سخت کار می‌کردم



ترجمه: ریحانه دقیقیان

۵ سوال از ۱۰۰ طراح بخش کوچکی از پروژه‌ی یک طراح به نام «یوگنی یرمکاو(۱)» است که مصاحبه‌های بسیارکوتاهی را با طراحان مختلف (که اغلب طراح گرافیک هستند) انجام می‌دهد.
هریک از این مصاحبه‌ها شامل پنج سؤال و جواب هستند. وی از همه طراحان پنج سؤال یکسان پرسیده‌؛ سؤالات مهم، پاسخ‌های کوتاه.
اصل این پروژه بر این اساس بنا شده است: کلمات اضافی و بیهوده، هرچه کمتر، بهتر. هدف، انتقال اطلاعات مفید و تا حد ممکن خلاصه شده به خوانندگان است.
این مصاحبه‌ها به صورت اینترنتی و از طریق ایمیل انجام شده‌اند. این پروژه در ماه آوریل سال ۲۰۱۴ آغاز شد و اولین مصاحبه در ۱۳ ماه مه ۲۰۱۴ منتشر شد. مطالعه‌ی این مصاحبه‌ها می‌تواند مفید باشد.


                                                                             
وید جفری (Wade Jeffree)     
طراح استرالیایی                            
                                                                                       

    


هنگامی که در این حرفه آغاز به‌کار کردید با چه مشکلاتی مواجه شدید؟
مشکل خاصی نداشتم. من به تمام سختی‌ها و مقاومت‌هایم نگاه مثبتی داشتم، و همین باعث یادگیری و پیشرفتم شد. هر روز سخت کار می‌کردم به همین خاطر توانستم بلافاصله بعد از دانشگاه مشغول به‌کار شوم. خوشبختانه توانستم در دانشگاه دوره‌های کارورزی را بگذرانم و از سایر طراحان و کارگردانان سوالات بسیاری در مورد مسائلی که در کتاب‌ها نوشته نشده بود بپرسم مثل چطور یک کار تجاری را شروع کنیم، چطور با مشتری تعامل کنیم (حضوری و تلفنی)، چطور پاسخ مناسبی به ایمیل‌ها بدهم و (از همه مهم‌تر) چطور به خواسته‌های مشتری گوش بدهم.

یک طراح جوان باید چه‌کار کند تا هیچ‌کس او را استخدام نکرده و به او سفارش کار ندهد؟

پر مدعا، متظاهر و عصبی باشید. شنونده‌ی حرف‌های آن‌ها نبوده و مثل یک عوضی رفتار کنید. تفاوت بسیاری بین اعتماد‌به‌نفس داشتن و خود‌بزرگ‌بین بودن هست. اگر توان کار کردن با دیگران را ندارید، در یک دفتر تبلیغاتی هم نمی‌توانید کار کنید.

آیا نکته‌ای هست که آرزو می‌کردید ای‌کاش از ابتدای فعالیت خود در این حرفه می‌دانستید؟

نکته‌ی خاصی به نظرم نمی‌رسد. من می‌دانستم که جوان هستم و نیازمند یاد‌گیری بسیار. به صورت مداوم از سایر طراحان سوال می‌پرسیدم تا آن چه که لازم بود را بفهمم، تا افکار، تکنیک و مهارتم را شکل بدهم. هنوز هم آن «چیزهای بسیار» را یاد نگرفته‌ام و به همین خاطر است که با افرادی که بیشتر از من می‌دانند کار میکنم.

آیا قوانین و قواعد خاصی را برای بالا‌بردن کیفیت کار در حرفه خود دنبال می‌کنید؟
زمان خود را مدیریت کنید. بدانید چه کاری را و تا کی باید انجام و تحویل دهید. داشتن لیست و دانستن محدودیت زمان تحویل پروژه‌ها باعث می‌شود تا بتوانم از پس این حجم کاری بر بیایم.
اصوات حاکم بر فضای کاری نیز مهم هستند. من به موسیقی‌هایی گوش می‌دهم که تکرار زیادی در آن‌ها هست مثل بلک متال و.... از سوی دیگر دوست دارم به صحبت‌ها و مصاحبه‌ها نیز گوش دهم (چه اشکالی دارد هنگام کار‌کردن هم چیزهایی یاد بگیریم؟).

آیا کتاب مناسبی برای طراحان جوان سراغ دارید که به آن‌ها معرفی کنید؟
کتاب‌های مرتبط با طراحی. کتاب‌هایی در زمینه‌ی فکر و و دیدگاه به طراحی: «مهم نیست چقدر خوب هستید، مهم این است که می‌خواهید چقدر خوب باشید» اثر پل آردن، «شش کلاه تفکر» اثر ادوراد دو بونو، «این یعنی این، آن یعنی آن» اثر شان هال.
من و نامزدم لتا سابرایسکی [هنرمند مصاحبه ی شماره 9] در حال جمع‌آوری مجموعه کتاب‌های هنر هستیم. دوست دارم در مورد هنرمندان دیگر بخوانم چرا که با دیدگاه بصری دیگران آشنا شده و اطلاعات جالب توجه و ارزشمند بسیاری به دست می‌آورم. دو کتاب هنری مورد علاقه‌ی من عبارتند از: «تا آن جا چشم می‌بیند» اثر لارنس واینر، «زیبایی خالص» اثر جان بلدساری.




زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن