نق بزنید و مردم را اذیت کنید


ترجمه: ریحانه دقیقیان

۵ سوال از ۱۰۰ طراح بخش کوچکی از پروژه‌ی یک طراح به نام «یوگنی یرمکاو(۱)» است که مصاحبه‌های بسیارکوتاهی را با طراحان مختلف (که اغلب طراح گرافیک هستند) انجام می‌دهد.
هریک از این مصاحبه‌ها شامل پنج سؤال و جواب هستند. وی از همه طراحان پنج سؤال یکسان پرسیده‌؛ سؤالات مهم، پاسخ‌های کوتاه.
اصل این پروژه بر این اساس بنا شده است: کلمات اضافی و بیهوده، هرچه کمتر، بهتر. هدف، انتقال اطلاعات مفید و تا حد ممکن خلاصه شده به خوانندگان است.
این مصاحبه‌ها به صورت اینترنتی و از طریق ایمیل انجام شده‌اند. این پروژه در ماه آوریل سال ۲۰۱۴ آغاز شد و اولین مصاحبه در ۱۳ ماه مه ۲۰۱۴ منتشر شد. مطالعه‌ی این مصاحبه‌ها می‌تواند مفید باشد.


                                                                             
چاک اندرسون (Chuck Anderson )     
طراح گرافیک 30 ساله امریکایی                            
                                                                                       


هنگامی‌که در این حرفه آغاز به‌کار کردید با چه مشکلاتی مواجه شدید؟
زمانی‌که به صورت مستقل کار طراحی گرافیک را آغاز می‌کنید نگرانی‌های مالی و حرفه‌ای بسیاری خواهید داشت. تلاش‌های شما لزوماً منجر به موفقیت نخواهند شد. ممکن است شما با استعداد فراوان و پشتکار زیاد سخت کار کنید ولی از نظر مالی آن‌طور که باید تأمین نشوید و همین امر موجب دلسردی خواهد شد. فکر می‌کنم مهم است که بدانیم لازمه‌ی کسب موفقیت صبر و زمان است. اگر لازم است روزها به پروژه‌هایی بپردازید که معاش شما را تأمین می‌کنند، می‌توانید شب‌ها نیز به پروژه‌های شخصی و مورد علاقه‌ی خود بپردازید. به نظر من کافی است به زندگی بر اساس اولویت‌ها نظم بخشید تا بتوان بر روی خلاقیت و کار خود آن‌طور که باید متمرکز شد.

یک طراح جوان باید چه کار کند تا هیچ‌کس او را استخدام نکرده و به او سفارش کار ندهد؟
نق بزنید و مردم را اذیت کنید! اما اگر می‌خواهید موفق باشید باید کار خوب انجام دهید، آن‌را با دیگران به اشتراک بگذارید و اجازه دهید برای استخدام شما تصمیم‌گیری کنند. نمی‌توانید همین‌طوری آثار خود را در چشم دیگران فرو کنید و انتظار نتیجه‌ی مثبت هم داشته باشید؛ باید کار را به بهترین نحو ممکن انجام داده و سپس آن‌را ارائه کنید. باز هم تکرار می‌کنم صبر کلید موفقیت است و لازم است در حین صبوری مشغول کار و خلق اثر نیز باشید.
 
آیا نکته‌ای هست که آرزو می‌کردید ای‌کاش از ابتدای فعالیت خود در این حرفه می‌دانستید؟
من هیچ پشیمانی از نحوه‌ی شروع حرفه‌ام ندارم. قطعاً نکاتی هستند که دانستن آن‌ها اوضاع را بهبود می‌بخشید ولی زیبایی کار کردن برای خود به این است که مسائل را مرحله به مرحله و در طول زمان یاد بگیری نه یک‌باره و یک شبه. بنابراین بابت این‌که در شروع کار همه‌چیز را نمی‌دانستم شاکرم زیرا باعث شد تا با خیال آسوده کار را شروع کنم و به‌مرور به دانسته‌هایم اضافه شود. نکته‌ای که از ابتدای شروع حرفه‌ام می‌دانستم (و از این بابت خوشحالم) اهمیت پس‌انداز کردن بود. من به پیشنهاد یکی از دوستانم از سن 19 سالگی برای دوران بازنشستگی خود شروع به پس‌انداز کردم. خوشحالم که این کار را انجام دادم و فکر می‌کنم همه به‌خصوص افرادی که به‌صورت مستقل کار می‌کنند لازم است در مسائل مالی با دقت و خردمندانه عمل کنند.

آیا از قوانین و قواعد خاصی برای بالا بردن کیفیت کار در حرفه خود دنبال می‌کنید؟
اگر در منزل کار می‌کنید هر روز از خانه بیرون بزنید. بیدار شدن، کار کردن و خوابیدن در یک مکان و هرگز بیرون نرفتن شیوه‌ی سالمی برای زندگی کردن نیست. باید به خود استراحت داده و برای قدم زدن، ورزش کردن، ناهار خوردن، نوشیدن قهوه یا حتی برای شام خوردن از خانه خارج شوید. من برای این‌که بتوانم به موقع به کارهایم برسم باید وقت کار و استراحت خود را تنظیم کنم.

آیا کتاب مناسبی برای طراحان جوان سراغ دارید که به آن‌ها معرفی کنید؟
شخصاً از مطالعه کتاب «روز به روز خود را مدیریت کنید» لذت بردم. این کتاب توسط گروه Behance (که اعضای آن افراد بسیار باهوشی هستند) و انتشارات 99U نوشته شده و به چاپ رسیده است. کتاب شامل توصیه‌هایی از جانب کارآفرینان، طراحان و هنرمندان در مورد مدیریت زمان، زندگی و کار است. این کتاب برای من بسیار مفید بود.




۱- Yevgeny Yermakov

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن