درمورد اتفاقات غیر گرافیکی کنجکاو باشید


ترجمه: ریحانه دقیقیان

۵ سوال از ۱۰۰ طراح بخش کوچکی از پروژه‌ی یک طراح به نام «یوگنی یرمکاو» است که مصاحبه‌های بسیارکوتاهی را با طراحان مختلف (که اغلب طراح‌گرافیک هستند) انجام می‌دهد.
هریک از این مصاحبه‌ها شامل پنج سؤال و جواب هستند. او از همه طراحان پنج سؤال یکسان پرسیده‌؛ سؤالات مهم، پاسخ‌های کوتاه.
اصل این پروژه بر این اساس بنا شده است: کلمات اضافی و بیهوده، هرچه کمتر، بهتر. هدف، انتقال اطلاعات مفید و تا حد ممکن خلاصه شده به خوانندگان است.
این مصاحبه‌ها به‌صورت اینترنتی و از طریق ایمیل انجام شده‌اند. این پروژه در ماه آوریل سال ۲۰۱۴ آغاز شد و اولین مصاحبه در ۱۳ ماه مه ۲۰۱۴ منتشر شد. مطالعه‌ی این مصاحبه‌ها می‌تواند مفید باشد.



                                                                             
فرانچسکو فرانکی (Francesco Franchi)     
طراح گرافیک ایتالیایی                          
                                                                                     

هنگامی که در این حرفه آغاز به کار کردید با چه مشکلاتی مواجه شدید؟
هر پروژه‌ای دو بخش دارد: اول هدف - که به مشتری مربوط می‌شود- و دوم تکنیک اجرا. در همه‌ی پروژه‌ها کار کردن روی تکنیک‌ها و تعامل با مشتری بر عهده‌ی طراح است. این دو نکته و چگونگی تصمیم‌گیری در مورد آن‌ها، تعیین‌کننده نتیجه‌ی نهایی پروژه هستند. مهم است که مسیر کار و تکنیک، مشتری و طراح، همگی اهداف، عمکرد و زمان مشترک داشته باشند و مدام صحت مسیر پروژه و قوت آن را بررسی کنند. این تلاش مستمر را که برای هدف و تکنیک اجرایی صورت می‌گیرد، باید از دید هراکلیتوس دید که تلاش را این‌گونه تعریف می‌کند: مبارزه، پدر و پادشاه همه چیز است. چیزهای مختلفی هارمونی و هماهنگی را موجب می‌شوند و همه چیز به‌وسیله‌ی کنتراست دیده می‌شود. این تضاد، تعادلی را که سبب ماندگاری هر چیزی می‌شود، پدید می‌آورد. این که هدف و تکنیک همیشه با هم در تضاد هستند، لزوماً صحیح نیست. مهم است که مجموعه‌ای از عناصر متعادل‌کننده را بیابیم - به‌جای یک عنصر متعادل‌کننده - تا این دو قسمت را که ملزومات متفاوتی دارند با یکدیگر هماهنگ کنیم.

یک طراح جوان باید چه کار کند تا هیچ‌کس او را استخدام نکرده و به او سفارش کار ندهد؟
علاقه و توجهی به آن‌چه که در اطرافتان روی می‌دهد نشان ندهید و در مورد اتفاقاتی که در زمینه‌های دیگر -غیر از طراحی‌گرافیک- رخ می‌دهد کنجکاو نباشید.
من فکر می‌کنم بهترین طراحان کسانی هستند که بتوانند به مشاهده‌ی دنیای واقعی بپردازند و مفاهیم آن‌را در قالب حرفه‌ی خود به کار گیرند.
افکار خود را به صورت خلاصه و واضح بیان نکرده و در گفت‌وگوها از آن‌ها دفاع نکنند.
همیشه پروژه‌ها را با یک تصویر ذهنی قبلی شروع کنند و به حرف‌های سفارش دهنده و آن‌چه که او می‌خواهد با دقت گوش بدهند. 
ارتباط کلامی اهمیت بسیاری در درک بهتر طراح از سفارش دارد، اما زمانی که ارتباط دوطرفه می‌شود، چگونه گوش دادن اهمیت بیشتری می‌یابد. سفارش‌دهندگان هر کدام دیدگاه مخصوص به خود را دارند که باید آن‌را در کار در نظر گرفت و به آن احترام گذاشت.



آیا نکته‌ای هست که آرزو می‌کردید ای‌کاش از ابتدای فعالیت خود در این حرفه می‌دانستید؟
روانشناسی و چگونگی تنظیم یک برنامه ی تجاری.

آیا قوانین و قواعد خاصی را برای بالا بردن کیفیت کار در حرفه خود دنبال می‌کنید؟
افراد مناسب را برای کار کردن انتخاب می‌کنم -شامل سفارش‌دهنده و همکاران-. توانایی طراحی از ترکیب مهارت‌ها، اطلاعات، درک و قوه ی تخیل تشکیل شده و با اضافه شدن تجربه قدرت بیشتری می‌یابد. یک پروژه‌ی موفق معمولاً حاصل مصالحه و موازنه میان دیدگاه است، که با مذاکره‌ای صلح‌آمیز در مورد راه‌کارهای اجرایی طراح و خواسته‌های سفارش‌دهنده به‌وجود می‌آید. به‌وسیله ایجاد تعادل میان اهداف و تکنیک‌های در نظر گرفته شده می‌توان به پروژه‌ی منحصر به‌فرد دست یافت. اگر هدف کار تغییر کند ولی برنامه به شکل سابق باقی بماند، موفقیتی در کار نخواهد بود.

کتاب مناسبی برای طراحان جوان سراغ دارید که به آن‌ها معرفی کنید؟
"طراحی به عنوان یک هنر" اثر برونو موناری.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن