ابتدا کار کردن در دفاتر تبلیغاتی را تجربه کنید


ترجمه: ریحانه دقیقیان

۵ سوال از ۱۰۰ طراح بخش کوچکی از پروژه‌ی یک طراح به نام «یوگنی یرمکاو(۱)» است که مصاحبه‌های بسیارکوتاهی را با طراحان مختلف (که اغلب طراح گرافیک هستند) انجام می‌دهد.
هریک از این مصاحبه‌ها شامل پنج سؤال و جواب هستند. وی از همه طراحان پنج سؤال یکسان پرسیده‌؛ سؤالات مهم، پاسخ‌های کوتاه.
اصل این پروژه بر این اساس بنا شده است: کلمات اضافی و بیهوده، هرچه کمتر، بهتر. هدف، انتقال اطلاعات مفید و تا حد ممکن خلاصه شده به خوانندگان است.
این مصاحبه‌ها به صورت اینترنتی و از طریق ایمیل انجام شده‌اند. این پروژه در ماه آوریل سال ۲۰۱۴ آغاز شد و اولین مصاحبه در ۱۳ ماه مه ۲۰۱۴ منتشر شد. مطالعه‌ی این مصاحبه‌ها می‌تواند مفید باشد.


                                                                             
روآن آدامز (Roanne Adams)     
طراح گرافیک امریکایی                            
                                                                                       



هنگامی که در این حرفه آغاز به‌کار کردید با چه مشکلاتی مواجه شدید؟
در آغاز حرفه‌ام احساس می‌کردم خیلی چیزها هست که باید یاد بگیرم و همزمان می‌دانستم چه باید بکنم. درست مثل ایستادن در پایین کوه بود؛ قله را می‌دیدم ولی باید بین راه‌های مختلفی که برای رسیدن به آن وجود داشت انتخاب می‌کردم. می‌دانستم که می خواهم وارد طراحی گرافیک و کارگردانی طراحی لباس بشوم، اما مطمئن نبودم مسیر برندسازی مسیر مناسبی است یا نه. گاهی  فکر می‌کردم باید به عنوان دستیار طراح و یا در یک دفتر تبلیغاتی مشغول به‌کار شوم، اما هر چه بررسی می‌کردم بیشتر به این نتیجه می‌رسیدم که کار‌کردن در زمینه‌ی  برندسازی مناسب‌تر از سایر گزینه‌هاست. کار کردن در برند‌سازی موجب شد تا وسعت دید و اعتماد به نفس بیشتری در انجام کار حرفه‌ای خود در آینده داشته باشم.  

یک طراح جوان باید چه‌کار کند تا هیچ‌کس او را استخدام نکرده و به او سفارش کار ندهد؟
فکر می‌کنم طراحان جوان باید تمام تلاش خود را برای استخدام‌شدن به کار گیرند. طراحان بسیاری را دیده‌ام که بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی، به صورت مستقل شروع به‌کار می‌کنند، که به نظر من (در اکثر مواقع) انتخاب درستی نیست. اگر من جای آن‌ها بودم ابتدا کار کردن در دفاتر تبلیغاتی را تجربه می‌کردم. یادگرفتن سیستم یک دفتر تبلیغاتی، از طراحی و مدیریت سفارش‌دهندگان و وظایف افراد گرفته تا عملکردهای حرفه‌ای و تجاری، برایم اهمیت بسیار داشت. در این صورت به این همه اطلاعات به راحتی می‌توانید جایی استخدام نشوید و خودتان را برای خودتان استخدام کنید.

آیا نکته‌ای هست که آرزو می‌کردید ای‌کاش از ابتدای فعالیت خود در این حرفه می‌دانستید؟
بله، آرزو می‌کنم ای کاش کدنویسی وبسایت را بلد بودم! شوخی کردم، از نداستن چیزها در گذشته پشیمان نیستم. ندانستن بهترین راه یادگیری است. فقط آرزو می‌کنم ای‌کاش از افرادی حرفه‌ای که با آن‌ها در ارتباط بودم بیشتر سوال می‌پرسیدم.



آیا قوانین و قواعد خاصی را برای بالا‌بردن کیفیت کار در حرفه خود دنبال می‌کنید؟
استودیوی ما در این مورد روند مناسبی را پیش‌رو گرفته است. ما لیست موقعیت سفارش‌ها، لیست کارهای داخلی و انواع چک لیست‌ها را تهیه کرده‌ایم تا از کیفیت بالای پروژه‌های خود اطمینان حاصل کنیم. لزوماً عین برنامه‌ی تعیین‌شده را کور‌کورانه دنبال نمی‌کنیم، بلکه روندی متناسب با شرایط پروژه را انتخاب کرده و کار را با آن پیش می‌بریم. مهم این است که نظم و ساختار مشخصی داشته باشیم. بدون داشتن هدف و برنامه در حین انجام یک پروژه، احتما این که کنترل آن را از دست بدهیم بسیار زیاد خواهد بود. خلاقیت، به خصوص در تبلیغات، نیازمند داشتن نظم است.

آیا کتاب مناسبی برای طراحان جوان سراغ دارید که به آن‌ها معرفی کنید؟
من به عنوان یک طراح جوان عاشق مطالعه‌ی کتب هنری و عکاسی بودم. اگر به طراحی لباس و کارگردانی هنری علاقه‌مند هستید کتاب «طراحی گرافیک» برای طراحی لباس اثر «جی حس» و «سیمون پزدورک» و «فشن و گرافیک» اثر «تامسین بلانچارد» را پیشنهاد می‌کنم.




۱- Yevgeny Yermakov




زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن