ساله بودم، برای چند مجله در وطن خودم -میلان در ایتالیا- شروع به تصویرسازی کردم. آن زمان هنوز با مادرم زندگی می‌کردم که به معنی عدم نیاز به پرداخت اجاره‌ی استودیو، مخارج کلی زندگی و البته غذاهای خوشمزه‌ی ایتالیایی بود.
همیشه بر این باور بودم که هر چه بر سر راه یک نفر قرار می‌گیرد به بهتر شدن او کمک می‌کند، بنابراین به یاد ندارم چیزی مانع پیشرفت من در ابتدای حرفه‌ام شده باشد. در ضمن ایتالیایی‌ها استانداردهای کمی برای طراحی قائل هستند و همین کار را برای من آسان‌تر می‌کرد. حقیقت این است که کارم مزخرف بود، ولی برای افرادی که برایشان کار می‌کردم مهم نبود، چون کار خودشان هم مزخرف بود و توقعات بسیار کمی از من داشتند.

یک طراح جوان باید چه کار کند تا هیچ کس او را استخدام نکرده و به او سفارش کار ندهد؟
می‌خواستم بگویم اگر می خواهید شانس به دست آوردن یک شغل را از دست بدهید... دیگر حمام نکنید ولی بعد با به یاد آوردن این که استیو جابز در ابتدای کار خود به خاطر بوی عرقش معروف بود و سرمایه گذارانش را در حالی ملاقات می‌کرد که پابرهنه بود، تئوری خود را رد کردم.
با توجه به این که قبل از این‌که یک طراح جوان به مصاحبه برود تعامل فردی اندکی میان او و مصاحبه‌کننده صورت می‌گیرد، می‌توانیم از نظافت شخصی بگذریم و به سراغ چیزی برویم که بسیار با اهمیت است: آلبوم نمونه کارها.



نمی‌توانم از جانب شرکت‌های دیگر صحبت کنم ولی اگر می‌خواهید توسط من استخدام نشوید کارهای زیر را انجام دهید:
- آلبوم نمونه کارهایی که برای من ارسال می‌کنید جلد بسیار ضخیمی داشته باشد، باز کردن آن پیچیده باشد و برای درست کردن آن زمان و هزینه‌ی بسیاری صرف کرده باشید.
- آلبوم نمونه کارهایتان را به‌صورت دیجیتالی و در قالب پی.دی.اف برایم بفرستید که صدها مگابایت جا می‌گیرد.
- پی.دی.اف را زیپ کنید و برایم بفرستید. (پی.دی.اف خودش فشرده شده هست).
- برایم یک پی.دی.اف سنگین بفرستید و لینک کارهایتان را در آن بگذارید. (من از شما نخواستم برایم نمونه کار بفرستید، آن وقت شما می‌خواهید از زمان خودم برای نگاه کردن به کارهای شما استفاده کنم؟!)
- رزومه‌ای ضعیف برایم بفرستید. (اگر می‌خواهید شانس بیشتری برای استخدام شدن در شرکت من داشته باشید، رزومه‌ی خود را در انتهای فایل پی.دی.اف قرار دهید، زیرا در این صورت اگر از رزومه‌ی شما خوشم نیامد حداقل موفق شده‌اید کارهایتان را به من نشان دهید.)
- وب‌سایتی داشته باشید که وقتی وارد آن می‌شوم چیزهای مختلف زیادی روی تصویر برای کلیک کردن وجود داشته باشد و ندانم کجا باید بروم. (آلبوم کاری ایده‌آل در قالب وب‌سایت شامل یک اسلاید شو با دکمه‌های ساده‌ی بعدی و قبلی است. می‌دانم، می‌دانم، من تنبل هستم).
- نامه درخواست خود را در پی.دی.اف جداگانه برایم بفرستید. (اگر واقعاً می‌خواهید استخدام شوید نامه‌ی خود را در متن اصلی ایمیل بگذارید و درآن از جملاتی استفاده کنید که نشان از آگاهی و درک کامل شما از آن‌چه در این شرکت انجام می‌دهیم، باشد).
- اگر در وب‌سایت شرکت من نوشته شده است «آثار خود را به آدرسjobs@mucca.com ارسال نمایید» شما آثارتان را به یکی دیگر از ایمیل‌های شرکت که در وب‌سایت نوشته شده، ارسال کنید.

آیا نکته‌ای هست که آرزو می‌کردید ای‌کاش از ابتدای فعالیت خود در این حرفه می‌دانستید؟
آرزو می‌کردم ای‌کاش به‌جای این‌که طراحی فونت را خودم بیاموزم، آن‌را زیر نظر یک طراح فونت واقعی می‌آموختم. و ای‌کاش درک و اطلاعاتم در مورد کسب و کار بیشتر بود.

آیا قوانین و قواعد خاصی را برای بالا بردن کیفیت کار در حرفه خود دنبال می‌کنید؟

اگر زمان به اندازه‌ی کافی نداشته باشم هرگز گلایه نمی‌کنم. معمولاً زمان کم و میزان مناسبی از آدرنالین، طراحی فوق‌العاده خوبی را سبب می‌شود.

آیا کتاب مناسبی برای طراحان جوان سراغ دارید که به آن‌ها معرفی کنید؟
فکر می‌کنم کتاب‌های زیر اکنون کمی قدیمی شده باشند، من سال‌هاست که دیگر در زمینه ی طراحی مطالعه نمی‌کنم؛ ولی فکر می‌کنم خواندن آن‌ها هنوز هم می‌تواند مفید باشد:
«دست از دزدی بردار و آموزش تایپ را آغاز کن» اثر اریک اسپیکرمن و ای.ام جینجر، «المان‌های تایپوگرافی» اثر رابرت برینگهرست، «فکر کردن با تایپ: راهنمای ضروری برای طراحان، نویسندگان، ویراستارها و دانش‌آموزان» اثر الن لاپتون، «چگونه بدون از دست دادن روح خود، طراح‌گرافیک شویم» اثر آدریان شائونسی.

لینک منبع
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن