تمایل به یادگیری کلید اصلی است


ترجمه: ریحانه دقیقیان


۵ سوال از ۱۰۰ طراح بخش کوچکی از پروژه‌ی یک طراح به نام «یوگنی یرمکاو» است که مصاحبه‌های بسیارکوتاهی را با طراحان مختلف (که اغلب طراح‌گرافیک هستند) انجام می‌دهد.
هریک از این مصاحبه‌ها شامل پنج سؤال و جواب هستند. او از همه طراحان پنج سؤال یکسان پرسیده‌؛ سؤالات مهم، پاسخ‌های کوتاه.
اصل این پروژه بر این اساس بنا شده است: کلمات اضافی و بیهوده، هرچه کمتر، بهتر. هدف، انتقال اطلاعات مفید و تا حد ممکن خلاصه شده به خوانندگان است.
این مصاحبه‌ها به‌صورت اینترنتی و از طریق ایمیل انجام شده‌اند. این پروژه در ماه آوریل سال ۲۰۱۴ آغاز شد و اولین مصاحبه در ۱۳ ماه مه ۲۰۱۴ منتشر شد. مطالعه‌ی این مصاحبه‌ها می‌تواند مفید باشد.



                                                                             
آبریانا رُز ( Breanna Rose)    
طراح‌گرافیک آمریکایی                       
                                                                                   

هنگامی که در این حرفه آغاز به کار کردید با چه مشکلاتی مواجه شدید؟
در آغاز کار خیلی با خودم دعوا می‌کردم. همیشه دوست داشتم رئیس خودم باشم و هرگز خودم را در چهار چوب قوانین سنتی طراحی تصور نمی‌کردم، با این وجود علی‌رغم میل باطنی ناچار به قبول همین نوع کارها شدم. پس از مشغول شدن به چند شغل این‌چنینی متوجه شدم قلبم با این کارها همراه نیست و تصمیم گرفتم به صدای درونم گوش کرده و آن مشاغل را ترک کنم. مسأله این است که هیچ قانون خاص و مشخصی وجود ندارد. هر کسی می‌تواند مسیر خود را کامل و مطابق آن‌چه که می‌خواهد بسازد فقط کافی است قدم بزرگ را بردارید.

یک طراح جوان باید چه کار کند تا هیچ‌کس او را استخدام نکرده و به او سفارش کار ندهد؟
داشتن اعتماد به نفس چیز خوبی است، اما طراحان جوان باید بدانند راه زیادی پیش رو دارند و خیلی چیزها هست که باید بیاموزند. اگر طوری رفتار کنند که گویی بهترین بهترین‌ها هستند، مصاحبه‌کننده گان به آن‌ها خواهند خندید و سراغ طراح بعدی خواهند رفت. تمایل به یادگیری کلید اصلی است.



آیا نکته‌ای هست که آرزو می‌کردید ای‌کاش از ابتدای فعالیت خود در این حرفه می‌دانستید؟
ای‌کاش می‌دانستم چگونه از انتقادهای سازنده بهترین بهره را ببرم. زمانی که تازه شروع به طراحی کرده بودم اجازه می‌دادم کوچک‌ترین نظر منفی در مورد کارم، تمام هفته‌ام را خراب کند، که مسلماً این روش سالمی برای زندگی کردن نبود. به‌مرور زمان آموختم تعامل آزاد میان طراح و سفارش‌دهنده و تمایل به حل مسأله - به‌جای تمایل به جبهه گیری- بازخورد بهتری را از جانب مشتری سبب می‌شود. هنوز هم دارم روی این نکته کار می‌کنم اما دیگر مثل سابق وقتی اوضاع طبق برنامه پیش نمی‌رود دچار افسردگی نمی‌شوم.

آیا قوانین و قواعد خاصی را برای بالا بردن کیفیت کار در حرفه خود دنبال می‌کنید؟

من یک برنامه مشخص روزانه برای خودم تعیین کرده‌ام و تا حد امکان به آن عمل می‌کنم. به‌عنوان طراحی که به‌صورت مستقل کار می‌کند روزهایم با یکدیگر متفاوت هستند. بعضی روزها سرم خیلی شلوغ است و بعضی روزها وقت آزاد بیشتری دارم. ولی در هر صورت به برنامه‌ی روزانه‌ام وفادار می‌مانم، چون در این صورت استرس و اضطراب کار به حداقل می‌رسد ضمن این‌که می‌توانم هر روز حدود ساعت پنج دفتر را تعطیل کرده و از بعد از ظهرها لذت ببرم.

آیا کتاب مناسبی برای طراحان جوان سراغ دارید که به آن‌ها معرفی کنید؟
برای طراحانی که به‌صورت مستقل کار می‌کنند «کتابچه‌ی راهنمای طراحان‌گرافیک» کتابی عالی در مورد قیمت‌گذاری، اخلاق در کار و خیلی چیزهای دیگر است! از کتاب «کاتالوگ تایپ» نیز برای مواقعی که نیاز شدیدی به ایده دارم استفاده می‌کنم.


زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن